14

Een bijzondere rit met de Blokkendoos De redactie kreeg een reisverslag van een boeiende rit met de Blokkendoos. Een rit die al weer enige tijd geleden plaats vond: in mei 2000 namelijk. De auteur is Henk Boshuyzen die indertijd actief was in de Werkgroep Materieel en dan met name bij de rijtuigen materieel ’24, de Blokkendozen. De redactie kreeg toestemming het verhaal te gebruiken in deze Vriendendienst. De enige foto die gemaakt is van de combinatie met de 1211. Met de blokkendoos van het Spoorwegmuseum gaan we vandaag op pad naar de Open Dag van de lijnwerkplaats Leidschendam. Na het vertrek uit het museum bouwen we op Lunetten de trein om. We rijden zo met het motorrijtuig voorop richting Utrecht CS en verder. We komen onder de kap van Utrecht CS op spoor 4 binnen voor een korte stop en na het uit de stand “stop” komen van het sein in Utrecht wordt aangezet om via de vrije kruising de hoofdbaan richting Woerden te bereiken. Maar op het viaduct, bij het passeren van de onderbreker in de bovenleiding, gaat het fout: een grote klap en een steekvlam in de cabine van het motorrijtuig. Acuut zet de machinist de trein stil, laat de stroomafnemer zakken en licht de verkeersleiding in. We 14 staan de verkeersleiding aardig in de weg want we houden ook de hoofdbaan bezet. Voor ons is het nu even de eerste prioriteit om na te gaan wat er gebeurd is en of er in de drie rijtuigen geen gewonden zijn. Daar kon ook een steekvlam zijn geweest. Gelukkig blijkt alleen het motorrijtuig het slachtoffer. Buiten gekeken hoe de trein stond en inderdaad, we staan met onze eerste as echt een centimeter na de las. We besluiten om eerst even voorzichtig de rem te lossen en te kijken wat er gebeurt. De sectie van het hoofdspoor hielden we al bezet dus erger kon het niet worden. Maar inderdaad liep na het lossen van de rem de trein iets terug en we

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication