14

Een buitenaanzicht van de mooie voormalige wagenwerkplaats Blerick, het toekomstige museumdepot. » opruimen en verhuizen in Blerick Op 10 oktober 2012 krijgt het Museum de sleutels van de andere loods te Blerick, de oude wagenmakerij, die daarmee het nieuwe depot wordt. Op dat moment is de verbouwing en renovatie weliswaar nog niet afgerond maar de aannemer is dan al wel zover dat er kan worden verhuisd. Wie kent de werkplaats in Blerick niet: wagenwerkplaats tot 1968, onderhoud van koelwagens, steunpunt en onderhoud van rangeerlocomotieven serie 600, parkeerplaats voor caravans in de winterperiode, stallingruimte voor museummaterieel, maar ook voor NS-locomotieven in de motteballenvloot. Maar geleidelijk aan is ‘Blerick’ meer en meer een begrip geworden in de wereld van het Spoorwegmuseum. Misschien moet straks, na de opening van Wereld 5 aan de Maliebaan, de loods in Blerick misschien wel Wereld 6 gaan heten. verloedering “Er is een periode geweest dat de zaak echt verloederde, na het sluiten van de schildersloods was de bemoeienis van NS beëindigd, het toezicht was weg en wat je bijvoorbeeld zag dat er houseparty’s werden georganiseerd”, aldus Peter-Paul de Winter. Hij is Hoofd Collecties van het Spoorwegmuseum en kijkt reikhalzend uit naar die sleuteloverdracht. “Het oude gebouw ademt nostalgie uit, is een industrieel monument en het wordt prachtig als straks ons materieel daar kan worden opgesteld. En er ook nog aan kan worden gewerkt”. De sporen zijn klaar, de vloer is deels vernieuwd, het toilet functioneert weer en de verlichting doet het. En dat is wel anders geweest: “Toen de loods was verlaten zagen buitenstaanders hun kans schoon en gebeurde er van alles dat niet door de beugel kan”. De wat de ‘nieuwe’ loods wordt genoemd in Blerick werd door NS aan het Museum verhuurd waarna het materieelpark dat in Amsterdam Watergraafsmeer was gestald in een imposante sleep naar Blerick kon terugkeren. Daarbij was ook de 252, toen nog eigendom van de Stibans. “Tja, ik herinner me goed dat de Stibans toen overlegde met NS Vastgoed om in de ‘oude’ loods als een soort kraakwacht te kunnen functioneren, het was in de periode dat de Stibans 25 jaar bestond”. werKen aan de toeKomst Over de toekomstige status is het Hoofd Collecties duidelijk: “Blerick wordt de pilaar onder de museumcollectie, de stallingruimte voor het materieel dat deel uitmaakt van de ‘wisselcollectie’ of dat nog niet geëxposeerd kan worden. Bijvoorbeeld onze Plan V: hoewel de kans steeds kleiner wordt kan het nog maar zo gebeuren dat de bezoekers met een Plan V-treinstel naar het museum zijn gekomen en dan zien ze onze Plan V in het museum, het treinstel heeft nu nog geen echte museumwaarde”. In Amersfoort staat nu ook nog museummaterieel. “Klopt, het stuurstandrijtuig Benelux, de DE3 27 en het slaaprijtuig, moeten allemaal naar Blerick, we worden nog druk de komende maanden”. En dan doelt Peter-Paul niet alleen op de verplaatsing van het materieel. Er is nog wel meer te doen: “De hele inventaris van de loods die we nu gebruiken 14

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication