8

Van de laatste dagen in NS-dienst zijn vermeldenswaard het (met de 388) op 11 en 12 januari 1996 rijden van een paar plan V-diensten en op 12 januari in de avondspits ook nog een slag Arnhem-Zevenaar. Eigenlijk is het Spoorwegmuseumtijdperk dan al begonnen: op 26 januari 1996 arriveert de 386 in de loods van de werkplaats Amersfoort voor een schilder- en opknapbeurt, waarvoor de 770 de benodigde onderdelen levert. Wegens plaatsgebrek in Amersfoort wordt de 386 achter de 273 naar de Watergraafsmeer overgebracht. Daar blijft het stel een paar maanden en op 29 augustus komt het met de 765 van de Meer naar Blerick. Met het transport komen overigens ook het Plan K-rijtuig 38 061, de Plan W 21 37 462 en de Plan E C 6703 die kant op. Het duurt tot 4 april 1999 als de 386 met ander museummaterieel achter de 2215 van Blerick naar de Meer wordt teruggebracht omdat de loodsen in Blerick met sloop worden bedreigd. In juli ontstaat het plan de 386 met de 273 in de HTMU te parkeren maar als de treinstellen daadwerkelijk bij de loods van de voormalige lijnwerkplaats arriveren blijkt dat het er helaas niet allemaal in past, waardoor men genoodzaakt is de 386 terug te sturen naar de Watergraafsmeer. Op 3 juni 2001 gaat een sleep van De 386 steekt op 27 juli 2010 bij Blauwkapel de hoofdbaan over en gaat de Maliebaansporen op. Het is de eerste dag dat de nieuwe route wordt gebruikt om met de trein van Utrecht CS naar het Museum te komen. minstens dezelfde omvang als in 1999 retour van de Meer naar Blerick waar de loods inmiddels gered is en verhuurd wordt aan het Spoorwegmuseum. De 386 is daar andermaal bij en kan nu overdekt worden opgeborgen. In 2004 is geld beschikbaar voor een opknapbeurt van het treinstel dat daartoe naar Tilburg wordt overgebracht waar het in het kader van het project ‘tROM in een (toch wel iets te lichte) grasgroene kleur wordt overgeschilderd. In de werkplaats Zaanstraat worden de bakken vervolgens ontkoppeld en vanaf 16 mei 2005 wordt de ABDk in het vernieuwde Spoorwegmuseum tentoongesteld. De Bk wordt voorlopig opgeborgen in de loods van de HTMU in Utrecht, een op dat moment merkwaardige gang van zaken voor een rijvaardig museumtreinstel. Maar we weten hoe het verder is gegaan: de bakken zijn weer gecombineerd en uiteindelijk in de werkplaats Leidschendam voorzien van ontbrekende onderdelen waarna na een opknapbeurt en technische controle het treinstel in het Spoorwegmuseum beschikbaar kwam voor o.a. de Heimwee Expres. In 2011 werd de 386 voorzien van ATB-vv en voldeed wat dat betreft helemaal aan de huidige ATB-eisen. En dan dit jaar de verhuizing naar Blerick voor een schilderherstelbeurt, waarbij ook de slechte plekken op de neus en in de raamhoeken worden hersteld. Ondanks zijn leeftijd zal onze 386 er straks dus weer keurig verzorgd bij staan aan de Maliebaan. 08 Nog een keer de 388 die net als de 386 bij Werkspoor bivakkeerde voor de modernisering. Naast dit ‘oudje’ staat de gloednieuwe 474 die wordt afgewerkt voor indienststelling; 20 februari 1970 «

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication