45

“IK WILDE MIJN KIND BEGRIJPEN” Zou het niet fantastisch zijn wanneer we als ouders onze kinderen al op jonge leeftijd begrijpen? Wanneer we met hen kunnen communiceren en bij hun belevingswereld kunnen aansluiten? Petra van Taal voor Taal zet zich hier al jaren voor in en haar missie is helder: ‘baby- en kindergebaren normaliseren’. TEKST MARJOLEIN ROOSSIEN I.S.M. PETRA NELL BEELD TAAL VOOR TAAL Stel je eens voor, je bent een dreumes en je gaat naar de kinderboerderij. Je ziet tal van dieren en wilt hier enthousiast over communiceren. Je kunt alleen nog niet praten. Hoe vertel je dan wat je allemaal hebt gezien? Of je zoon gaat op schoolreisje, je zwaait hem uit en wilt hem nog even veel plezier wensen. De symboliek van een hartje kennen we allemaal, het is een simpel handgebaar om liefde te geven. Daarbij kun je, met nog een simpel handgebaar, hem ook veel plezier wensen. Petra kwam in aanraking met baby- en kindergebaren toen ze zwanger was van haar zoon. Ze gebruikte Google en de zoekterm ‘Wat kan ik met baby’s?’. Toen haar zoon drie maanden oud was volgde ze een cursus in Utrecht. Hij was toen nog te jong, maar vanaf acht maanden ging hij gebaren gebruiken en hierdoor zijn gedachten delen. Ondanks dat ze niet heel veel bezig was met de gebaren, zag ze groot effect. ‘Dat moeten meer ouders leren’, dacht zij. Dat gevoel heeft ze omgezet in de methode Taal voor Taal. Vanuit haar achtergrond als omgangskunde docent en haar master Learning & Innovation heeft Petra de bestaande methodiek over het aanleren van baby- en kindergebaren een verdieping gegeven. In de nieuwe methode van Taal voor Taal draait het om inzichten over de ontwikkeling (waaronder breinontwikkeling) van jonge kinderen én hoe je als ouder of professional het contact, de binding, met jonge kinderen vergroot. Baby- en kindergebaren spelen hierin, als middel om te communiceren, een belangrijke rol. Juist door dit middel geef je kinderen een taal in handen; omdat ook jonge kinderen al een heleboel te vertellen hebben. Door deze vorm van communiceren geef je kinderen, volgens Petra, de kans om autonoom op te groeien. Het gebruik van gebaren geeft een positieve aanvulling op de taal- en spraakontwikkeling. Wat is nu een goed moment om te starten met babyen kindergebaren? Uit eigen ervaring weet Petra dat communiceren met gebaren voor iedereen leuk is. Ze maakte gebruik van gebaren toen haar zoon Hugo drie maanden oud was. Gezien de breinontwikkeling van jonge kinderen, worden gebaren steeds makkelijker begrepen rond de leeftijd van zes maanden. En vanuit de motoriek gezien is het mogelijk dat kinderen vanaf acht maanden zelf gebaren maken (nadoen en zelf inzetten). Niet in de verfijning zoals je zelf doet, maar zeker herkenbaar als je goed blijft observeren. TAAL VOOR TAAL Hoe maak je contact met je kind, hoe laat je je kind zichzelf zijn? Krijg zicht op de ontwikkeling van je kind en weet hoe je kunt aansluiten bij hem of haar. Taal voor Taal geeft letterlijk de taal in handen. taalvoortaal.com RUPS Probeer het zelf maar eens uit met het gebaar: ‘Rups’ (wandel met je vinger over je arm). Het begrip ‘Rups’ komt op drie manieren binnen. 1. Je hoort rups. 2. Je ziet rups. Met het gebaar vorm je een plaatje en vaak is er in een boek o.i.d. een rups te zien. 3. Je voelt rups. Je wandelt met je vinger over je arm. Een gevoel wordt in het brein goed opgeslagen. Een kind krijgt de mogelijkheid om het begrip ‘rups’ makkelijker te onthouden. En kan hierdoor zijn eigen woorden en emoties makkelijker delen met de buitenwereld, wat mede uit onderzoek van Michel S. Hubler (2015) is gebleken. verwonder magazine 45

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication