13

Stefanie Oosterbroek Verschillende functies sinds 1 maart 1989 Directie-secretaresse Stefanie Oosterbroek over haar carrière bij Vidomes: “Onvoorstelbaar dat we toen nog zo werkten” Op 1 maart 1989 startte Stefanie Oosterbroek bij Stichting Patrimonium’s Woningbouw aan de Griegstraat in Delft. Sindsdien heeft ze op verschillende afdelingen gewerkt. Ze deelt haar ervaringen. “Mijn eerste functie was medewerkster verhuur- en bewonerszaken. Ik beantwoordde vragen aan de balie en telefoon, en hield me bezig met de verhuur van woningen. We gebruikten typemachines met carbonpapier tussen twee vellen papier. Maar dat was eigenlijk niet nodig: onze typemachines konden wel vier brieven onthouden. Best vooruitstrevend voor die tijd. Dit waren de voorlopers van de computer.” “Toen ik begon, wezen we de woningen toe via een puntenstelsel. Had je voldoende punten, dan kreeg je een woning. Hierna volgde de woonkrant Beter Wonen, waarin alle vrijkomende woningen stonden. Achterin zat een woonbon om te reageren op de woningen. In die tijd verwerkten wij iedere week stapels woonbonnen. Tegenwoordig gaat dat 100 jaar Vidomes een stuk efficiënter, doordat woningzoekenden digitaal reageren via Woonnet Haaglanden.” Huuradministratie, huurincasso en secretariaat “Op de afdeling Huuradministratie & Huurincasso maakte ik kennis met de financiële achtergrond van een corporatie. Ik boekte de ontvangen huren en de uitgaven in, zoals de facturen voor onderhoud. Eigenlijk is het een grote uitvoering van een ‘huishoudboekje’ met inkomsten en uitgaven. Verder hielden wij de huurachterstanden in de gaten en bespraken we met onze huurders hoe we dit samen konden oplossen.” “In de jaren daarna deed ik een combinatie van huuradministratie, -incasso en secretariaat. De ene week werkte ik op het secretariaat, de andere op de administratie. Op het secretariaat verzorgden we onder meer de stukken voor de vergaderingen. Dit hield in: veel documenten kopiëren en op volgorde van de agendapunten in boekjes doen. Je kunt het je nu niet meer voorstellen, maar we hadden daarvoor een apparaat dat een plastic kaft warm maakte met de stukken ertussenin. Het resultaat was een geplakt boekwerk. Tegenwoordig gaat het verspreiden van stukken natuurlijk digitaal. Dit is veel sneller en het kost ook nog eens minder bomen.” Collega’s en huurders ondersteunen “Vooruitlopend op de fusie in 2000 kwam ik bij de Rijswijkse Christelijke Woningbouwvereniging, een van de fusiepartners, terecht om daar twee dagen per week te helpen bij de huuradministratie. Hier kwam een functie vrij en sindsdien werk ik als secretaresse.” “Tot 2010 werkte ik op de vestiging in Rijswijk, nu op de centrale locatie in Delft. Het mooie van mijn werk is dat ik collega’s ondersteun. Daarmee werk ik indirect ook voor onze huurders. En daar draait het tenslotte bij ons om: onze huurders en toekomstige huurders voorzien van een fijne woning.” 11

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication