spannend of gemeenten mee willen en kunnen gaan in deze nationale ambitie. Lukt het om de afspraken zoals gemaakt in de regio uit te breiden? Voor verschillende doelgroepen hebben we verschillende woningen nodig. We willen de groeiende groep 75-plussers bedienen met meer aantrekkelijke seniorencomplexen, waar zorg en ontmoeting aanwezig zijn. Als we meer seniorenwoningen bouwen, ontstaan langere verhuisketens en komen woningen voor gezinnen vrij. Voor de grote groep mensen die snel woonruimte nodig heeft, bouwen we kleine woningen. Op tijdelijke locaties realiseren we flexwoningen, want elk extra aanbod helpt. Voorlopig is geld voor ons niet de knellende factor. Het probleem zit in de beschikbaarheid van locaties, bouwcapaciteit en de onvoorspelbare prijsvorming in de bouw. Door meer standaardisering, ketensamenwerking en een vraagbundeling met andere corporaties verwachten wij efficiënter en goedkoper te kunnen bouwen. Om voldoende locaties te verkrijgen, is een steviger stem van woningzoekenden richting lokale politiek nodig. Bestuurders moeten op hun beurt lef tonen als omwonenden geen verandering willen. We vragen gemeenten om te sturen op voldoende sociale bouw en om dat vast te leggen in afspraken met de eigenaren van de bouwgrond. Zo komen wij in een positie om met grondeigenaren samen te werken tegen acceptabele grondprijzen. Ieder jaar kijken we hoe we dichter bij deze ambitie in ons investeringsprogramma komen. Onze woningen hebben een passende vastgoedkwaliteit Een passende vastgoedkwaliteit staat minimaal voor een veilige, gezonde woning die technisch in orde is. Het gaat over geschikte woningen, zoals drempelvrije appartementen voor ouderen, maar ook over woningen die weinig energie verbruiken en bestand zijn tegen hitte en wateroverlast. Onze woningen staan er over het algemeen goed bij, mede dankzij een stevig onderhoudsprogramma. Toch is de energietransitie een enorme opgave. Als corporaties lopen we daarbij voorop. We zijn ons bewust van het risico dat gekozen oplossingen over een aantal jaar achterhaald blijken door de ontwikkeling van nieuwe technieken. De aanpak van slecht geïsoleerde woningen versnellen we. Woningen die nu een energielabel E, F of G hebben, pakken we vóór 2028 aan. Daarvoor maken we nieuwe langjarige afspraken met aannemers. De steeds vaker voorkomende hittegolven en overstromingen vereisen ingrepen om onze woningen leefbaar te houden. Samen met gemeenten kijken we of de oplossing ligt in het vergroenen van de openbare ruimte, de aanpak van de woningen zelf, voorlichting aan bewoners of een mix hiervan. Huishoudens verschillen in grootte, in levensfase en in leefstijl. Daar sluiten we efficiënter en gerichter op aan. We maken een programma – in het verlengde van woonzorgvisies – om te voorzien in de groeiende vraag naar toegankelijke woningen met voldoende voorzieningen. Voor woningen waarmee we groot wonende senioren willen verleiden tot verhuizen, ligt de kwaliteit vaak hoger dan financieel past. Hier accepteren we bewust een lager rendement, want doorstroming is essentieel. Ons vastgoed rendeert voor de lange termijn Onze huurinkomsten vormen het financieel fundament onder al onze inspanningen. We bekostigen hiermee het onderhoud en het beheer van onze woningen. Hoe slimmer en efficiënter we dit doen, hoe meer ruimte er is voor kostbare ambities als betaalbaarheid, duurzaamheid en het toevoegen van woningen. Om voldoende rendement te behalen, willen we preciezer sturen op complexniveau. Daarvoor zijn betere data en een beter gebruik daarvan nodig. Om ook op de lange termijn maatschappelijk te presteren, moeten we soms offers brengen op de korte termijn. Strategische visie | 13
14 Online Touch Home