Parel-VO Bovenschoolse leerateliers in Friesland en Overijssel o n p Tips • Neem als schoolbestuur het initiatief. Zorg voor een betaalde projectleider of stel een team samen vanuit verschillende schoolbesturen. • Organiseer de leerateliers voordat de formaties van het nieuwe schooljaar geregeld zijn. • Zorg voor commitment bij de schoolbesturen en voor ambassadeurs in verschillende schoolgemeenschappen, mensen die enthousiast zijn over het project en anderen inspireren. • Betrek zittende docenten, maar ook studenten en stagiaires bij de leerateliers. • Zorg voor inspirerende locaties om samen te komen, kijk ook eens buiten de scholen daarvoor. Nodig ook gastsprekers uit. • Geef de leerateliers geen verplicht karakter, het moet leuk zijn om erheen te komen. Praktijkverhaal Lees ook het interview met Marcella Veenstra-Van Gijssel projectleider van de bovenschoolse leerateliers en docente Nederlands aan het CSG Comenius en Willeke Smits, docent Engels aan het Kei College in Heerenveen en deelnemer van de bovenschoolse leerateliers > Lees het praktijkverhaal www.voion.nl Voion, het Arbeidsmarkt & Opleidingsfonds voor het voortgezet onderwijs, zet zich in om samen met scholen vraagstukken op te lossen op het gebied van arbeidsmarkt, mobiliteit, professionalisering en veilig, gezond en vitaal werken. Voion ondersteunt schoolbesturen, directies, P&O’ers, mr’en, arbocoördinatoren, maar ook docenten, oop’ers en sociale partners. Voion ontsluit kennis, doet onderzoek, ontwikkelt nieuwe instrumenten en adviseert en begeleidt scholen in (pilot)projecten. Ook initieert en faciliteert Voion netwerken op verschillende niveaus, publiceert good practices en biedt trainingen aan. Voion werkt voor en samen met werkgevers en werknemers in het voortgezet onderwijs, en wordt bestuurd door de sociale partners in het voortgezet onderwijs. Juni 2019 VOiON • WWW.VOiON.NL • E-MAiL: iNFO@VOiON.NL r O n p e A b k r i a r j e g t s t i n e p v k T D l a s e P a k h a a l
Online Touch Home