1

Parel-VO Kennismakingstraject voor high potentials n p Kennismakingstraject voor high potentials: mensen uit het bedrijfsleven en scholieren voor de klas De regio West-Brabant is op zoek naar high potentials: mensen uit het bedrijfsleven en scholieren die leraar willen worden in een van de bètavakken. Bedrijfsleven, scholen en lerarenopleiding werken samen om kandidaten hiervoor enthousiast te maken. Dit doen ze met een kennismakingstraject, waarbij de kandidaten gedurende een half jaar kunnen ervaren hoe het is om in het onderwijs te werken. Een mooie aanpak van het lerarentekort én een win-winsituatie voor onderwijs, bedrijfsleven en high potentials. Er is gekozen voor twee gerichte aanpakken op verschillende doelgroepen: • een aanpak gericht op potentials die werkzaam zijn of waren in het bèta-technisch bedrijfsleven en • een aanpak gericht op scholieren met een N-profiel in de bovenbouw van het havo/vwo Deelnemende organisaties Fontys Lerarenopleiding Tilburg, Jan Tinbergen College in Roosendaal en ’t Rijks in Bergen op Zoom slaan hiervoor de handen in elkaar. Ze zoeken daarbij actief de samenwerking op met partijen uit het bedrijfsleven. Zo hebben ze het aangepakt Met het project ‘High potentials voor de klas’ wil de projectgroep beide doelgroepen warm maken voor een baan in het voortgezet onderwijs. Daarvoor is ze actief bij bedrijven op bezoek geweest en zijn leerlingen benaderd op de betrokken VO-scholen. Na de intakegesprekken ging het kennismakingstraject van een half jaar van start. Dit bestond onder andere uit: • snuffelstage (1x per 2 weken) voor de volwassen potentials op de deelnemende scholen • een uur per week lesgeven in de onderbouw van hun eigen school voor de jonge potentials • workshops voor de jonge potentials • persoonlijke coaching • professionele leergemeenschap (PLG) voor de volwassen potentials, waarin ze ervaringen met elkaar konden koppelen aan de theorie. Dit fungeerde als reflectiemoment en hielp hen vooruit te blikken op hun volgende stagedag Het project ontvangt cofinanciering vanuit de stimuleringsregeling regionale aanpak lerarentekort voortgezet onderwijs van Voion. Juni 2019 a K n k n e h t e s T l a n s e i p n p u v k b A k t r r O n p e i r a j e g t P a a l

2 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication