4

Parel-VO Regionaal Mobiliteitscentrum Twente/Achterhoek o n p Tips • Ga een samenwerking aan met de scholen die dit ook oprecht willen. Besturen leveren een stukje autonomie in ten behoeve van een groter doel op de lange termijn: de kwaliteit van het onderwijs in de regio behouden en verbeteren. Dat lukt alleen als de betrokken partijen dit inzien en hiertoe bereid zijn. • Investeer in het creëren van commitment en eigenaarschap bij de betrokken partijen. • Zorg voor voldoende mankracht om je ambities te realiseren. • Externe projectleiding zorgt voor continuïteit. • Maak gebruik van bestaande netwerken en samenwerkingsstructuren, bijvoorbeeld als het gaat om professionalisering of zij-instroom. • Maak duidelijke keuzes en baken het project duidelijk af. Dat zorgt voor overzicht en meer commitment. • Door te kiezen voor vrijwillige mobiliteit, stimuleer je werknemers om zich te blijven ontwikkelen. Dit kan betekenen dat je als school een goede docent ziet vertrekken, maar uiteindelijk draagt het bij aan de kwaliteit van het onderwijs in de regio. En dat is waar het uiteindelijk om gaat. Praktijkverhaal Lees ook het interview met Nico Woonink, bestuurder van het Staring College en Meta Schoenmaker, hoofd P&O van Het Assink Lyceum en intern projectleider. > Lees het praktijkverhaal www.voion.nl Voion, het Arbeidsmarkt & Opleidingsfonds voor het voortgezet onderwijs, zet zich in om samen met scholen vraagstukken op te lossen op het gebied van arbeidsmarkt, mobiliteit, professionalisering en veilig, gezond en vitaal werken. Voion ondersteunt schoolbesturen, directies, P&O’ers, mr’en, arbocoördinatoren, maar ook docenten, oop’ers en sociale partners. Voion ontsluit kennis, doet onderzoek, ontwikkelt nieuwe instrumenten en adviseert en begeleidt scholen in (pilot)projecten. Ook initieert en faciliteert Voion netwerken op verschillende niveaus, publiceert good practices en biedt trainingen aan. Voion werkt voor en samen met werkgevers en werknemers in het voortgezet onderwijs, en wordt bestuurd door de sociale partners in het voortgezet onderwijs. April 2019 VOION • WWW.VOION.NL • E-MAIL: INfO@VOION.NL T D l a s e i n e p v k r O n p e A b k r i a r j e g t s t P a k h a a l

5 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication