18

65-plusser belangrijkste klant voor de autodealer Meer dan een kwart van de nieuwe auto’s wordt gekocht door een 65-plusser. Daarmee zijn ze de belangrijkste doelgroep voor de autobranche. Jongeren tot 25 jaar kopen juist steeds minder een nieuwe auto. De gemiddelde leeftijd van een autokoper is daarmee opgelopen naar bijna 57 jaar. Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisatie VWE. In 2009 ging 21 procent van alle nieuw verkochte auto’s naar een ‘pensionado’, nu is dat al bijna 28 procent. OudeAutofabrikanten maken auto’s met een hoge instap voor de oudere klant. Opel Doctors Car uit 1909. ren zijn ook nog de enige categorie die meer nieuwe auto’s kopen en daarmee de beperkte groei in de autobranche op gang houden. Dat alles zou te maken hebben met het feit dat de meeste ouderen er aan gewend zijn om een eigen auto voor de deur te hebben. Jongeren hechten daar minder aan. Zij besteden hun geld liever aan elektronica en vinden wel een leen- of huurauto als ze er dan een keer echt één nodig hebben. ‘’De grote autofabrikanten van de wereld zijn zich daar terdege van bewust’’, zegt Paul de Waal, hoofd pers en communicatie bij de BOVAG. ‘’Dat ouderen vaker VVG-PGB zoekt een secretaris die deel uitmaakt van het bestuur De hoofdtaken zijn: • Voorbereiden van de vergaderingen van het bestuur en de besluitenlijst maken; • Namens de vereniging corresponderen met de leden of externe instanties; • Vragen van de leden beantwoorden of hen verwijzen; • Artikelen, rapporten en persberichten laten publiceren door de webmaster; • Archivering van bestuurlijke stukken. Het betreft een onbezoldigde functie die gemiddeld een halve dag per week in beslag neemt en ongeveer acht bestuursvergaderingen per jaar vergt. Voor vragen kunt u zich wenden tot vice voorzitter, Hans Brader, 06 54995873 18 een nieuwe auto kopen is niet iets van de laatste jaren, dat is al heel lang zo. Het zou dan ook heel gek zijn als autofabrikanten geen rekening zouden houden met die hele grote doelgroep. En dat doen ze dus ook. Als er nou een groep producenten is die zich uitput in marktonderzoek, dan is het de auto-industrie wel.’’ Een goed voorbeeld van de ouderen-trend is de opkomst van auto’s met een hoge zit/instap, suv’s en midi-suv’s, mini-suv’s en cross-overs dus, zegt De Waal. Maar, zegt de BOVAG-man, de autobedrijven zetten zelden of nooit een auto in de markt specifiek voor de doelgroep 55 of 65 plus. ‘’Waarom? Omdat ouderen vaak niet op hun leeftijd willen worden aangesproken. Ze willen zich jonger voelen en ze willen zich jonger gedragen dan ze zijn. Auto’s worden daarom vaak voor een jongere doelgroep gepromoot dan de doelgroep in werkelijkheid is.’’ Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom de meeste dealers niet of nauwelijks speciale aandacht besteden aan de oudere klanten. De Waal: ‘’Dat is lastiger, want die groep is veel diffuser. Ik zou zeggen: als ze slim zijn wel, want het is – zoals vastgesteld – een hele belangrijke doelgroep. Misschien wel de belangrijkste.’’ Dan is er nog één interessant aspect aan het fenomeen: de grijze autokoper kiest vaak voor grijs. Zeker de helft van de 65-plussers die een nieuwe auto aanschaft, laat de keus vallen op een grijze. Een aantal jaren terug was dat vaak zilvergrijs, nu is donkergrijs of het toch wat grijsachtige maroon een populaire kleur. Ruud Peys

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication