Zorgpremie stijgt (veel) harder dan gedacht De premie voor de zorgverzekering wordt voor 2017 tot 10 procent duurder dan dit jaar. Dat betekent dat een gezin van twee personen meer dan 20 euro per maand meer kwijt is. Tegelijk wordt in politieke kringen openlijk gesproken over het schrappen van het eigen risico. Dat zal zeker niet voor 2017 gelden en of het in de jaren daarna inderdaad doorgaat is nog sterk de vraag. Het kabinet ging er in de Miljoenennota – en dus in de koopkrachtplaatjes - van uit dat de zorgpremie volgend jaar zo’n 3 procent zou stijgen. Dat blijkt echter verre van de realiteit. Bij zorgverzekeraar DSW, traditioneel de eerste die de nieuwe zorgpremie bekend maakt, komt de stijging uit op 9,4 procent ofwel bijna een tientje per maand. Andere verzekeraars als Zilveren Kruis Achmea, de grootste van ons land, en CZ hebben aangegeven dat de verhoging zeker hoger zal zijn dan het kabinet suggereert. Vergrijzing Wim Groot, hoogleraar gezondheidseconomie aan de Universiteit Maastricht, stelde in het AD ook al te verwachten dat het bij de andere zorgverzekeraars hetzelfde verhaal zal zijn als bij DSW. ,,De wijkverpleging wordt voortaan uit het zorgverzekeringsbudget betaald. Er komen duurdere medicijnen tegen bijvoorbeeld bepaalde vormen van kanker en de loonkosten lopen op in de zorgsector. Dat leidt al 22 tot hogere kosten en dus een hogere premie." Groot wijst ook op de vergrijzing als factor voor hogere zorgkosten. Minister Jeroen Dijsselbloem van financiën heeft al geroepen dat het kabinet niet van plan is om het koopkrachtverlies door de hogere premie te compenseren. Lagere inkomens krijgen een wat hogere zorgtoeslag maar dat stond al in de Miljoenennota. Collega Edith Schippers van volksgezondheid vindt dat de verzekeraars hun financiële buffers moeten gebruiken om de stijging beperkt te houden. Volgens de minister zit er 9,3 miljard euro in die buffers, dat is 3,6 miljard meer dan wat de verzekeraars wettelijk verplicht ‘in kas’ moeten houden. De verzekeraars vinden dat op hun beurt onzin en stellen dat die wettelijk verplichte buffers juist snel slinken. De minister wacht met een definitief oordeel tot later in dit jaar alle zorgverzekeraars hun premie voor 2017 bekend hebben gemaakt. Eigen risico Intussen wordt de roep sterker om dan in ieder geval wat aan het eigen risico te doen. 50Plus, de SP en Groen Links pleiten in hun verkiezingsprogramma voor afschaffing van het eigen risico. Dat idee is ook geuit door kamerleden van de PvdA en andere partijen. Afschaffing lijkt echter te stuiten op financiële problemen. Het CBS heeft al berekend dat het verdwijnen van het eigen risico de staat 4,5 miljard euro gaat kosten. Overigens is het wel zo dat het eigen risico volgend jaar voor het eerst in jaren niet omhoog gaat en blijft staan op 385 euro per persoon. Ruud Peys DNB te voorzichtig bij berekenen dekkingsgraad’ De Nederlandsche Bank is als toezichthouder op de pensioenfondsen te voorzichtig bij het vaststellen van het rentepeil die de fondsen moeten gebruiken om toekomstige verplichtingen contant te maken. Die rente strookt niet met de ontwikkelingen op lange termijn op de kapitaalmarkten. Een goede onderbouwing waarom de toekomstige rente structureel laag blijft ontbreekt. Dat stellen prof. dr. Bernard van Praag, bestuurslid van de Koepel van Nederlandse Verenigingen van Gepensioneerden waarbij ook VVG-PGB is aangesloten, en wiskundige Henk Hemmers in een artikel op discussieforum MeJudice. ‘’De paniek over ons pensioensysteem wordt slechts veroorzaakt door de onredelijke en eigenlijk onverdedigbare maar door de wetgever vastgelegde definitie van het begrip dekkingsgraad.’’ Na aftrek van kosten voor beheer en administratie lijkt volgens de twee deskundigen een vaste rekenrente voor pensioenfondsen, zowel voor de premieberekening als voor de dekkingsgraad, van 4% verantwoord. Het volledige artikel is te vinden met de volgende link: http://www.mejudice.nl/artikelen/ detail/nederlandse-pensioentoezichthouder-is-te-voorzichtig-in-berekening-dekkingsgraad
23 Online Touch Home