25

JUNI 2024 ExPress hulpmiddelen die er goed uitzien. Als voorbeeld noemt hij een badkamerwandmeubel waar mensen zich aan kunnen vasthouden voor ze in bad of onder de douche stappen. “Dat wandmeubel is modern en strak vormgegeven en wordt verkocht in een luxe verpakking. Het is haast design. Begin februari zijn we ermee begonnen. Begin maart hadden we er al een paar duizend van verkocht.” De rollator is zo’n ander product waar veel is nagedacht over het ontwerp. De loophulp is stijlvol vormgegeven en in verschillende kleuren verkrijgbaar. En - niet onbelangrijk - zodanig op te vouwen dat het met gemak ik in de kofferbak van de auto past. Taris: ,,Naar alles kijken we met een designbril op, we ontwerpen producten die passen bij de moderne mens. We willen af van dat iets alleen functioneel moet zijn. De mensen moeten zich trots voelen. Zoals we nu het heel normaal vinden om een mooie merkbril te dragen, zo moet het ook gewoon worden om een merk-wandelstok te kopen.” Proefkonijnen De ouders van Taris en die van zijn compagnons zijn een soort proefkonijnen. ,,Onze ouders zijn rond de 70. We bekijken met ze hoe ze wonen. Wat is er nodig voor een seniorproofhuis. Is bijvoorbeeld een ‘De mensen moeten zich trots voelen’ wandmeubel in de badkamer een oplossing om een valpartij te voorkomen? Willen ze graag op reis? Misschien is het goed om een opvouwbare wandelstok mee te nemen. Wordt de kracht in de handen minder, dan is de siliconen potopener een uitkomst. En zo bedenken we oplossingen voor alledaagse problemen waar senioren mee te maken krijgen.” Het klinkt allemaal heel mooi en vanzelfsprekend, maar is de werkelijkheid niet weerbarstiger? Moeten senioren niet een heel hoge drempel over voor ze toegeven dat ze wel hulpmiddelen kunnen gebruiken? Taris snapt die ‘ontkenningsfase’. ,,Mensen voelen zich niet oud. Nee, ze hebben wat fysieke ongemakken. Maar er zal toch een moment komen waarop ze gaan nadenken. Dan zijn ze eind 60 en vragen zich af: kan ik blijven wonen, waar ik nu woon? Er komen vragen als: ga Als de kracht in de hand afneemt, hoeft dat een gezellige avond met vrienden niet te verpesten. Met diverse hulpstukken wordt eten, drinken en het vlees snijden weer makkelijker. ik 20.000 euro uitgeven om badkamer te verbouwen of kan ik met een badopstapje weer veilig in en uit het bad komen?” Consumentenwinkels Taris levert de producten aan consumentenwinkels zoals medische speciaalzaken, thuiszorgwinkels, apotheken, drogisterijen, supermarkten en bouwmarkten. Naar eigen zeggen is Vitility Europa’s snelgroeiende fabrikant en leverancier van handige producten die het leven een stuk makkelijker maken. Inmiddels is Vitility te koop in zo’n 40 landen. Buiten Europa zijn dat onder meer Australië, Nieuw-Zeeland, Japan en Zuid-Korea. Opmerkelijk, het zijn allemaal westerse of geïndustrialiseerde landen. ,,In deze landen is de maatschappij meer individualistisch. De ouderen wonen langer zelfstandig en hun kinderen zijn vaak te druk om de zorg op zich te nemen. Zelfredzaamheid en eigen regie houden zijn in deze culturen belangrijk.” Miriam Szalata Vitility 25 

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication