De Lange-Afstand-Wandelpaden en NSwandelingen konden eveneens rekenen op veel belangstelling in de media. Vooral het nieuwe Groot-Frieslandpad dat twee weken na de opening al werd genomineerd voor ‘Wandelroute van het Jaar 2017’. delaars ervaringen delen en kunnen we de kwaliteit van het netwerk beter monitoren. Samen met KWBN organiseerden we een relatiedag bij de Nijmeegse Vierdaagse. Op deze dag presenteerden we aan relaties en pers de Nationale Wandelmonitor 2016 waarin actuele kerncijfers staan over wandelen in Nederland (lees verder op pag. 14). Naar aanleiding van de presentatie verschenen er vele artikelen in de verschillende kranten, (wandel)tijdschriften en op (wandel)sites. Samenwerking Wandelnet heeft in 2016 met verschillende partijen samengewerkt. Bij zorgverzekeraar De Friesland namen we deel aan het Groen & Fit Collectief. In het kader van donateurswerving werkten we samen met Wandelkrant te voet, Wandelmagazine Op Lemen Voeten en de Fiets en Wandelbeurs. De acties met Spoor (tijdschrift NS) kregen een vervolg. Nieuwe samenwerking waren er o.a. met Innatoss Laboratories, waarbij Wandelnet de mediacampagne gericht op het opsporen van de ziekte van Lyme ondersteunde en met VVV Terschelling, waarbij we gezamenlijk een Kennis & onderzoek Er is veel aandacht voor wandelen. Steeds vaker is er relevante onderzoeksinformatie over het effect van wandelen beschikbaar. Niet verwonderlijk want het effect is groot. Relatiedag Nijmeegse Vierdaagse wandelarrangement voor het Streekpad WaddenWandelen samenstelden. Verder vonden we in Stichting Vrienden op de Fiets een partner voor de nieuwe route en gids van het Zuiderzeepad (verschijnt in 2017). Wandelportal Het gebruik van de website groeit gestaag. Met jaarlijks ruim 1,2 miljoen bezoekers en meer dan 70.000 geregistreerde gebruikers is er een steeds grotere groep wandelaars die ons weet te vinden. Stap voor stap proberen we de website gebruiksvriendelijker te maken. Zo is het nu mogelijk om routes van externen op te nemen in de routezoeker en uitgebreide routebeschrijvingen met kaart (van de heen- of terugweg) als PDF toe te voegen aan de routepagina’s. Aan het eind van 2016 is de mogelijkheid voor het achterlaten van een review beschikbaar gesteld aan de gebruikers. Op deze wijze kunnen wan“Dagelijks wandelen verlaagt het risico op diabetes type 2 met maar liefst 58 procent.” Wandelnet doet uitgebreid onderzoek naar wandelend Nederland. Dit jaar konden we aan de slag met de resultaten van het onderzoek dat in 2015 was uitgezet via het ContinuVrijeTijdsOnderzoek (CVTO). Veel informatie uit de weekmetingen en jaarmeting is gebruikt voor het actualiseren van de kerncijfers en de publicatie van de nieuwe Nationale Wandelmonitor. Ook is er vanuit onze contacten met hogescholen een onderzoek uitgezet naar ‘de ideale wandelapp’. De resultaten van dit onderzoek komen in 2017 beschikbaar. De informatie vanuit onze onderzoeken gebruiken we om wandelen op de agenda te zetten, onze producten en diensten te verbeteren, onze adviezen te onderbouwen en kennis te delen met belanghebbenden. 7