25

Vervolg Morsweg moeilijk te sturen valt, dus dient zij te handhaven. Zorg dat de studenten daadwerkelijk gebruik maken van de inpandige stalling. Zo niet en na een paar waarschuwingen, zou een studentenhuis moeten sluiten. Bij de SHWJ, 2 grote locaties en 1 kleiner, staan fietsen wel op eigen terrein. Dus het kan wel! Als de stad studenten wilt faciliteren, prima, maar dat brengt nu eenmaal verplichtingen met zich mee. Tussen Morsweg 101 en Morsweg 149 zijn de stoepen smal. Het staat er vol met fietsen, wandelaars moeten over de weg, waar veel fietsers en snelle brommers rijden. Ronduit een gevaarlijke situatie, zeker voor mensen met kinderwagens/ mensen die moeilijk ter been zijn. Dit kan alleen worden opgelost door op dit deel van de Morsweg een achterom te creëren. Dit kan door een klein huis op te kopen en dat deels te ‘onder tunnelen’. Zo wordt een achterom gecreëerd. Wat van het huis resteert, blijft in gebruik als woning voor een alleenstaande/student. Mochten de mensen die er wonen niet een stukje van hun tuin willen afstaan ten behoeve van een achterom, dat kan een huis worden aangekocht om het vervolgens af te breken. Zo ontstaat er ruimte voor een heleboel fietsen. Een andere optie is dit gedeelte plat te gooien. De huizen zijn slecht gebouwd, gehorig en niet te isoleren. Verder dient het fietsprobleem bij Njord aangepakt te worden. Er zijn verschillende voorstellen gekomen uit de buurt (een fietsenplek op de overwoekerde groenstrook, onder het viaduct etc.). Systematisch, 1 keer per 3 maanden weesfietsen verwijderen helpt ook. Gebeurt nu pas nadat een bewoner belt. Maak van de fietsplekken iets fraais, bijvoorbeeld door een groene omlijsting. Fietsvlonders vind ik geen oplossing en zijn zeker niet fraai met vooral schroot erop. De rijen geparkeerde auto’s zijn ook niet fraai en toch kunnen veel bewoners niet zonder. Op het laatste gedeelte van de Morsweg (Transvaal 3, na het viaduct), zouden heel wat parkeerplaatsen gecreëerd kunnen worden, door de auto’s aan de spoorzijde, dwars te laten parkeren. Bewoners (uitsluitend van Transvaal 2/3)zouden tegen een extra betaling (uiteraard een stuk hoger dan de reguliere tarief) daar een vaste plek moeten krijgen voor de tweede auto. Alleen voor de eerste auto per huishouden blijft het reguliere tarief gelden. De straat is er breed genoeg voor, de stoep voor de huizen is er ook breed. De straat zou zelfs smaller kunnen, als achter de dwars geparkeerde auto’s en tussen spoor een parkachtig (nu is het een ontoegankelijke jungle) wandel- en fietspad aan te leggen. Hierdoor hebben automobilisten geen last meer van de fietsers en omgekeerd. (Zie hiervoor het fietsplan). Het Klinkergedeelte van de Morsweg zou dan ontlast worden van misschien wel 15 auto’s, die plaatsen zouden dan ingevuld kunnen worden met groen en/of her en der een (afgesloten) fietsstalling. Tot slot, las ik ergens dat de Morsweg (asfalt gedeelte) een eenrichtingsweg wordt. Het moet een prettige en verkeersveilige straat geworden. De Morsweg krijgt hierdoor haar functie als aantrekkelijke historische invalsweg naar de binnenstad terug. Dat vind ik een uitstekend idee. Misschien is het een idee om de Morsweg in Transvaal 2 ook één richting te maken (uitgezonderd fietsers), want dit deel maakte ooit ook eens deel uit van die en historische invalsweg. De stoepen zouden waar nodig iets breder kunnen is het voor de vele fietsers ook veiliger, zeker als de route wordt doorgetrokken naar het Wernickterrein. Paaltjes/bloembakken, wegversmalling maken op brede stuk. Allereerst het wegdek, dat is een paar jaren terug in een zomer stukje bij beetje weer horizontaal gemaakt. Dit moet men gewoon standaard steeds doen want er verzakt steeds van alles door voornamelijk het zware verkeer. Dan punt twee is ook terugkerend en dat is het zwerfvuil, vaker moeten er van die mensen van de gemeente door de straat gaan papierprikken. Dan is er ruimtegebrek al jaren voor auto en fiets, dit kan je alleen oplossen door zeg maar het blok huizen tegenover jou 10 meter naar achteren te verplaatsen. Of in meerdere woningen zoals bij jou een garage te bouwen, omdat parkeren dan voor de garage niet mag kan je de stoep verbreden. Ik vind vooral het stuk met die hele smalle stoep vanaf zeg maar nummer 140 (of is het 150) tot en met het Morsviaduct een minpunt. Meer groen spreekt voor zich in de straat maar door ruimtegebrek komt er niets bij, de natuur is zeer belangrijk voor een gemoedelijk leefklimaat. Als straks zeg maar Transvaal 4 komt dan komt er nog meer verkeer door onze straat en alle neveneffecten. Mijn enige input voor een betere buurt is het huizenblok aan de overkant naar achteren en/ of aan de andere zijde van de spoorlijn (bij de Mercedes Dealer) een parkeerterrein en vervolgens een doorgang onder de spoorlijn over de Rijnzichtstraat naar onze Morsweg. Zullen de bewoners dan wel niet zo blij mee zijn dat ze ver moeten lopen naar hun woning maar het klimaat in de straat neemt wel toe dan. OPMERKINGEN UIT TRANSVAAL II

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication