12

20 JAAR XCELLENT ‘ Het startpunt is altijd geweest: wat is jouw probleem en hoe kunnen we helpen dat op te lossen?’ internetbubbel knapt. In 2002 roept Xcellent fixed price-beheercontracten in het leven voor grotere klanten. Dat gaf klanten vastigheid; geen nacalculatie in uren meer. Dit ‘abonnementsmodel’ evolueerde na de bankencrisis in 2009. ‘We zeiden: we garanderen niet het aantal uren, maar de uitkomst van ons werk. Voor een vast bedrag per maand garanderen we een werkend systeem, op een manier die werkelijk waarde toevoegt. Dit model is een logisch gevolg van wat er gebeurde in de IT-wereld. Alles werd groter, sneller en veranderlijker. Maar dan moet je wel goed opletten.’ Dat heeft Xcellent altijd gedaan. Zoals het team zich ook telkens weer snel weet aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen. Van der Moolen: ‘Ons team is altijd in staat geweest mee te buigen met de snelheid van veranderingen. We zijn trouwens geen voorloper, maar kijken wel goed wat er in de wereld om ons heen gebeurt. Blijf je te lang in je comfortzone, dan is dat funest in een snel veranderend speelveld.’ Van der Moolen maakte in 2011 zijn entree bij Xcellent. ‘Wat ik aantrof was een bedrijfscultuur met daarin een team dat er zin in had en innovatief was. Met een verdienmodel dat mooie dingen in zich had maar in een impasse zat, omdat er een slag gemaakt moest worden naar werkelijk managed services verlenen op basis van fixed price, waarbij het fundament wordt bepaald door onze systemen, processen en ISO-normeringen. De drive om efficiënter te worden was er vroeger niet zo; meer uren betekende immers meer geld. Op efficiency zijn we dus steeds meer gaan sturen, net als op borging van de kwaliteit van onze dienstverlening.’ IT ALS HULPMIDDEL Vanaf 2013 slaat de sneeuwbal die Xcellent heet pas echt aan het rollen. ‘De naweeën van de crisis waren voorbij en we hadden onze systemen en processen op orde om in de nieuwe wereld relevant te worden. Onze groei nam een vlucht. Maar we zijn wel een gedegen, gecontroleerde groeier. We leggen de nadruk op stabiliteit. Lange contracten met klanten stellen ons in staat te investeren in de toekomst en goede referenties leveren ons nieuwe kansen op.’ ‘De oude manier van IT-dienstverlening is: wij zijn techneuten, ga opzij, dan repareer ik je pc’, vervolgt Van der Moolen zijn verklaring voor het succes van Xcellent. ‘Ons startpunt is echter altijd geweest: wat is jouw probleem en hoe kunnen we helpen dat op te lossen? Dan is IT dus het hulpmiddel. We hechten veel waarde aan customer intimacy. Begrijpen wie je klant is, snappen wat zijn business is en ‘m dan helpen met oplossingen op maat. Niet omgekeerd, niet de technologie opdringen. Het gaat om inlevingsvermogen, om luisteren, een klik, meedenken en partnership.’ KRACHTENBUNDELING Belangrijke stap in het bestaan van Xcellent was de aansluiting bij de Vincere Groep in juni 2017. Het betekende een krachtenbundeling met IT-bedrijven die elkaar vanuit een soortgelijke visie, strategie en cultuur versterken. ‘De focus op middelgrote klanten, want dan ben je dichtbij en ken je elkaar, en dat kweekt vertrouwen. En de oplossing bieden als een managed service. Die benadering delen we. We behouden onze eigen identiteit, maar samen kunnen we de IT-uitdagingen die op onze klanten afkomen nog beter aan. En dat zijn er nogal wat. AVG, cloud, security… Klanten vragen zich af wat ze ermee moeten. Wij zijn het single point of contact, maar soms vinden we binnen onze groep een sterkere oplossing. Zo helpen we >> 2002: Xcellent roept fixed price-beheercontracten in het leven voor grotere klanten. Dit geeft hen vastigheid; geen nacalculatie in uren meer. 12. X Magazine zomer 2018 2009: het ‘abonnementsmodel’ evolueert na de bankencrisis. Voor een vast bedrag per maand garandeert Xcellent een werkend systeem, op een manier die werkelijk waarde toevoegt. 2011: Marnix-Jan van der Moolen maakt zijn entree bij Xcellent. Hij wordt mede-eigenaar en financieel directeur. Na zijn komst stuurt het bedrijf steeds meer op efficiency en borging van de kwaliteit.

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication