X MAGAZINE ‘ Het moet niet uitmaken waar je werkt’ IT in het notariaat Veiligheid en privacy Is jouw organisatie GDPR-proof? Terugblikken en vooruit kijken 20 jaar Xcellent NO.5 ZOMER 2018
KENNISPARTNER MARNIX-JAN VAN DER MOOLEN: ‘Ons team is altijd in staat geweest mee te buigen met de snelheid van veranderingen X Magazine zomer 2018 Lees het hele artikel op pagina 10 >> 2.
INHOUD X Magazine biedt inspiratie en inzichten 4 Maak kennis met X Magazine; het nieuwe papieren periodiek van Xcellent. X Magazine, dat twee keer per jaar verschijnt, is de vervanger van Focus. Van krant naar magazine. Nieuwe uitstraling, handzamer formaat. Wij blijven onszelf ontwikkelen. Net als de IT, het vakgebied waarin we actief zijn. 10 De veranderingen in onze wereld gaan hard. Daarom houden we je graag op de hoogte. X Magazine biedt inzichten, inspiratie en handvatten om jouw organisatie productiever te maken. Casper Jones van VBC Notarissen siert de cover van dit eerste nummer van X Magazine. Zoals de bloesem waaronder hij poseert bloeit, zo floreert het notariskantoor waarvan hij managing partner is. In een interview vertelt Casper wat IT-outsourcing VBC brengt. In dit nummer richten we onze blik op de toekomst - en we kijken ook terug. Zo bestaat Xcellent 20 jaar. In twee decennia groeide het bedrijf uit van lokale speler tot landelijk georiënteerde IT-serviceprovider. Die mijlpaal is een mooi interview met Niels van den Akker en Marnix-Jan van der Moolen waard. We kijken ook terug op een succesvolle tweede editie van de IT Outsourcing Day in Flint. Een belangrijk thema die dag was de nieuwe privacywet GDPR. De wet is sinds 25 mei van kracht en betekent veel voor bedrijven en organisaties. Het is dan ook niet toevallig dat we in dit magazine op dat onderwerp in gaan. Wil je meer weten over GDPR? Op onze website vind je een blogreeks over dit onderwerp. Het voorwoord is, als marketingmanager en geestelijk vader van X Magazine, deze keer van mijn hand. Volgende keer geef ik het stokje door aan een collega. Zo leer je ons nog beter kennen! Martin van der Eijk Marketingmanager Xcellent 14 4 ‘IT bepaalt hoe een klant onze dienstverlening beleeft’ Notaris Casper Jones 6 Is jouw organisatie GDPR-proof? Carmen Graauwmans en Edwin van Korlaar 9 Xcellent scoort in Giarte onderzoek Tevreden klanten 9 Xcellent is vitaalste bedrijf van provincie Utrecht 9 Harvest House kiest voor Xcellent als IT-partner 10 Oog voor de juiste IT-oplossing 20 jaar Xcellent 14 Outsourcing IT Dag 2018 Een terugblik 3.
CASPER JONES, VBC NOTARISSEN: IT bepaalt voor een belangrijk deel hoe een klant jouw dienst beleeft’ 4. X Magazine zomer 2018
INTERVIEW De notariële branche stoffig? V wind van v beeld is VBC Notarissen, v zijn IT uit, VBC Notarissen is daarnaast van alleen fysieke naar digitale werkplekken gegaan, zodat eindgebruikers overal en op elk moment kunnen werken aan die ene koopakte of bedrijfsovername. ‘We gaan toe naar tijds- en locatie-onafhankelijk werken’, zegt Casper Jones, managing partner bij VBC Notarissen met automatisering in zijn portefeuille. ‘Thuis, in de trein, bij een klant: het moet niet uitmaken waar je werkt.’ Ook op het gebied van security gaat het kantoor dankzij haar serviceprovider mee met de nieuwste ontwikkelingen. ‘Dat is de belangrijkste reden waarom wij samenwerken met een goede partij die dat op een hoog niveau voor ons verzorgt’, vertelt Jones. ‘Als notaris heb je een geheimhoudingsplicht. Als je die overtreedt, heb je een probleem. Honderd procent waterdicht bestaat niet, maar je wilt gewoon dat je digitale verkeer en data zo secure mogelijk zijn. Zeker nu de GDPR er is gekomen, zal er alleen maar strenger gehandhaafd worden.’ VERTROUWEN De upgrade is een stap voorwaarts in de al ruim tien jaar durende outsourcingsrelatie die VBC Notarissen en Xcellent met elkaar hebben. Een relatie die vooral gestoeld is op vertrouwen. ‘Wij hebben niet zoveel IT-kennis in huis, dus leunen we sterk op onze serviceprovider. Ik vind dat ook logisch; geef de IT-specialist die er verstand van heeft de ruimte om zijn werk te doen. Omgekeerd vind ik het ook fijn als mijn klanten mij het vertrouwen geven. Dan kan ik waarde toevoegen.’ IT moet dienstbaar zijn aan de dienstverlening van VBC Notarissen, stelt Jones. ‘Het bepaalt voor een belangrijk deel hoe een klant onze dienstverlening beleeft. Ook dat is een reden waarom we het beheer van onze IT uitbesteden. Daarbij hoeven we niet voorop te lopen. Op IT-vlak kunnen we beter in de slipstream volgen en de tijd en resources die we daardoor overhouden steken in kennisontwikkeling en aandacht voor onze cliënten.’ Het volledige interview met Casper Jones lezen? Ga naar www.xcellent.nl/klanten/casper-jones-vbc-notarissen/ 5
‘ Xcellent helpt bedrijven bij het voldoen aan nieuwe privacywet’ 6. X Magazine zomer 2018
PRIVACYWET GDPR C Op w or GDPR Het kan niemand ontgaan zijn: de nieuw nemers en hun or klanten. van interne maatr w rondes en speciaal v Eerst even voorstellen. Carmen Graauwmans is nieuw bij Xcellent. Sinds begin maart is zij als business consultant GDPR het aanspreekpunt voor klanten als het gaat om de nieuwe privacywet. ‘Van oudsher zijn wij als IT-bedrijf sterk aan de technische kant, maar we zijn daarnaast steeds meer een strategisch partner op organisatorisch gebied’, zegt Graauwmans. ‘Klanten hebben daar behoefte aan en Xcellent hecht er veel waarde aan. Het is een van de redenen dat ik ben aangesteld.’ Xcellent heeft zorgvuldige omgang met persoonsgegevens altijd al belangrijk gevonden. De urgentie is door de komst van de GDPR alleen maar toegenomen. Daarom deelt het IT-bedrijf veelvuldig zjn kennis over dit onderwerp. Bijvoorbeeld in een tiendelige blogserie over de nieuwe privacywet op zijn website, op de zelf georganiseerde Outsourcing IT Day en in gesprekken met klanten. GDPR-CHECK Ook op de werkvloer van klanten is Xcellent actief met nieuwe diensten en producten die hij met het oog op de GDPR heeft (door)ontwikkeld. Dat begint met bewustwordingssessies, veelal gehouden door Graauwmans. De gehele organisatie moet immers mee in de naleving van de nieuwe privacywet. Vervolgens checkt Xcellent in een grondige inventarisatieronde hoe GDPR-proof de organisatie al is. Wat is er al goed afgedekt? Welke acties zijn er nog nodig? 7.
PRIVACYWET GDPR CARMEN is business consultant bij Xcellent. Zij heeft zich de afgelopen jaren met name gericht op de GDPR-wetgeving. Ze zoekt vooral de uitdaging hoe je de GDPR op een positieve manier kunt inzetten voor je organisatie. EDWIN is commercieel directeur bij Xcellent. Met zijn technische opleiding en ervaring is hij in staat duurzame IT-oplossingen te bieden voor bedrijven. Met als hoogste doel organisaties productiever te laten werken. Op basis van de uitkomsten stelt de IT-serviceprovider maatregelen voor, die hij eigenhandig kan implementeren en beheren. Commercieel directeur Edwin van Korlaar: ‘Vooral op het gebied van security hebben we nieuwe producten ontwikkeld. Bescherming van privacygevoelige gegevens heeft immers alles te maken met security.’ Nee, Xcellent heeft niet stilgezet. Als IT-club heeft het zijn verantwoordelijkheid genomen. Practice what you preach; hij moet uiteraard zelf het goede voorbeeld geven in de naleving van de nieuwe privacywet. ‘Niet zozeer om het braafste jongetje van de klas te zijn, maar omdat we met belangrijke data van klanten werken’, zegt Van Korlaar. ‘En omdat we als IT-bedrijf als geen ander weten welke impact nalatige omgang 8. daarmee kan hebben. De ogen zijn op ons gericht, en terecht. Daarom willen wij het goede voorbeeld zijn.’ VERDIEPING Graauwmans: ‘Wij komen zeker niet van nul. Xcellent is altijd al zorgvuldig met persoonsgegevens omgesprongen. Zo voldoen we al jaren aan de ISO 27001 en de NEN 7510, certificeringen voor informatiebeveiliging waarmee goede omgang met persoonsgegevens voor een groot deel al geborgd is. De GDPR is daar een verdieping op, specifiek gericht op persoonsgegevens.’ Het gaat er vooral om dat je als organisatie prioriteit geeft aan privacy, stelt Graauwmans. ‘Er honderd procent klaar voor zijn is bijna onmogelijk, maar geef het prioriteit in je organisatie en zet het op de agenda. ‘ Vooral op het gebied van security hebben we nieuwe producten ontwikkeld. Bescherming van privacygevoelige gegevens heeft immers alles te maken met security.’ Is jouw organisatie al GDPR-proof? Of heb je daar ondersteuning bij nodig en ben je benieuwd naar de dienstverlening van Xcellent op dit gebied? Business consultant GDPR Carmen Graauwmans helpt je graag verder!
KORT NIEUWS Xcellent scoort ruime voldoendes in Giarte-onderzoek Xcellent is vitaalste bedrijf van pro * Xcellent heeft in de jaarlijkse vergelijkingsstudie Outsourcing Performance van Giarte ruime voldoendes gescoord. Op het onderdeel Infrastructure Management mag het Amersfoortse IT-bedrijf zelfs een klinkende 8,1 noteren. Het gemiddelde tevredenheidscijfer op het gebied van End User Management ligt dit jaar op 7,6. Op de trustindicator 'Bereidheid' scoort Xcellent een 7,5. Outsourcing Performance is de jaarlijkse vergelijkingsstudie waarmee Giarte onderzoek doet naar de kwaliteit van de relaties tussen klantorganisaties en hun externe serviceproviders. Het is uitgegroeid tot een toonaangevend onderzoek in de IT-wereld, dat ook wel bekendstaat als ‘het gele boek’. Ook de dienstverlening van Xcellent als IT-partner wordt daarin onder de loep genomen. e 11venementen rondom vitaliteit in 2018 30 deelnemers die deelnemen aan de Mudmasters 60% van de medewerkers doen mee aan een maatschappelijk evenement Harvest House kiest voor Xcellent als IT-partner Meer dan 600 fifa potjes per jaar Xcellent mag wederom een mooie nieuwe klant verwelkomen! Harvest House, ’s Nederlands grootste telersvereniging op het gebied van vruchtgroenten, kiest voor het Amersfoortse IT-bedrijf voor de bouw en het beheer van zijn nieuwe IT-omgeving. Het contract is ondertekend en het kersverse partnership kan beginnen. 'Wij zijn erg verheugd dat we deze mooie organisatie aan ons klantenportfolio mogen toevoegen', reageert commercieel directeur Edwin van Korlaar van Xcellent. De inkt van zijn handtekening onder het contract is pas net opgedroogd, maar hij kijkt al enthousiast vooruit. 'Op naar een succesvol en langdurig partnership!' 5.691.600 traptreden in een jaar 3e Vitaalste bedrijf van Nederland 1300 uur tafeltennis in het jaar Meer dan 500 Kg salade en groenvoer * De verkiezing van Het Vitaalste Bedrijf is een initiatief van MKB-Nederland en ONVZ Zorgverzekeraar. Meer informatie over vitaliteit bij Xcellent vind je op www.xcellent.nl/ vitaliteit 9.
20 JAAR XCELLENT NIELS EN MARNIX-JAN: Twintig jaar Xcellent: scherp oog voor de juiste IT-oplossing 10. X Magazine zomer 2018
20 JAAR XCELLENT Xcellent bestaat twintig jaar! En dat is goed ge en hun gezinnen. W en inno naartoe? In gespr Marnix-Jan van der Moolen. ‘ Ons team is altijd in staat geweest mee te buigen met de snelheid van veranderingen’ Nóóit vergeten waar je vandaan komt. Boven het bureau van Van den Akker hangt nog altijd het bewijs van zijn inschrijving bij de Kamer van Koophandel, ingelijst en wel. ‘Computer Service Bureau’, zo leest Van der Moolen hardop voor. ‘Het mooie is: in de basis zijn we dat nog steeds. Klanten snappen iets niet of hebben hulp nodig, nog altijd op het gebied van computers en onderliggende systemen, en vragen ons om een oplossing. Dan gaan wij ermee aan de slag. Soms moeten we iets nieuws verzinnen en ontwikkelen, soms roepen we hulptroepen in. Maar we faciliteren de oplossing altijd. In feite zijn we op die manier steeds achter onze klanten aangegroeid. Met horten en stoten, het is geen rechte lijn geweest. Maar het is en blijft de rode draad van de dienstverlening van Xcellent.’ ZOLDERKAMER Terug naar 1995. Van den Akker is nog student informatietechnologie en bedrijfskunde, als hij van een aantal bouwbedrijven de vraag krijgt om hen te helpen met het maken van informatiseringsslagen. Op zijn zolderkamer bouwt hij software waarmee ze onder meer de status van hun toeleveranciers kunnen bijhouden. Als meerdere afdelingen ervan willen gebruikmaken, vragen de bouwbedrijven hem ook of hij een compleet netwerk kan aanleggen. Van den Akker, een gretige jonge hond, draait zijn hand er niet voor om. Naast de bouwbedrijven meldt ook een grote scholengemeenschap zich bij de techneut. Die wil niet alleen een netwerk, maar ook nieuwe pc’s. Of hij die ook kan leveren, installeren en beheren? Van den Akker nu: ‘Dat kon ik wel, ik had alleen nog geen geld voor de inkoop ervan. Hing ik bij mijn vader aan de lijn. Of hij me 50.000 gulden kon lenen. De volgende maand heb je het terug, zei ik hem. En zo geschiedde.’ Zijn beginwerkzaamheden monden in 1998 uit in de oprichting van Xcellent. Er schieten in die tijd veel IT-bedrijven uit de grond, maar Van den Akker weet zich direct te onderscheiden. ‘Mijn voordeel was dat ik vanuit managementperspectief het bedrijfsleven ben ingestapt, waar andere partijen veelal puur technisch van aard waren. Wij deden van meet af aan eerst advieswerk, daarna pas levering en onderhoud. Dan praat je gelijk op strategisch niveau mee. Ook dat doen we vandaag de dag nog steeds.’ GRILLIGE GROEI De groei van Xcellent verloopt mede door de economische ontwikkelingen grillig. De eerste jaren heeft de serviceprovider de wind in de zeilen, totdat in 2000 de >> 1995: Op zijn zolderkamer bouwt Niels van den Akker, dan nog student informatietechnologie en bedrijfskunde, software waarmee bouwbedrijven informatiseringsslagen kunnen maken. Niet veel later legt hij complete netwerken aan. 1998: de oprichting van Xcellent is een feit. ‘Computer Service Bureau’, zo staat er op het bewijs van inschrijving van de Kamer van Koophandel. 2000: de eerste jaren heeft de serviceprovider de wind in de zeilen, totdat in 2000 de internetbubbel knapt. 11.
20 JAAR XCELLENT ‘ Het startpunt is altijd geweest: wat is jouw probleem en hoe kunnen we helpen dat op te lossen?’ internetbubbel knapt. In 2002 roept Xcellent fixed price-beheercontracten in het leven voor grotere klanten. Dat gaf klanten vastigheid; geen nacalculatie in uren meer. Dit ‘abonnementsmodel’ evolueerde na de bankencrisis in 2009. ‘We zeiden: we garanderen niet het aantal uren, maar de uitkomst van ons werk. Voor een vast bedrag per maand garanderen we een werkend systeem, op een manier die werkelijk waarde toevoegt. Dit model is een logisch gevolg van wat er gebeurde in de IT-wereld. Alles werd groter, sneller en veranderlijker. Maar dan moet je wel goed opletten.’ Dat heeft Xcellent altijd gedaan. Zoals het team zich ook telkens weer snel weet aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen. Van der Moolen: ‘Ons team is altijd in staat geweest mee te buigen met de snelheid van veranderingen. We zijn trouwens geen voorloper, maar kijken wel goed wat er in de wereld om ons heen gebeurt. Blijf je te lang in je comfortzone, dan is dat funest in een snel veranderend speelveld.’ Van der Moolen maakte in 2011 zijn entree bij Xcellent. ‘Wat ik aantrof was een bedrijfscultuur met daarin een team dat er zin in had en innovatief was. Met een verdienmodel dat mooie dingen in zich had maar in een impasse zat, omdat er een slag gemaakt moest worden naar werkelijk managed services verlenen op basis van fixed price, waarbij het fundament wordt bepaald door onze systemen, processen en ISO-normeringen. De drive om efficiënter te worden was er vroeger niet zo; meer uren betekende immers meer geld. Op efficiency zijn we dus steeds meer gaan sturen, net als op borging van de kwaliteit van onze dienstverlening.’ IT ALS HULPMIDDEL Vanaf 2013 slaat de sneeuwbal die Xcellent heet pas echt aan het rollen. ‘De naweeën van de crisis waren voorbij en we hadden onze systemen en processen op orde om in de nieuwe wereld relevant te worden. Onze groei nam een vlucht. Maar we zijn wel een gedegen, gecontroleerde groeier. We leggen de nadruk op stabiliteit. Lange contracten met klanten stellen ons in staat te investeren in de toekomst en goede referenties leveren ons nieuwe kansen op.’ ‘De oude manier van IT-dienstverlening is: wij zijn techneuten, ga opzij, dan repareer ik je pc’, vervolgt Van der Moolen zijn verklaring voor het succes van Xcellent. ‘Ons startpunt is echter altijd geweest: wat is jouw probleem en hoe kunnen we helpen dat op te lossen? Dan is IT dus het hulpmiddel. We hechten veel waarde aan customer intimacy. Begrijpen wie je klant is, snappen wat zijn business is en ‘m dan helpen met oplossingen op maat. Niet omgekeerd, niet de technologie opdringen. Het gaat om inlevingsvermogen, om luisteren, een klik, meedenken en partnership.’ KRACHTENBUNDELING Belangrijke stap in het bestaan van Xcellent was de aansluiting bij de Vincere Groep in juni 2017. Het betekende een krachtenbundeling met IT-bedrijven die elkaar vanuit een soortgelijke visie, strategie en cultuur versterken. ‘De focus op middelgrote klanten, want dan ben je dichtbij en ken je elkaar, en dat kweekt vertrouwen. En de oplossing bieden als een managed service. Die benadering delen we. We behouden onze eigen identiteit, maar samen kunnen we de IT-uitdagingen die op onze klanten afkomen nog beter aan. En dat zijn er nogal wat. AVG, cloud, security… Klanten vragen zich af wat ze ermee moeten. Wij zijn het single point of contact, maar soms vinden we binnen onze groep een sterkere oplossing. Zo helpen we >> 2002: Xcellent roept fixed price-beheercontracten in het leven voor grotere klanten. Dit geeft hen vastigheid; geen nacalculatie in uren meer. 12. X Magazine zomer 2018 2009: het ‘abonnementsmodel’ evolueert na de bankencrisis. Voor een vast bedrag per maand garandeert Xcellent een werkend systeem, op een manier die werkelijk waarde toevoegt. 2011: Marnix-Jan van der Moolen maakt zijn entree bij Xcellent. Hij wordt mede-eigenaar en financieel directeur. Na zijn komst stuurt het bedrijf steeds meer op efficiency en borging van de kwaliteit.
20 JAAR XCELLENT MARNIX-JAN is sinds 2011 directeur bij Xcellent. Met zijn jarenlange ervaring als CFO, bij verschillende organisaties, heeft hij Xcellent verder laten groeien naar een organisatie met meer dan 100 tevreden klanten. NIELS is oprichter en directeur bij Xcellent. Met zijn technische achtergrond weet hij techniek optimaal in bedrijfsprocessen te integreren. Het voornaamste doel is bedrijven productiever te laten werken met behulp van IT. onze klanten zo eerlijk en goed mogelijk. Dat is wat aansluiting bij de Vincere Groep ons biedt.’ Xcellent had ook de éénjarige samenwerking met de Vincere Groep kunnen vieren, maar pakte uit rond het twintigjarige jubileum van de eigen organisatie. ‘Xcellent blijft Xcellent. We hebben het groot gevierd met onze medewerkers en hun gezinnen. In een festivalachtige setting in DierenPark Amersfoort, compleet met foodtrucks en activiteiten. Het was een prachtige dag. Mensen wilden het park eigenlijk niet uit omdat het zo leuk was. De reden dat we het zo groot hebben gevierd, is dat onze groei voor een belangrijk deel voortkomt uit de inzet en toewijding van ons team. Het gaat niet alleen om slimme dingen verzinnen die klanten verder helpen. Die twintig jaar Xcellent gaat ook over een enthousiaste club mensen, waarvan de allereerste medewerkers nog altijd in ons bedrijf actief zijn.’ Prangende vraag: hoe zetten Van den Akker en Van der Moolen hun reis met Xcellent voort? ‘De ontwikkelingen in de IT-wereld blijven constant snel gaan. Wij kunnen niet verslappen. Dat betekent dat ons team heel belangrijk is. Mensen moeten zich vooral thuisvoelen bij ons. Ze krijgen de kans nieuwe gebieden te verkennen om nieuwe oplossingen aan onze gereedschapskist toe te voegen. Onze insteek blijft hetzelfde: de klant legt ons een probleem voor en wij gieten dat in een technische, managed service-oplossing. Zo blijven wij de gecontroleerde groeier die we nu zin. 2013: de sneeuwbal die Xcellent heet slaat echt aan het rollen. Maar wel gedegen en gecontroleerd. 2017: Xcellent sluit zich 2018: Xcellent bestaat aan bij de Vincere Groep. Het betekent een krachtenbundeling met IT-bedrijven die elkaar vanuit een soortgelijke visie, strategie en cultuur versterken. twintig jaar en viert dat groots met al zijn medewerkers en hun gezinnen. 13.
OUTSOURCING IT DAY 14. X Magazine zomer 2018
COLOFON OUTSOURCING IT DAY 2018: Bol van praktische GDPR-tips en toekomstinspiratie ‘Don’t believe the hype. Ik heb reclamespotjes over miljoenenboetes voorbij horen komen. Ja, je moet aan verscherpte eisen voldoen. Maar er bestaat zoiets als proportionaliteit. De handhaver wint niks met een kruistocht tegen bedrijven die een Excelsheet over het hoofd hebben gezien. Het enige belang dat speelt is dat van de consument. Jouw klant dus. En dat is dus ook jouw belang. Mijn boodschap is dan ook: GDPR is in het voordeel van ons allemaal.’ Was getekend: Bas Kemp, als senior consultant bij Sincerus professional in informatiebeveiliging. Is de GDPR nu een vloek of een zegen? En hoe stoom je je organisatie zo goed mogelijk klaar voor de nieuwe privacywetgeving? Zeker 150 bezoekers van de tweede editie van de Outsourcing IT Day, 17 april in Flint, hebben na een middagvullend programma de handvatten om de antwoorden op die vragen in de praktijk te brengen. Het door Xcellent georganiseerde kennisevenement stond bol van de praktische tips, bruikbare informatie en inspiratie, met vaart en schwung gedeeld door optredende informatiebeveiligingsexperts. De boodschap? Zie de komst van de GDPR vooral als een kans. Copyright © 2018 Xcellent Automatisering B.V. Redactie: Martin van der Eijk Teksten: Thijs Tomassen Fotografie: Clemens Rikken & Patrick Siemons Druk en afwerking: Klomp Offsetdrukkers Ontwerp en realisatie: doorendoor ontwerp Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, door middel van druk, fotokopieën, geautomatiseerde gegevensbestanden of op welke andere wijze ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. 15
Aan de slag bij het vitaalste bedrijf van de regio? KIJK OP WWW.XCELLENT.NL/VACATURES
1 Online Touch