12

OUTSOURCE IT doormaakt. De educatieve uitgeverij, voorheen vooral bekend van de lesboeken in het onderwijs, ontwikkelt zich tot een moderne en innovatieve learning design company. ‘Een boekenuitgeverij ruim tweehonderd jaar oud omturnen naar het digitale tijdperk: hoe doe je dat? Daar praat ik vandaag over.’ Razenberg verhaalt over de moeilijke beslissingen die hij moest nemen, zoals afscheid nemen van de uitgevers - en dat bij een uitgeverij. Ook de managers verdwenen. Er kwamen zelforganiserende teams, er ontstond een mentaliteit van was dat andersom. Boodschappen laten bezorgen kostte geld, het was premium. Digitale transformatie? Misschien niet voor de volle honderd procent, maar Muller en consorten omarmden vanaf minuut één de technologie en lanceerden met groot succes een innovatief concept in een traditionele branche. Vooral achter the last mile schuilen sterke staaltjes wiskunde en technologie, waardoor Picnic met afstand de efficiëntste is van alle thuisbezorgende supermarkten. Het draagt eraan bij dat Picnic gratis kan bezorgen en daarmee voor iedereen bereikbaar is. ‘Als de pot met goud niet op plek B ligt, dan is het aardige dat je vanaf daar naar C kunt’ experimenteren, bijstellen en weer door. En nu? Het businessmodel van ThiemeMeulenhoff is honderd procent geflipt, zegt Razenberg. ‘Als in omgedraaid, haha.’ Boven: MARCO GIANOTTEN Onder: ERIC RAZENBERG 12. Het wervelende slotakkoord komt van Michiel Muller. Sinds 2015 zorgt hij met Picnic voor een revolutie in supermarktland. De online supermarkt groeit in sneltreinvaart dankzij onderscheidende kenmerken als gratis bezorging in elektrische autootjes, alle boodschappen tegen de laagste prijs en de Picnic-app, waarin klanten zelf hun bezorgmoment kunnen kiezen én kunnen volgen wanneer het bezorgautootje precies arriveert. Muller: ‘Alle online markten waren net zo goedkoop of goedkoper dan naar de winkel gaan, maar in de supermarktbranche In zijn slotwoord richt hij zich met een tip tot de afgevaardigden van organisaties in de zaal: ‘Waarom lukt het sommige bedrijven wel in de snelheid van techniek die verandert, en andere minder? Ik heb vaak gezien dat iemand die binnen een organisatie een ander paadje wil inslaan wordt teruggezogen door het systeem. Maar wat zegt een ondernemer: screw it, let’s do it. Als de pot met goud niet op plek B ligt, dan is het aardige dat je vanaf daar naar C kunt. Als je niet bereid bent risico te lopen, kom je nooit op plekken waar je dingen ziet die je nooit gezien hebt. Dat is mijn boodschap. Ik hoop dat jullie die plek tegenkomen.’

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication