104 JURY PRIJS VOOR STORYTELLING | ZILVEREN CAMERA 2024 Juryrapport DIT JAAR REIKEN WE NAMENS STICHTING DE ZILVEREN CAMERA VOOR DE VIJFTIENDE KEER DE PRIJS VOOR STORYTELLING UIT. In deze categorie staat het verhalende aspect centraal. De vorm of uitvoering volgt daarop. De jury zag inzendingen met een stevige maatschappelijke relevantie en projecten die het publiek op verschillende wijze weten te bereiken. Onder de inzendingen troffen we campagnes, advertenties, films, fotoboeken, webdocumentaires, catalogi, installaties en tentoonstellingsconcepten. De jury keek naast maatschappelijke relevantie ook naar de communicatieve aspecten en de toegankelijkheid van de inzendingen. Veel van de inzendingen zijn projecten die een langere productieperiode hebben. Fotografen in deze categorie gebruiken verschillende media of werken nauw samen met anderen die hen daarin ondersteunen. De tendens daarin is dat bewegend beeld een steeds vanzelfsprekender onderdeel geworden is van de fotografische praktijk. Het is verder opvallend te noemen dat de inzet van Artificiële Intelligentie (AI), uitzonderingen daargelaten, in de meeste ingezonden projecten nog in de kinderschoenen staat. De jury verwacht dat er in de toekomst een meer volgroeide inbedding van AI in de praktijk van fotografen zal zijn. Zij voorziet ook dat AI op termijn de praktijk van fotojournalistiek steviger zal bevragen en mogelijk voorgoed zal veranderen. Het is opvallend dat een aantal van deze hoogstaande inzendingen binnen een opleidingstraject tot stand is gekomen. Deze werken doen wat betreft de jury niet onder voor andere inzendingen. Wij moedigen iedereen aan om te blijven inzenden voor deze mooie prijs! Uiteindelijk kwam de jury na lang beraad tot de volgende top drie: DERDE PRIJS KAMP ERIKA VAN HESTER DEN BOER Als een ware ontdekkingstocht laat de sterk vormgegeven en toegankelijke website de kijker het pad volgen van het verhaal dat Hester den Boer zo prachtig weet te vertellen. Het project combineert archiefmateriaal en hedendaagse realiteit op een gelaagde manier. Zo legt het de tegenstelling bloot tussen de huidige staat van de camping en het donkere verleden van die plek. De fotograaf toont hiermee een scherp oog voor beeld, taal en sterke vormgeving. Den Boer voegt met dit project een extra dimensie aan de geschiedenis toe.
105 Online Touch Home