0

STICHTING DE ZILVEREN CAMERA 2024

2

ZILVEREN CAMERA 2024 | VOORWOORD 3 Voorwoord AL MEER DAN 75 JAAR IS DE ZILVEREN CAMERA EEN BEGRIP: HET IS DÉ PRIJS VOOR DE NEDERLANDSE FOTOJOURNALISTIEK. NA ONS MOOIE LUSTRUM VAN VORIG JAAR VONDEN WE HET DE HOOGSTE TIJD OM MET VERSCHILLENDE BETROKKENEN IN GESPREK TE GAAN OVER OF EN HOE DE PRIJS GEMODERNISEERD KON WORDEN. WE MERKTEN DAT VOOR VEEL MENSEN BUITEN DE FOTOJOURNALISTIEK DE OPZET VAN DE PRIJS NAMELIJK NIET ALTIJD GOED TE VOLGEN WAS. Naar aanleiding van deze goede gesprekken is die opzet iets vereenvoudigd. Waar er voorheen per categorie winnaars waren in ‘serie’ en in ‘enkel’, wordt nu per categorie één genomineerde voorgedragen voor de Zilveren Camera. Daarnaast is de Paul Peters Fotoprijs komen te vervallen, maar met de nieuwe categorie ‘sociaal’ heeft de sociaal geëngageerde fotografie nu een definitieve plek gekregen binnen de Zilveren Camera Award. Natuurlijk willen we met deze nieuwe opzet recht blijven doen aan de veelzijdigheid en kwaliteit van het werk van Nederlandse nieuwsfotografen. Het jaarlijks laten zien van de stand van de nieuwsfotografie in Nederland is en blijft onze missie. Fotografie speelt een cruciale rol in het vastleggen van de dynamiek, emotie en inspanning die inherent zijn aan sportevenementen. Het biedt een visueel verslag van de prestaties, en zowel de spanning van het moment als de toewijding van atleten wordt vastgelegd. Door middel van scherpe actiebeelden en expressieve portretten kunnen sportfotografen verhalen vertellen die verder gaan dan de uitslagen en statistieken. Sportfotografie inspireert en motiveert zowel sportliefhebbers als aspirant-atleten, en draagt bij aan de documentatie van belangrijke momenten in de sportgeschiedenis. Binnen de fotojournalistiek neemt de sportfotografie een belangrijke plek en we zijn dan ook zeer ingenomen met Remko de Waal als winnaar van de Zilveren Camera. Het jaar 2024 was voor Nederland een bijzonder sportjaar waarin atlete Sifan Hassan een unieke prestatie leverde door naast de gouden plak op de marathon ook nog eens bronzen plakken te winnen op de 5.000 en 10.000 meter. In zijn prijswinnende foto weet De Waal de strijd van Hassan tijdens de marathon zeer fraai en pakkend in beeld te brengen. Graag willen we alle juryleden van de Zilveren Camera, de jury van de Prijs voor Storytelling en de jury van de Publieksprijs bedanken voor hun inzet. Zonder hun vrijwillige inzet is de prijs niet mogelijk. Ook zijn we dankbaar voor de onontbeerlijke en trouwe steun van onze sponsoren. En natuurlijk willen we alle fotografen bedanken voor het inzenden van hun werk. Want zonder foto’s, geen prijs. Dus aan hen die dit jaar niet in de prijzen zijn gevallen: blijf vooral inzenden! Remco Dolstra Voorzitter Namens het bestuur van Stichting De Zilveren Camera FOTO: ERIC BRINKHORST

4 INHOUD | ZILVEREN CAMERA 2024 Inhoud GENOMINEERD NIEUWS INTERNATIONAAL | PAGINA 18 GENOMINEERD PORTRET | PAGINA 42 GENOMINEERD NIEUWS NATIONAAL | PAGINA 26 GENOMINEERD NATUUR EN WETENSCHAP | PAGINA 72 GENOMINEERD DOCUMENTAIR NATIONAAL | PAGINA 80 WINNAAR PRIJS VOOR STORYTELLING PAGINA 98

ZILVEREN CAMERA 2024 | INHOUD 5 GENOMINEERD NIEUWS REGIO | PAGINA 34 GENOMINEERD DOCUMENTAIR INTERNATIONAAL | PAGINA 86 En verder • VOORWOORD REMCO DOLSTRA • JURYRAPPORT ZILVEREN CAMERA • SAMENSTELLING JURY • COLUMN SAKIR KHADER • DE ZILVEREN CAMERA EN WORLD PRESS PHOTO • IN GESPREK MET DE JURY • COLUMN NICOLE SEGERS • JURYRAPPORT PRIJS VOOR STORYTELLING GENOMINEERD KUNST, CULTUUR EN ENTERTAINMENT PAGINA 60 • PUBLIEKSPRIJS • COLOFON • SPONSORPAGINA PAGINA 5 PAGINA 8 PAGINA 16 PAGINA 32 PAGINA 48 PAGINA 66 PAGINA 90 PAGINA 104 PAGINA 107 PAGINA 113 PAGINA 114

6 WINNAAR ZILVEREN CAMERA 2024 | ZILVEREN CAMERA 2024 Winnaar Zilveren Camera 2024 WINNAAR SPORT | ENKEL REMKO DE WAAL OP WEG NAAR GOUD! Opdrachtgever: ANP Sifan Hassan tijdens de laatste kilometers van de Olympische marathon voor vrouwen in Parijs. Hassan pakte goud en zette een unieke trilogie neer. Nooit eerder won een vrouw zowel een medaille op de 5.000, 10.000 meter en op de marathon. Hassan werd aan het einde van 2024 gekroond tot Sportvrouw van het Jaar. Parijs, Frankrijk, 11 augustus 2024

ZILVEREN CAMERA 2024 | WINNAAR ZILVEREN CAMERA 2024 7

8 JURY ZILVEREN CAMERA | ZILVEREN CAMERA 2024 Juryrapport IN DE RAADZAAL VAN HET GEMEENTEHUIS VAN HILVERSUM KWAM OP 10 JANUARI DE 33-KOPPIGE JURY BIJEEN OM UIT DE BIJNA 2.500 INZENDINGEN DÉ WINNAAR VAN DE ZILVEREN CAMERA 2024 AAN TE WIJZEN. Met de Pro-Palestina protesten, de herverkiezing van Donald Trump, meer explosies dan ooit - sommigen met desastreuze gevolgen -, het zakenkabinet Schoof na het afscheid van Rutte, het EK voetbal en de Olympische Spelen zorgde dit rijke nieuwsjaar voor een ruim en gevarieerd aanbod in fotografie. Deeljuryleden van de Zilveren Camera zijn direct na het sluiten van de wedstrijd begonnen met het beoordelen van de fotografie. Voor dit zorgvuldige proces hadden zij een paar dagen de tijd om hun categorie terug te brengen tot een top vijf enkel én serie. Op de jurydag is deze voorgelegd aan de voltallige jury ter beoordeling en is er per categorie een genomineerde aangewezen. De definitie van de Zilveren Camera moet hierbij steeds worden getoetst aan het beeld dat op gaat voor nominatie: ‘De overall winnaar is een foto of serie foto's die zowel fotografisch als journalistiek een representatief en origineel beeld geeft van een belangwekkende gebeurtenis, situatie of ontwikkeling in het afgelopen jaar en daarmee het jaar visueel vertegenwoordigt.’ Tijdens het juryproces kwamen prachtige series en aangrijpende, maar ook hoopvolle beelden voorbij. Sommigen haalden de eindstreep niet door de tijdloosheid of het gebrek aan urgentie. Naast fotografische kwaliteit werd ook de nieuwswaardigheid van een gebeurtenis getoetst. De jury prees de creativiteit van die fotografen die niet alleen het moment vastleggen, maar ook om zich heen kijken met een originele blik. Dat deed ook Remko de Waal, fotograaf van de winnende foto ‘Op weg naar goud’. De jury, die deze inzending met ruime meerderheid van stemmen koos, roemde de foto om de spanning, de emotie en de afpeigering die af te lezen zijn aan Sifan Hassan voorafgaand aan het behalen van de gouden medaille op het koningsnummer van de Olympische Spelen: de marathon. ‘Deze foto van Remko de Waal is een kunstwerk dat verder gaat dan sportfotografie. Het raakt aan thema’s als doorzettingsvermogen, menselijkheid en verbondenheid, op een manier die technisch en visueel indrukwekkend is’, zegt deeljuryvoorzitter Sport, Merlijn Viersma. De jury prijst de fotograaf voor het vermogen om een uniek moment vast te leggen dat zowel persoonlijk als universeel is. ‘Met deze foto toont De Waal waarom fotografie als medium zo krachtig is: één beeld kan een wereld van emoties en verhalen vertellen’, aldus Viersma. Sifan Hassan werd verkozen tot ‘beste atlete ter wereld’ en ‘Sportvrouw van het Jaar’ in Nederland in 2024. Ook dit aspect zit ingesloten in deze winnende foto, zo oordeelt de jury. Het spel van licht en schaduw versterkt de intensiteit van de prestatie en de weg daarnaartoe. Deze foto en dit moment zullen mensen zich over járen nog herinneren en ook dat is waar een Zilveren Camera winnaar aan moet voldoen. Eva de Vos - juryvoorzitter Zilveren Camera FOTO: LINDA STULIC

9 Sport ZILVEREN CAMERA 2024

10 SPORT | ZILVEREN CAMERA 2024

ZILVEREN CAMERA 2024 | SPORT Enkel 11 SPORT | ENKEL KOEN VAN WEEL DIVE OVER DOHA Opdrachtgever: ANP Highdiver Ginni Van Katwijk in actie tijdens de voorrondes van de World Aquatics Championships in Qatar. Doha, Qatar, 13 februari 2024

12 SPORT | ZILVEREN CAMERA 2024 SPORT | SERIE RONALD HOOGENDOORN CHASING DREAMS, CLAIMING GOLD Sifan Hassan wint goud op de Olympische marathon. In een spannende sprint versloeg ze wereldrecordhouder Tigist Assefa uit Ethiopië. Nooit eerder won een atlete medailles op drie langeafstand onderdelen tijdens hetzelfde Olympisch evenement. Hassan deed dit in Parijs op de 5.000 meter, 10.000 meter en de marathon. Premier Dick Schoof was bij de finish aanwezig om haar te feliciteren met deze unieke prestatie. Parijs, Frankrijk, augustus 2024

ZILVEREN CAMERA 2024 | SPORT Serie 13

14 SPORT | ZILVEREN CAMERA 2024 SPORT | SERIE MILAN SCHELLINGERHOUT LEVEN MET VITESSE In deze serie worden verschillende supporters gevolgd om te laten zien hoe zij leven met Vitesse. In het seizoen 2023/24 stond de club op omvallen en balanceerde op de rand van faillissement. Deze onzekerheid had een grote impact op de supporters. Voor hen is voetbal meer dan een sport; het maakt deel uit van hun identiteit en dagelijks leven.

ZILVEREN CAMERA 2024 | SPORT Serie 15

16 SAMENSTELLING JURY | ZILVEREN CAMERA 2024 Samenstelling jury EDITIE 2024 ZILVEREN CAMERA Eva de Vos (juryvoorzitter) | Director of Photography Het Parool Berit Smit (secretaris) | Grafisch en ruimtelijk ontwerper en beeldredacteur NIEUWS REGIONAAL Roos Schouw (voorzitter) | Uitgever en hoofdredacteur Focus magazine Julie Hrudová | Fotograaf en beeldredacteur Raj Scheijen | Vormgever en beeldredacteur De Limburger NIEUWS NATIONAAL Jörgen Caris (voorzitter) | Freelance fotograaf Wilma Haan | Adjunct-hoofdredacteur NOS Nieuws Rachel Moron | Fotoredacteur NRC NIEUWS INTERNATIONAAL Guinevere Ras (voorzitter) | Curator Nick Somers | Fotograaf en beeldredacteur De Standaard Floris Lok | Beeldredacteur De Telegraaf DOCUMENTAIR NATIONAAL Niels Broekema (voorzitter) | Beeldredacteur RTL Nieuws Aziz Kawak | Fotograaf & documentairemaker en Vluchtelingenwerk Denise Woerdman | Art Business Coach & Ondernemer bij FotoLabKiekie DOCUMENTAIR INTERNATIONAAL Rowin Ubink (voorzitter) | Beeldredacteur De Volkskrant Marieke van der Velden | Fotograaf Fréderique Geerdink | Journalist SPORT Merlijn Viersma (voorzitter) | Coördinator Design Het Financieele Dagblad Iris Timmer | Beeldredacteur en sportjournalist Marc Driessen | Fotograaf KUNST, CULTUUR & ENTERTAINMENT Tjade Bouma (voorzitter) | Grafisch vormgever, art director en fotograaf Govert de Roos | Fotograaf Kaj van Ek | Freelance beeldredacteur / creative director PORTRET Gitima van der Putten (voorzitter) | Beeldredacteur Het Parool Philip Jintes | Phenster (fotobureau) Jitske Schols | Fotograaf POLITIEK Werry Crone (voorzitter) | Fotograaf Paul Teixeira | Secretaris NVJ Uitgeverijbedrijf & NVF Barbara Bos | Politiek redacteur Buitenhof NATUUR & WETENSCHAP Ruurd Jelle van der Leij (voorzitter) | Fotograaf Gaby Baas | Beeldredacteur Quest Marion Koopmans | Hoogleraar virologie aan het Erasmus MC SOCIAAL Nicole Segers (voorzitter) | Documentair fotograaf / mentor en docent bij de Fotoacademie Simone Berghuys | Beeldredacteur De Groene Amsterdammer Femke Rotteveel | Directeur FOTODOK PUBLIEKSPRIJS Hans Aarsman (voorzitter) | Fotograaf en schrijver Pelin Tatli | Fotoredacteur ANP Randy Fokke | Fotograaf PRIJS VOOR STORYTELLING Lotte Sprengers (voorzitter) | Co-hoofd BA Photography Royal Academy of Art The Hague Anaïs López | Documentair fotograaf en verhalenverteller Evelien Kunst | Freelance fotografie- en mediaconsultant Raffaella Huizinga | Beeldredacteur NRC Koen Hauser | Fotograaf en beeldend kunstenaar

17 Nieuws Internationaal ZILVEREN CAMERA 2024

18 NIEUWS INTERNATIONAAL | ZILVEREN CAMERA 2024 GENOMINEERD NIEUWS INTERNATIONAAL | SERIE BRAM JANSSEN JONGEREN IN DE VUURLINIE Opdrachtgever: The Associated Press Terwijl de aandacht van de wereld zich richt op de oorlog in Gaza worden tientallen Palestijnse tieners minder dan 130 kilometer verderop, op de Westelijke Jordaanoever, neergeschoten en gearresteerd. Daar treedt het Israëlische leger al maandenlang hardhandig op. Meer dan 150 kinderen van 17 jaar of jonger zijn gedood op de Westelijke Jordaanoever - een kwart van het totaal aantal Palestijnse slachtoffers daar sinds het begin van de oorlog (oktober 2023). De meesten van hen kwamen om tijdens invallen door het Israëlische leger, vrijwel dagelijks. Een aantal van de Palestijnse tieners die de afgelopen maanden zijn gedood, waren lid van militante groeperingen. Veel anderen verloren het leven tijdens protesten of werden het slachtoffer van cynische willekeur. Rouw over deze jongeren wordt overschaduwd door vrees. Israëlische invallen zullen militante groepen niet elimineren, zeggen overlevenden. In plaats daarvan vrezen sommigen dat de pijn van het verlies van zoveel jongeren het tegenovergestelde riskeert: broers en zussen, vrienden en klasgenoten die zichzelf verliezen in de draaikolk van wraak in de regio.

ZILVEREN CAMERA 2024 | NIEUWS INTERNATIONAAL Serie 19

20 NIEUWS INTERNATIONAAL | ZILVEREN CAMERA 2024 NIEUWS INTERNATIONAAL | SERIE DENNIS KERSTEN DE VAL VAN HET ASSAD-REGIME Op 8 december 2024 valt het Assadregime na 62 jaar. De fotograaf is in Syrië en volgt de eerste weken van deze politieke ontwikkelingen op de voet.

ZILVEREN CAMERA 2024 | NIEUWS INTERNATIONAAL Serie 21

22 NIEUWS INTERNATIONAAL | ZILVEREN CAMERA 2024 NIEUWS INTERNATIONAAL | ENKEL RAMON VAN FLYMEN DONALD TRUMP OPNIEUW GEKOZEN ALS PRESIDENT VAN DE VERENIGDE STATEN Opdrachtgever: Het Financieele Dagblad Donald Trump is woensdag 28 oktober op een politiek-christelijke bijeenkomst in de Workship With Wonder Church, een megakerk in Powder Springs, Georgia. Hier komt Trump samen met een grote groep conservatieve evangelisten om zijn band te versterken met de religieuze kiezers, die een cruciale rol spelen in zijn verkiezingscampagne. Op het eind van het evenement krijgt Trump een gebed van predikant Jack Graham terwijl andere predikers hun handen op de schouder van Trump leggen. ‘We bidden dat u hem kracht en wijsheid meegeeft en weer opheft als onze president.’ Op 5 november 2024 zou Trump gekozen worden als de 47ste president van de Verenigde Staten. Powder Springs, Verenigde Staten, 28 oktober 2024

ZILVEREN CAMERA 2024 | NIEUWS INTERNATIONAAL Enkel 23 NIEUWS INTERNATIONAAL | ENKEL BRAM JANSSEN OLEKSII YUKOV BRENGT DE DODEN NAAR HUIS Opdrachtgever: The Associated Press Oleksii Yukov onderzoekt het lichaam van een Russische soldaat aan de frontlinie in de regio Sloviansk, Oekraïne. De 38-jarige vechtsportinstructeur is de oprichter van Platsdarm, een voortzetting van Black Tulip. Dit is een groep vrijwilligers die jarenlang heeft gezocht naar de lichamen van de slachtoffers van gevechtsacties in delen van de regio’s Donetsk en Loehansk tegen Russische strijdkrachten en proRussische separatisten. Yukov - die al vanaf z’n dertiende naar de doden zoekt - beweert inmiddels meer dan 1.000 lichamen te hebben verzameld. Hiervan waren meer dan 580 Russisch, sinds het begin van de grootschalige invasie twee jaar geleden. ‘Ik berg elk lichaam dat ik vind’, zegt Yukov. ‘Voor mij is het niet alleen het lichaam, het is ook hun ziel.’ Regio Sloviansk, Oekraïne, 24 oktober 2023

24

25 Nieuws Nationaal ZILVEREN CAMERA 2024

26 NIEUWS NATIONAAL | ZILVEREN CAMERA 2024 GENOMINEERD NIEUWS NATIONAAL | ENKEL ROBIN VAN LONKHUIJSEN FAMILIELEDEN BERGEN ZELF DIERBARE Opdrachtgever: ANP In een lijkzak wordt een stoffelijk overschot uit het puin gehaald. Drie dagen na de explosie in een gebouw aan de Schammenkamp nemen familieleden het heft in eigen hand uit onvrede over het trage proces van het bergen van de slachtoffers. De grote explosie werd gevolgd door een felle brand. Het pand en tientallen aanpalende woningen zijn door de ontploffing verwoest of zwaar beschadigd. Rotterdam, 31 januari 2024

ZILVEREN CAMERA 2024 | NIEUWS NATIONAAL Enkel 27 NIEUWS NATIONAAL | ENKEL ROB ENGELAAR VAL ASSAD GEVIERD IN UTRECHT Opdrachtgever: ANP Syrische vlaggen tijdens een uitbundig feest op het Domplein in Utrecht. Duizenden in Nederland verblijvende Syriërs vieren de vlucht van dictator Bashar Al-Assad en de val van het Assad-regime. Utrecht, 8 december 2024

28 NIEUWS NATIONAAL | ZILVEREN CAMERA 2024 NIEUWS NATIONAAL | SERIE KOEN VAN WEEL TARWEKAMP Opdrachtgever: ANP Ravage na de aanslag op een bruidswinkel in de Haagse wijk Mariahoeve. Op zaterdag 7 december was er een explosie aan de Tarwekamp in Den Haag. In de portiekflat zijn 19 woningen getroffen waarvan er vijf onbewoonbaar zijn verklaard. Als gevolg van de enorme explosie en de daaropvolgende brand zijn zes mensen van het leven beroofd en nog eens vier mensen zijn in het ziekenhuis opgenomen voor verwondingen. Den Haag, 7 december 2024

ZILVEREN CAMERA 2024 | NIEUWS NATIONAAL Serie 29

30 NIEUWS NATIONAAL | ZILVEREN CAMERA 2024 NIEUWS NATIONAAL | SERIE MOUNEB TAIM VOETBAL IS OORLOG Op 7 en 8 november braken onlusten uit in Amsterdam, rond de Johan Cruijff Arena maar vooral in het centrum van de stad. Fans van de voetbalclub Maccabi Tel Aviv werden na hun wedstrijd tegen Ajax aangevallen door jongeren op scooters. Enkele uren eerder hadden Maccabi-fans een pro-Israël demonstratie gehouden op de Dam, waarbij ze Palestijnse vlaggen uit winkelramen rukten. Het was een chaotische, gewelddadige week in de hoofdstad. Diverse gebieden in Amsterdam werden als risicogebieden bestempeld, waarna de gemeente besloot een pro-Palestijns protest op de Dam te verbieden. Naarmate de spanning toenam, werden vele demonstranten gearresteerd. Een van hen liep ernstige verwondingen aan zijn hoofd op.

ZILVEREN CAMERA 2024 | NIEUWS NATIONAAL Serie 31

32 COLUMN SAKIR KHADER | ZILVEREN CAMERA 2024 COLUMN Het jaar na de Zilveren Camera: een reflectie IETS MEER DAN EEN JAAR GELEDEN KLIKTE IK, MET EEN NADERENDE DEADLINE IN MIJN NEK, OP ‘VERZENDEN’. MIJN INZENDING VOOR DE ZILVEREN CAMERA WAS NÉT OP TIJD DE DEUR UIT. EEN PAAR MAANDEN LATER STOND IK DAAR, IN EEN ZAAL VOL FOTOGRAFEN EN GENODIGDEN, MET DE GROTE PRIJS IN MIJN HANDEN. MIJN SERIE OVER HET LEVEN OP DE WEST BANK VÓÓR 7 OKTOBER HAD GEWONNEN. SINDSDIEN BEWEEGT MIJN LEVEN IN EEN ANDER TEMPO. Sakir Khader, fotograaf Dit schrijf ik niet om die prijs op een voetstuk te plaatsen, maar om eerlijk te zijn over wat het met me deed. Voor een jonge maker – iemand die pas een paar jaar bezig is met beeld – was het geen klein zetje, maar een forse duw vooruit. De Zilveren Camera is niet zomaar een prijs; het is hét hoogtepunt van de Nederlandse fotojournalistiek. Voor veteranen is het een kroon op jaren toewijding. Neem Eddy van Wessel: hij won de prijs vier keer. Dat is geen toeval, dat is meesterschap. Voor jonge fotografen zoals ik is het iets anders. Het is een erkenning die deuren opent. Het label ‘prijswinnende fotograaf’ draagt gewicht, hoe graag we ook doen alsof status niet belangrijk is. Maar status alleen is leeg zonder scherpte, toewijding en visie. Dit jaar heb ik niet ingestuurd. Niet omdat ik niets had om te laten zien – integendeel. Ik heb werk gemaakt dat in mijn ogen sterker is dan de prijswinnende serie, en het zou absoluut kans maken. Maar ik voel geen haast om Eddy’s vier overwinningen te evenaren. Mijn winst vorig jaar, als de 75ste winnaar in de geschiedenis van de prijs, gaf me wat ik nodig had: richting. Sindsdien weet ik beter wat ik wil en hoe ik wil groeien. Nu zit ik bij het agentschap Magnum Photos en is er ruimte voor verdieping, om me verder te ontwikkelen als visueel verhalenverteller. Ik leer van Paolo Pellegrin, een mentor die me uitdaagt en inspireert. Maar ik ben geen fotojournalist. Ik jaag het nieuws niet na, en dat heb ik ‘ Het is een erkenning die deuren opent’ ook nooit gedaan. Mijn werk gaat niet over de storm, maar over de stilte die eraan voorafgaat – over wat zich afspeelt voordat alles losbarst. Het zijn die lagen, die stiltes, die ik wil blootleggen. Dat is mijn manier van kijken, vertellen en begrijpen. De Zilveren Camera – een fotojournalistieke prijs – gaf me de duw die ik nodig had om die verhalen te blijven vertellen. Om de wereld te laten zien, door mijn lens. FOTO: EVA ROEFS

33 Nieuws Regio ZILVEREN CAMERA 2024

34 NIEUWS REGIO | ZILVEREN CAMERA 2024 GENOMINEERD NIEUWS REGIO | SERIE RICHARD MOUW ONTRUIMING UVA GRIMBURGWAL AMSTERDAM Opdrachtgever: De Telegraaf In 2024 vonden er op diverse locaties van de Universiteit van Amsterdam (UvA) meerdere demonstraties plaats over de Israël-Gaza-oorlog. De demonstranten droegen hierbij de Palestijnse zaak uit en pleitten voor het breken van banden tussen de universiteit en Israëlische instituties. De demonstraties aan de UvA waren de eerste in een landelijke reeks vergelijkbare gebeurtenissen aan bijna alle Nederlandse universiteiten. Dit vond plaats in de context van studentenprotesten in het buitenland. De derde dag van demonstraties bij de UvA aan de Grimburgwal. De ME grijpt in om de demonstratie te beëindigen en universiteitsgebouwen te ontruimen. Amsterdam, 9 mei 2024

ZILVEREN CAMERA 2024 | NIEUWS REGIO Serie 35

36 NIEUWS REGIO | ZILVEREN CAMERA 2024 NIEUWS REGIO | SERIE CARLA KOGELMAN MAJELLAPARK Sinds 2015 werkt Stichting De Buurtcamping Utrecht als stadsbrede community aan de sociale samenhang in verschillende wijken in de stad. Buurtbewoners organiseren met organisaties en ondernemers De Buurtcamping in hun eigen park. Er wordt in ruim tien maanden voor én na het kampeerweekend actief samengewerkt. Eén van de plekken is het Majellapark in de wijk Lombok, het multiculturele hart van Utrecht. De buurtcamping werkt met (vrijwillige) campingbeheerders.

ZILVEREN CAMERA 2024 | NIEUWS REGIO Serie 37

38 NIEUWS REGIO | ZILVEREN CAMERA 2024 NIEUWS REGIO | ENKEL KEES VAN DE VEEN NAVO-OEFENING Opdrachtgever: Neue Zürcher Zeitung Een ijscoman deelt op de luchtmachtbasis van de Luitenantgeneraal Bestkazerne ijsjes uit aan deelnemers van de zogenaamde NATO’s Counter-Unmanned Aircraft Systems (CUAS) Technical Interoperability Exercise 2024. Tijdens deze oefening krijgen militairen uit verschillende NAVOlanden en Oekraïne inzicht in de nieuwste dronetechnologie, zoals bewakingsapparatuur en droneinterceptie strategieën. Vredepeel, 19 september 2024

ZILVEREN CAMERA 2024 | NIEUWS REGIO Enkel 39 NIEUWS REGIO | ENKEL JOHN VAN DER TOL EIGENAAR EMOTIONEEL ALS BEDRIJF AFBRANDT De eigenaar van een bedrijf ziet zijn pand in vlammen opgaan. Later blijkt dat er brand is ontstaan in een drugslab in een naastgelegen schuur. Daar wordt in een auto ook een dode gevonden. Berkel en Rodenrijs, 28 april 2024

Worden jouw foto’s gepubliceerd in boeken, kranten, tijdschriften? Is er werk van je te zien op tv? Dan is de kans groot dat er geld op je wacht. Het enige wat je hoeft te doen om dat te krijgen, is je gratis aanmelden bij Pictoright en deze collectieve rechtenvergoedingen te claimen. Bijvoorbeeld de thuiskopieheffing die je als consument betaalt bij aankoop van een smartphone. Of het bedrag dat bibliotheken per uitlening van een boek opzij leggen voor de makers. Of de vergoeding die een bedrijf per gemaakt kopietje afdraagt… Pictoright is de door de overheid aangewezen stichting die dat geld uitkeert aan de beeldmakers die er recht op hebben. Misschien dus ook aan JOU! Het zijn additionele vergoedingen die je niet individueel kunt innen. Ze zijn beschikbaar, laat ze dus niet liggen. En geen zorgen: dit geld staat los van je gage. We halen het dus NIET op bij je opdrachtgever. Ga naar Pictoright.nl voor meer informatie of scan de QR code en sluit je direct aan! pictoright

41 Portret ZILVEREN CAMERA 2024

42 PORTRET | ZILVEREN CAMERA 2024 GENOMINEERD PORTRET | SERIE TENGBEH KAMARA IN THE DAYS AFTER Acht demonstranten in de dagen na de studentenprotesten in Amsterdam met betrekking tot de Israël-Gaza-oorlog. Alle geportretteerden uit deze serie hebben – naar eigen zeggen - op vreedzame wijze gedemonstreerd in de week van 6 mei 2024 en zijn door politiegeweld verwond.

ZILVEREN CAMERA 2024 | PORTRET Serie 43

44 PORTRET | ZILVEREN CAMERA 2024 PORTRET | SERIE NINA SCHOLLAARDT FAIRGROUND YOUTH, 2024 De fotograaf heeft een volledig seizoen kermissen door heel Nederland gevolgd om een unieke jeugdcultuur vast te leggen. Kermissen zijn van oudsher levendige sociale ontmoetingsplekken en voor jongeren een uitgelezen plek om elkaar op te zoeken. Deze serie portretten toont een aantal jongeren die tijdens het kermisbezoek voor de camera poseren.

ZILVEREN CAMERA 2024 | PORTRET Serie 45

46 PORTRET | ZILVEREN CAMERA 2024 PORTRET | ENKEL PIERRE CROM GANG OF ANGELS Olya, een architecte uit Odesa en lid van de vrijwilligersgroep Gang of Angels, poseert met een sluipschuttercamouflagenet. Deze groep maakt camouflagenetten voor de strijdkrachten van Oekraïne. De vraag naar deze netten is groot, met talloze bestellingen van brigades die aan het front zijn gestationeerd. Soldaten sturen foto’s van hun omgeving en de vrijwilligers van de Gang of Angels selecteren stoffen en kleuren die passen bij het landschap. Odesa, Oekraïne, 13 oktober 2024

ZILVEREN CAMERA 2024 | PORTRET Enkel 47 NIEUWS REGIO | ENKEL CARLA KOGELMAN LOGAN Logan identificeert zich als non-binair en als transmasculien. Voor hem betekent dit dat hij een man is, maar niet honderd procent. Nu hij dit naar buiten toe geuit heeft, voelt hij zich bevrijd. Gross Sieghard, Oostenrijk, 31 juli 2024

48 ZILVEREN CAMERA & WORLD PRESS PHOTO | ZILVEREN CAMERA 2024 ‘ Nieuwsfotografen zijn dappere mensen’ ZILVEREN CAMERA & WORLD PRESS PHOTO ‘DE ZILVEREN CAMERA HEEFT EEN KIND GEBAARD, WORLD PRESS PHOTO, EN ZOALS HET VAAK MET KINDEREN GAAT, HET IS OP EIGEN BENEN GAAN STAAN.’ DEZE UITSPRAAK DEED SEM PRESSER IN 1973, TIJDENS DE ZILVEREN CAMERA TENTOONSTELLING IN HET LARENSE SINGER MUSEUM. INMIDDELS ZIJN BEIDE ORGANISATIES AL JAREN ONAFHANKELIJK VAN ELKAAR ACTIEF VANUIT NEDERLAND, MAAR DE MISSIE, DIE BLIJVEN ZE DELEN. ‘FOTOJOURNALISTIEK IS EEN ESSENTIEEL ONDERDEEL VAN ONZE DEMOCRATIE’, ZO BENADRUKKEN REMCO DOLSTRA (ZC) EN JOUMANA EL ZEIL KHOURY (WPP) IN EEN EXCLUSIEF, GEZAMENLIJK INTERVIEW. Tekst: Sanne Dijkgraaf Fotografie: Simon E. Smit ‘Ik weet hoe belangrijk beeld is voor mensen die op de hoogte willen blijven. Maar op dit moment heeft de gehele journalistiek het niet makkelijk. Financieel staat de beroepsgroep onder druk, en de algehele waardering voor het veld is tanende’, zo stelt Remco Dolstra, die twee jaar geleden toetrad als voorzitter van Stichting De Zilveren Camera. Joumana El Zein Khoury, sinds begin 2021 Executive Director van de World Press Photo Foundation: ‘Het is zo’n ongelooflijk ingewikkeld werkveld momenteel. Nieuwsfotografen zijn dappere mensen en ze verdienen een hoop respect. Financieel hebben ze het zwaar, inderdaad, maar vooral ook op het gebied van veiligheid.’ Dat de fotojournalistiek onder druk staat mag duidelijk zijn. ‘Iedereen heeft tegenwoordig een camera, op de meeste plekken in de wereld hebben nieuwsfotografen niet eens toegang tot waar ze moeten zijn en als ze er zijn worden ze vaak bedreigd. Dat zijn al jaren veel gehoorde argumenten, maar ik denk dus dat fotojournalisten heel veel goede jaren in het vooruitzicht hebben’, stelt Joumana. ‘Juist nu, met alle fake news en Artificial Intelligence, heb je mensen nodig die hun vak verstaan. Getrainde mensen die in dit moeilijke werkveld hun hoofd overeind kunnen houden.’ ‘Journalistiek draait om onafhankelijkheid’, vult Remco aan. ‘Je hebt nog steeds professionals nodig die echt bekwaam zijn en zich kunnen verdiepen in achtergronden, mensen die hun vak op een onafhankelijke manier kunnen uitoefenen. Dat is echt iets om voor te strijden. Het gaat dan niet eens om de beelden zelf, maar vooral om de onafhankelijkheid van de media. Daar moeten we ook in Nederland alert op zijn.

ZILVEREN CAMERA 2024 | ZILVEREN CAMERA & WORLD PRESS PHOTO Interview 49 DE EERSTE ZILVEREN CAMERA WERD UITGEREIKT IN 1949. IN 1955 KWAM WORLD PRESS PHOTO VOORT UIT DE ZILVEREN CAMERA ALS INTERNATIONALE VARIANT OP DEZE PRIJS. ZILVEREN CAMERA 1955 IS GEWONNEN DOOR SIMON E. SMIT – NONNEN OP DAK KIJKEN NAAR TAPTOE DELFT. IMPACT Het is best heel bijzonder: twee van zulke gerenommeerde organisaties, World Press Photo en de Stichting De Zilveren Camera, in Nederland. ‘Dit laat zien dat er in de Nederlandse maatschappij een speciale plek is voor fotografie’, aldus Joumana. Remco: ‘We vullen elkaar aan en het is mooi om te zien dat de waarden die wij vertegenwoordigen ook op internationaal niveau een plek krijgen.’ Remco en Joumana zijn beide zichtbaar trots op de rol van ‘hun’ organisaties. Joumana: ‘Ik kom uit Libanon, een plek waar veel mensen een bepaald beeld van hebben. Het viel me al vroeg in mijn leven op hoeveel verschil er zat tussen die fantasie en de beleving van een ‘local’. Dat heeft echt indruk op me gemaakt, hoe er twee heel verschillende werelden getoond kunnen worden. Dat is eigenlijk altijd de rode draad in mijn leven gebleven. Ik hecht belang aan de beelden van mensen die een gebied echt kennen, omdat ze er zelf vandaan komen.’ Joumana vervolgt: ‘World Press Photo heeft een grote naam en op alles wat we doen volgt een kritische reactie. We hebben een enorme verantwoordelijkheid maar daarmee ‘ Journalistiek draait om onafhankelijkheid’ ook veel macht. Dankzij een nieuwe strategie hebben we nu wel voor 80 procent lokale fotografen onder onze award-winnaars.’

50 ZILVEREN CAMERA & WORLD PRESS PHOTO | ZILVEREN CAMERA 2024 ‘ Er is een speciale plek voor fotografie in onze maatschappij’ ‘De Zilveren Camera is natuurlijk een nationale stichting’, gaat Remco verder. ‘Wij richten ons echt op fotografen uit Nederland, en ook op de diversiteit van de fotojournalistiek hier. Doordat we met zoveel verschillende categorieën werken, wordt ook de veelzijdigheid van het vak zichtbaar. Het gaat niet alleen om die ene hoofdprijs, de Zilveren Camera, maar vooral ook om de weergave van de stand van de fotografie in Nederland. Ik ben er supertrots op dat we op steeds meer plekken zichtbaar zijn met de tentoonstelling en dat we afgelopen jaar ook weer een stap gezet hebben richting fair pay voor fotografen. Een bescheiden stap weliswaar, met een betaling voor foto’s die in ons jaarboek en in de tentoonstelling zichtbaar zijn, maar toch. Zodra we tarieven voor bijdragen kunnen verhogen doen we dat.’ HOOP VOOR DE TOEKOMST ‘Wanneer ik zie dat bezoekers van onze tentoonstellingen echt de tijd nemen om stil te staan bij beelden raakt dat me’, aldus Joumana. ‘Bezoekers van over de hele wereld bekijken de beelden echt, lezen de bijschriften, luisteren naar de audiotours. Soms zie je tranen of een glimlach. Dat geeft me hoop voor de toekomst. Het geeft aan dat mensen zich nog steeds kunnen openstellen voor het perspectief van anderen.’ ‘Die zichtbaarheid, door het hele land en over de hele wereld, is super belangrijk’, vult Remco aan. ‘Vroeger waren er veel meer kranten en die hadden gewoon fotografen in dienst. Dat veld is enorm veranderd, maar het is zo belangrijk dat mensen weten wat er in de wereld gebeurt. Ik hoop dat men beseft dat het werk van een fotojournalist echt niet vanzelfsprekend is. Goede journalistiek is geen water uit de kraan maar iets wat je moet koesteren.’ ‘Het vak en de manier waarop mensen fotograferen zal ongetwijfeld blijven veranderen’, vervolgt hij. ‘Tegelijkertijd hoop ik dat dit blijft gebeuren vanuit onafhankelijkheid en creativiteit van de fotografen.’ Joumana: ‘Ik denk dat portretfotografie met de komst van AI op den duur misschien wel verdwijnt. Artificial Intelligence kan dat werk overnemen. Maar nieuwsfotografie en documentaire fotografie zullen nooit vervangen kunnen worden. Ik ben er heilig van overtuigd dat dit altijd zal blijven bestaan en relevant zal blijven. Voor mij zitten deze fotografen op hetzelfde niveau als artsen. We hebben ze nodig.’ •

51 Politiek ZILVEREN CAMERA 2024

52 POLITIEK | ZILVEREN CAMERA 2024 GENOMINEERD POLITIEK | ENKEL EMIEL MUIJDERMAN FABER BIJ GRENSCONTROLE Opdrachtgever: ANP Minister Marjolein Faber bekijkt de verrichtingen van de marechaussee tijdens een controle op de voormalige grensovergang langs de A12. Hier worden sinds kort controles gehouden om de instroom van migranten te beperken. Babberich, 7 augustus 2024

ZILVEREN CAMERA 2024 | POLITIEK Enkel 53 POLITIEK | ENKEL REMKO DE WAAL KABINET-SCHOOF DREIGT TE VALLEN NA OPSTAPPEN NSC-STAATSSECRETARIS Opdrachtgever: ANP Waarnemend partijleider van NSC, Nicolien van Vroonhoven, arriveert onder massale persbelangstelling bij het Catshuis waar een crisisberaad is belegd naar aanleiding van het opstappen van NSC-staatssecretaris Nora Achahbar. Het kabinet dreigt te vallen omdat ook overige NSC’ers overwegen om uit het kabinet Schoof te stappen. Den Haag, 15 november 2024

54 POLITIEK | ZILVEREN CAMERA 2024 POLITIEK | SERIE WOUTER DE WILDE DRUKTE BIJ KLEINSTE STEMBUREAU VAN NEDERLAND IN MARLE Opdrachtgever: NRC Hoge opkomst op het kleinste stembureau van Nederland in Marle tijdens de Europese verkiezingen. Stembureau Westhoff is al meer dan zeventig jaar dé plek voor een groep van zo’n vijftig kiezers. Dit jaar waren er 53 kiesgerechtigde inwoners in buurtschap Marle. Het stembureau kent daarnaast ook veel stemmers van buitenaf, daarom was er rond 18.00 uur al een opkomst van honderd procent. Een woning dient als stembureau, waar één stemhokje is opgesteld in de woonkamer. Stemmers krijgen er koffie met iets lekkers aangeboden. Marle, 6 juni 2024

ZILVEREN CAMERA 2024 | POLITIEK Serie 55

56 POLITIEK | ZILVEREN CAMERA 2024 POLITIEK | SERIE REMKO DE WAAL PARTIJLOOS PREMIER Opdrachtgever: ANP Een ongekende constructie in de parlementaire geschiedenis van Nederland. Na het akkoord op hoofdlijnen tussen regeringspartijen PVV, NSC, VVD en BBB wordt een extraparlementair kabinet aangesteld. Aan de leiding van dit kabinet staat Dick Schoof, een premier zonder politieke ervaring. Schoof heeft ook geen lidmaatschap van een politieke partij. Het wordt een turbulent jaar voor de premier, mede door de asielplannen die onder druk van de PVV moeten worden uitgevoerd.

ZILVEREN CAMERA 2024 | POLITIEK Serie 57

GA GOED VERZEKERD OP PAD MET UW KOSTBARE FOTOAPPARATUUR Geen afschrijving op de verzekerde waarde bij schade. Scherpe premie en razendsnelle schadeafwikkeling. Eenvoudig en snel verzekerd via: www.apparatuurverzekering.nl Trotse sponsor van de Zilveren Camera. Scherp in vakmanschap, sterk in samenwerking. Achter elke goed onderhouden cv-installatie staan vakmensen die zorgen voor warmte en comfort. www.bonarius.com bereken hier je premie!

59 Kunst, Cultuur en Entertainment ZILVEREN CAMERA 2024

60 KUNST, CULTUUR EN ENTERTAINMENT | ZILVEREN CAMERA 2024 GENOMINEERD KUNST, CULTUUR EN ENTERTAINMENT | SERIE MARTIJN VAN DE GRIENDT TYRONE, ARTIESTENNAAM TYRA, COMING OF AGE SERIE VAN EEN JONGEN UIT AMSTERDAM ZUID OOST Opdrachtgever: Volkskrantmagazine In 2018 ontmoette de fotograaf Tyrone op het schoolfeest van de onderbouw van het Montessori Lyceum in Amsterdam. Hij was toen twaalf. De fotograaf herontdekte Tyrone onlangs op Instagram. Tyrone volgt inmiddels een dansopleiding op het ROC Zuid en treedt onder de naam Tyra op als dragqueen in de Ballroomscene.

ZILVEREN CAMERA 2024 | KUNST, CULTUUR EN ENTERTAINMENT Serie 61

62 KUNST, CULTUUR EN ENTERTAINMENT | ZILVEREN CAMERA 2024 KUNST, CULTUUR EN ENTERTAINMENT | SERIE JILMER POSTMA SIMMER YN FRYSLAN Opdrachtgever: Leeuwarder Courant / ANP Friezen en toeristen genieten gezamenlijk van de zomerse evenementen in Friesland, zoals de autocross of een klassiek openluchtconcert.

ZILVEREN CAMERA 2024 | KUNST, CULTUUR EN ENTERTAINMENT Serie 63

64 KUNST, CULTUUR EN ENTERTAINMENT | ZILVEREN CAMERA 2024 KUNST, CULTUUR EN ENTERTAINMENT | ENKEL DINGENA MOL PRIDE NIEUW WEST Opdrachtgever: Het Parool Amsterdam Nieuw-West vierde voor de derde keer zijn eigen Pride. Het grootste stadsdeel van Amsterdam heeft een slechte reputatie wat betreft de veiligheid van queer mensen. De lokale Pride moet bijdragen aan meer acceptatie. Amsterdam, 26 juli 2024

ZILVEREN CAMERA 2024 | KUNST, CULTUUR EN ENTERTAINMENT Enkel 65 KUNST, CULTUUR EN ENTERTAINMENT | ENKEL DINGENA MOL NIEMAND WEET HOE LAAT HET IS Na 50 jaar neemt cabaretier Youp van ’t Hek (70) afscheid van het theater. Ter ere daarvan toerde hij met zijn show ‘De Laatste Ronde’ langs alle Nederlandse en Vlaamse theaters waar hij ooit heeft gespeeld. Ter ultieme afsluiting staat hij in Carré. De foto is genomen na de voorstelling in zijn kleedkamer in Carré. Amsterdam, 23 mei 2024

66 IN GESPREK MET DE JURY | ZILVEREN CAMERA 2024 “ Er is nog heel veel ongezien beeld” IN GESPREK MET DE JURY EEN JURY BESTAANDE UIT MEER DAN DERTIG MENSEN UIT DE NATIONALE FOTOWERELD ZET ZICH ELK JAAR IN DE EERSTE WEKEN VAN JANUARI BELANGELOOS IN OM DÉ ZILVEREN CAMERA, EN DAARMEE DE BESTE NIEUWSFOTO OF -FOTOSERIE VAN HET AFGELOPEN JAAR, TE SELECTEREN. VOORDAT ZE SAMENKOMEN IN HILVERSUM OM, ONDER LEIDING VAN VOORZITTER EVA DE VOS DE UITEINDELIJKE WINNAAR TE KIEZEN, DIENEN DE JURYLEDEN EEN OORDEEL TE VELLEN OVER DE INZENDINGEN VAN EEN SPECIFIEKE CATEGORIE DIE BINNEN HUN EXPERTISE VALT - DRIE JURYLEDEN PER CATEGORIE. WE SPRAKEN EEN AANTAL VAN HEN OM EEN BETER INZICHT TE KRIJGEN IN HUN OVERWEGINGEN, DE DILEMMA’S, EN HET ALGEHELE JURYPROCES. Tekst: Sanne Dijkgraaf RACHEL MORON (FOTOREDACTEUR NRC / JURYLID NIEUWS NATIONAAL) ‘Toen ik gevraagd werd om toe te treden tot de jury heb ik geen moment getwijfeld. Tijdens mijn studie werd al duidelijk dat de Zilveren Camera voor velen hét doel was om naartoe te werken. Nu, jaren later, voelt het bijzonder om vanuit een andere rol onderdeel te mogen zijn van dit proces, om werk van zoveel getalenteerde fotografen te beoordelen, maar ook om met de andere juryleden diepgaand te praten over het vak waar we ons allemaal op de een of andere manier mee bezighouden. Dat soort gesprekken over fotografie en fotojournalistiek, waarin je de inzichten van anderen aanhoort en elkaars perspectieven leert begrijpen, vinden niet vaak plaats - zeker niet op deze schaal. Het is verrijkend om samen die verdieping te zoeken en om zo tot weloverwogen keuzes te komen.’ ‘Wat me opviel aan de inzendingen van dit jaar was dat veel fotografen dicht op hun onderwerp zitten, waardoor de menselijke kant van complexe verhalen sterk naar voren komt. Dat zie je denk ik het beste in de serie ‘Gewortelde kinderen' van Mona van den Berg. Wat deze serie zo krachtig maakt, is hoe ze deze kinderen in al hun alledaagsheid en vrolijkheid weet vast te leggen. Juist in een tijd waarin de maatschappelijke discussies over migratie steeds scherper worden en een radicaal rechts kabinet het moeilijker maakt voor deze families om zich thuis te voelen in Nederland. De foto’s tonen hun veerkracht, menselijkheid en waardigheid op een bijna ontwapenende manier.’ ‘Een goede nieuwsfoto vertelt een verhaal dat verder gaat dan alleen een hard ‘nieuws’-moment. Het is een beeld

ZILVEREN CAMERA 2024 | IN GESPREK MET DE JURY Interview 67 1995 ZILVEREN CAMERA JURY DE ZILVEREN CAMERA KENDE VROEGER DE TITEL FOTOJOURNALIST VAN HET JAAR TOE VOOR HET OEUVRE VAN EEN BEROEPSFOTOGRAAF IN ÉÉN JAAR. OP DEZE FOTO ZIE JE DE JURY AAN HET WERK (DE WINNAAR IN 1995 WAS COR DE KOCK). DE FOTO IS GEMAAKT IN DE JAARBEURS IN UTRECHT EN MARKEERT EEN BIJZONDER MOMENT: DE EERSTE DIGITALE INZENDING! VAN LINKS NAAR RECHTS BOVEN: JOKE HARDEMAN (WEDSTRIJDSECRETARIS ZILVEREN CAMERA, PIETER BROERTJES (HOOFDREDACTEUR DE VOLKSKRANT), HUBERT SMEETS (ADJUNCT HOOFDREDACTEUR NRC HANDELSBLAD), LOUIS ZAAL (DIRECTEUR FOTOBUREAU HOLLANDSE HOOGTE). VAN LINKS NAAR RECHTS ONDER: WIL DE JONG (EINDREDACTEUR/REGISSEUR DOCUMENTAIRES), THEO VAN HOUTS (FOTOJOURNALIST VAN HET JAAR 1989), RIMMER MULDER (HOOFDREDACTEUR LEEUWARDER COURANT). ‘ Een goede nieuwsfoto vertelt een verhaal dat verder gaat dan een hard ‘nieuws’-moment’ dat de kijker raakt, vragen oproept en de context van een gebeurtenis voelbaar maakt. Voor mij gaat het niet alleen om technische perfectie, zoals compositie en belichting, maar ook om de emotionele impact en het vermogen om een groter verhaal of maatschappelijk thema in beeld te vatten. Dat is wat ik zie in het winnende beeld van Remko de Waal. De timing en compositie zijn uitzonderlijk. De foto toont de emotionele lading van het moment, van de toewijding en controle die nodig waren voor Sifan Hassan om die overwinning op de Olympische marathon mogelijk te maken. Dit beeld vat haar kracht en doorzettingsvermogen perfect samen.’ RUURD JELLE VAN DER LEIJ (FOTOGRAAF / VOORZITTER NATUUR & WETENSCHAP) ‘Dit is mijn vierde en daarmee laatste jaar als jurylid van de Zilveren Camera. Toen ik een aantal jaren geleden gevraagd werd voor deze klus, door de toenmalige juryvoorzitter Natalia Toret, heb ik meteen ‘ja’ gezegd. Het is een eer om dit te mogen doen en het bleek ook heel leuk om eens aan deze kant te zitten en te zien wat er allemaal voorbijkomt.

68 IN GESPREK MET DE JURY | ZILVEREN CAMERA 2024 ZILVEREN CAMERA 1990 JURY VAN LINKS NAAR RECHTS: LOUIS ZAAL (FOTOREDACTEUR HOLLANDSE HOOGTE), ADRIAAN MONSHOUWER (DIRECTEUR CANON IMAGE CENTRE), HANS VAN BLOMMENSTEIN (ART DIRECTOR AVENUE), TON MASCINI (DIRECTEUR ZEFA NEDERLAND), ANNE LUGTHART (FOTOREDACTEUR PANORAMA), THEO OUDENAERD (CHEF FOTOREDACTIE DE VOLKSKRANT), DIRK KETTING (OUD-VOORZITTER NVF), JEANETTE DE VOS (FOTOREDACTEUR DAGBLAD TROUW). Vooral op de jurydag, wanneer je met zijn allen bent, ontstaan leuke discussies omdat je met zo’n diverse groep bent.’ ‘We hebben dit jaar een terechte 'overall'-winnaar, denk ik. Prachtig beeld met waanzinnig licht. En ook: juist niet het medaille-moment. Uit mijn eigen categorie viel mijn oog vooral op de prachtige serie ‘Rewilding’ van Jasper Doest. Uit de andere categorieën was ik erg onder de indruk van de inzending van Bram Janssen over wat er parallel aan de oorlog in Gaza gebeurt met de jongeren op de Westelijke Jordaanoever - hoe zij daar omkomen, de onschuldige kinderen die soms schijnbaar willekeurig worden neergeschoten. Oorlogsfotografie blijft gewoon indrukwekkend, ook dit jaar zagen we weer krachtige beelden uit Oekraïne. Eddy van Wessel heeft daar jarenlang gewerkt en is daar - meer dan terecht - meermaals voor bekroond vanuit de Zilveren Camera. Dat werk zal voor altijd op mijn netvlies blijven hangen. De aanhoudende idioterie van die oorlog, daar heb ik ook zoveel moeite mee. Ontzettend confronterend.’ ‘Voor de toekomst van de wedstrijd hoop ik dat er nóg meer fotografen gaan inzenden. Met name in de categorie Natuur en Wetenschap, zo heb ik het althans ervaren, wordt er nog te weinig ingestuurd. Misschien een kwestie van durf? Dat is dan ten onrechte, want volgens mij is er jaarlijks voldoende potentieel aan kwaliteit. Ik denk dat er nog een veelheid aan goed, ongezien beeld is. Alleen, we moeten kennelijk nog beter ons best doen om de fotografen te bereiken en hen te stimuleren om een

ZILVEREN CAMERA 2024 | IN GESPREK MET DE JURY Interview 69 jaar aan werk te delen met de jury - want alleen dan maak je kans op de prijs.’ JULIE HRUDOVÁ (FOTOGRAAF EN BEELDREDACTEUR / JURYLID NIEUWS REGIO) ‘Ik ben voorgedragen voor deze jury door collega Niels Broekema. Daar was ik erg blij mee, want ik vind het altijd leuk om te zien wat andere fotografen maken, hoe ze het nieuws visueel weergeven. Ik ben, naast de thema’s, ook altijd benieuwd naar de trends - naar specifieke benaderingen, hoe er het afgelopen jaar door collega-fotografen is gewerkt.’ ‘In mijn categorie, Nieuws Regio, waren dit jaar veel inzendingen. Het leuke aan deze categorie is dat het niet altijd hard nieuws is of iets heel groots hoeft te zijn. Het zijn juist ook de kleinere situaties die in een bepaalde regio aan bod komen, die kenmerkend zijn voor dat gebied. Of, zoals bij de genomineerde in onze categorie dit jaar, dat er ook grote emoties schuil kunnen gaan in gebeurtenissen die weliswaar niet op wereldschaal dramatisch of zelfs nieuwswaardig zijn maar desondanks op individueel of lokaal niveau enorme impact kunnen hebben. Zoals te zien is op de foto van John van der Tol, waarop we de eigenaar van een bedrijf op de rug zien terwijl hij met lede ogen moet toezien hoe zijn pand afbrandt. Later blijkt dat er brand is ontstaan in een drugslab in een naastgelegen schuur. Dat aspect, van de onzichtbare maar voor de omgeving risicovolle drugslabs, is in veel gemeenten in het land een actueel issue. Ik waardeer het enorm wanneer een fotograaf die dieperliggende laag van de onderliggende dramatiek zo in één beeld weet te vangen.’ ‘Als ik terugkijk naar de laatste jaren van de Zilveren Camera, dan staat vooral de serie die Eddy van Wessel maakte in Oekraïne me helder voor de ogen. Vooral het beeld van het oudere stel, een zwaargewond echtpaar in een medisch centrum in de Oekraïense stad Bachmoet, nadat hun huis door een Russische raket is getroffen. Dat is een emotionele foto die veel vertelt over de liefde maar ook het verdriet en het fragiele van mensen, zonder dat je iets ziet van de situatie die tot dit beeld heeft geleid. Maar je begrijpt meteen, op microniveau, wat er aan de hand is, ook zonder context. Dat is de kunst van fotografie. Je wilt niet alleen iets laten zien maar mensen ook raken. Ik hoop dan ook voor de fotojournalistiek dat er meer waardering voor komt. Ik vind het jammer dat fotografie bij verschillende media als bijzaak wordt gezien. Soms wordt er gefotografeerd om maar beeldmateriaal van een situatie te hebben, ook al zit er dan geen emotionele waarde of diepere laag in. Ik zou het fijn vinden als dat op de een of andere manier weer terugdraait en de fotojournalistiek de status krijgt en ook de algehele waardering die het verdient.’ • ‘ Ik waardeer het enorm wanneer een fotograaf de dieperliggende laag van de onderliggende dramatiek zo in één beeld weet te vangen’

Het beste voor jouw foto’s. Profotonet feliciteert de winnaars van de Zilveren Camera. Al jaren trotste printpartner van de Zilveren Camera expositie.

71 Natuur en Wetenschap ZILVEREN CAMERA 2024

72 NATUUR EN WETENSCHAP | ZILVEREN CAMERA 2024 GENOMINEERD NATUUR EN WETENSCHAP | SERIE JASPER DOEST REWILDING – DE BELOFTE VAN HET LAND Opdrachtgever: National Geographic De Karpaten in Roemenië, een van de laatste wildernissen van Europa, vormen het decor van een ingrijpende transformatie. Eeuwenlang hebben lokale gemeenschappen hier in harmonie met de natuur geleefd. Dit vormde een landschap dat zowel cultureel als ecologisch uniek is. Maar die balans wordt bedreigd door moderne uitdagingen: Klimaatverandering, ontbossing, uitputting van natuurlijke hulpbronnen en leegloop van plattelandsgebieden. In reactie hierop is een krachtige rewilding-beweging ontstaan, waarin ecologisch herstel wordt gekoppeld aan innovatieve economische modellen. Door initiatieven zoals kleinschalige ecologische landbouw, duurzaam beheer van bossen en meren, en de groei van ecotoerisme kunnen dorpen niet alleen overleven, maar bloeien, terwijl de natuur om hen heen zich herstelt. In het wild worden ooit verdwenen dieren zoals de Europese bizon en de bever weer verwelkomd, terwijl mensen profiteren van eerlijke handel, betere infrastructuur en een groeiend gevoel van trots op hun omgeving.

ZILVEREN CAMERA 2024 | NATUUR EN WETENSCHAP Serie 73

74 NATUUR EN WETENSCHAP | ZILVEREN CAMERA 2024 NATUUR EN WETENSCHAP | SERIE LOEK BUTER DE SLUFTER, DE MONNIK EN DE HALVE MAAN - DE WANDELENDE DUINEN VAN NEDERLAND Opdrachtgever: National Geographic Magazine De Hollandse kustlijn is dynamisch. Al eeuwenlang ‘wandelen’ onze duinen door het landschap. Het is de mens die de beweging probeerde te fixeren om zo het land te beschermen tegen de zee. Maar met het vastleggen van de duinen verdween ook bijzondere natuur. Nu, in 2024, worden de duinen bedreigd door zeespiegelstijging, stikstof en een afnemende biodiversiteit. Daarom is er sprake van een kentering: de duinen moeten weer gaan wandelen. Door natuurlijke processen de vrije loop te laten, neemt de biodiversiteit toe en zullen de duinen meegroeien met de stijgende zeespiegel, zo bevestigen wetenschappers. Om dit proces op gang te helpen worden langs de Nederlandse kuststrook openingen oftewel 'kerven' gegraven. Slufters, kerven en stuifduinen worden weer onderdeel van ons kustlandschap. Deze internationaal toonaangevende en vernieuwende vorm van duinbeheer is een samenwerking tussen kustbeschermers, natuurorganisaties, bedrijfsleven en de overheid. De methode is niet onomstreden, zo getuige diverse rechtszaken en bedreigingen aan het adres van de uitvoerende instanties.

ZILVEREN CAMERA 2024 | NATUUR EN WETENSCHAP Serie 75

76 NATUUR EN WETENSCHAP | ZILVEREN CAMERA 2024 NATUUR EN WETENSCHAP | ENKEL ROBIN VAN LONKHUIJSEN HOZEN MET DE KRAAN OPEN Opdrachtgever: ANP Bewoners proberen het water uit hun buitendijkse huis te houden in Volendam. Rondom het Markermeer zijn op verschillende plekken zandzakken geplaatst om de dijken te versterken en de huizen te beschermen tegen het zeer hoge waterpeil dat door storm Henk wordt opgestuwd. Volendam, 7 januari 2024

ZILVEREN CAMERA 2024 | NATUUR EN WETENSCHAP Enkel 77 NATUUR EN WETENSCHAP | ENKEL KOEN VAN WEEL STOFZUIGER TATA Opdrachtgever: ANP De bouw van een ontstoffingsinstallatie bij de Pelletfabriek op het terrein van staalproducent Tata Steel, tijdens de presentatie van een nieuwe installatie die voor minder uitstoot moet zorgen. Velsen, 25 januari 2024

78 STEUN ONS | ZILVEREN CAMERA 2024 STEUN ONS Wij geloven in de kracht van het beeld! AL 76 JAAR IS DE ZILVEREN CAMERA DÉ PRIJS VOOR FOTOJOURNALISTIEK EN DOCUMENTAIREFOTOGRAFIE IN NEDERLAND. HET ONBEZOLDIGDE BESTUUR ORGANISEERT DE WEDSTRIJD IN NAUWE SAMENWERKING MET EEN COMPACT EN GEDREVEN TEAM. DE FINANCIERING KOMT VANUIT GEMEENTELIJKE SUBSIDIES, SPONSORING EN EIGEN INKOMSTEN. SCAN DE QR-CODE EN HELP ONS VISUELE VERHALEN TE DELEN DIE ER ÉCHT TOE DOEN! De Zilveren Camera staat voor hoogwaardige, integere en onafhankelijke fotojournalistiek. Met verhalen die raken verbinden we het publiek met de kracht van fotojournalistiek. Door jaarlijks de stand van het vakgebied te tonen, zetten we belangrijke maatschappelijke onderwerpen op de agenda en ondersteunen we het werk van fotografen. HELP ONS HET WERK VOORTZETTEN! Doe een eenmalige donatie. Jouw bijdrage helpt om visuele verhalen te delen die er écht toe doen.

79 Documentair Nationaal ZILVEREN CAMERA 2024

80 DOCUMENTAIR NATIONAAL | ZILVEREN CAMERA 2024 GENOMINEERD DOCUMENTAIR NATIONAAL | SERIE HEDAYATULLAH AMID ANDRIY SIROMAKHA: EEN SOLDAAT MET EEN ONBREEKBARE GEEST Opdrachtgever: NRC Andriy Siromakha (23), was een aspirant-student aan de Taras Sevchenko Universiteit in Kiev maar besloot om zijn land te verdedigen toen Rusland Oekraïne binnenviel op 24 februari 2022. Slechts een maand later, op 28 maart 2022, werd hij zwaargewond door een Russische artilleriegranaat, waarbij hij zijn rechterarm, rechterbeen en veel van zijn fysieke kracht verloor. Artsen vertelden hem dat ze ofwel zijn been of zijn leven konden redden. Andriy koos zonder aarzelen voor het leven. Andriy verblijft nu in Nederland voor een moeizaam proces. Zijn revalidatie begon in Amersfoort, waar hij aanvankelijk werd behandeld. Daarna verhuisde hij naar Utrecht, waar hij een prothesearm kreeg. In 2023 kwam Andriy in contact met de Friends of Lviv Foundation. Via deze organisatie vond hij zijn weg naar Delft, waar hij een gespecialiseerde behandeling voor beenprotheses kreeg. Met de nieuwste revalidatietechnieken wordt Andriy geholpen om de strijd voort te zetten. Ondanks zijn ruggenmergletsel, die zijn bewegingen bemoeilijkt, is Andriy niet te stoppen in zijn therapie, en in zijn onwankelbare kijk op het leven. Svitlana Penievska, een goede vriendin, vroeg Andriy om de peetoom van haar zoon te zijn. Hun band, en de liefde die hij heeft voor kleine Mykhailo (Mike), geeft hem een gevoel van doel en kracht, zelfs in zijn donkerste momenten. ‘Deze oorlog is belangrijk voor de hele wereld. We moeten laten zien dat democratie kan zegevieren boven totalitarisme’. zegt hij.

ZILVEREN CAMERA 2024 | DOCUMENTAIR NATIONAAL Serie 81

82 DOCUMENTAIR NATIONAAL | ZILVEREN CAMERA 2024 DOCUMENTAIR NATIONAAL | SERIE MONA VAN DEN BERG VROUWEN IN TBS Opdrachtgever: NRC Van de 1.614 patiënten in de elf tbsklinieken van Nederland zijn er 94 vrouw. Dat is 5,8 procent. Mona van den Berg kreeg toestemming om twee vrouwen te volgen in De Voorde in Amersfoort, onder de voorwaarde dat ze anoniem blijven en onherkenbaar in beeld worden gebracht. De reden voor hun opname blijft ook ongewis, maar wat wel vermeld mag worden is dat ze niemand hebben gedood. Tbs’ers zijn bij het begaan van hun misdaad beïnvloed door ernstige psychiatrische stoornissen. De kliniek richt zich altijd op de terugkeer van de patiënt naar de maatschappij. Op de 'long care' afdeling, waar deze vrouwen verblijven, is er geen vooruitzicht op een spoedige terugkeer in de maatschappij vanwege de complexiteit van de stoornissen van de bewoners. Beiden hebben er inmiddels al ruim tien jaar tbsbehandeling opzitten.

ZILVEREN CAMERA 2024 | DOCUMENTAIR NATIONAAL Serie 83

ontdek livehilversum.nl stad van creatieve makers

85 Documentair Internationaal ZILVEREN CAMERA 2024

86 DOCUMENTAIR INTERNATIONAAL | ZILVEREN CAMERA 2024 GENOMINEERD DOCUMENTAIR INTERNATIONAAL | SERIE MARIJN FIDDER LEFT BEHIND Ouders uit Moldavië en Roemenië vertrekken naar West - of Zuid-Europa voor werk en betere economische omstandigheden, maar laten vaak hun kinderen achter bij grootouders of familieleden. Veel van deze kinderen, zelfs al worden ze meestal goed verzorgd, worstelen met gevoelens van verlatenheid en onzekerheid. De afstand tot hun ouders zet de familiebanden van deze ‘EU-wezen’ onder druk. Zonder ouderlijke begeleiding en emotionele steun hebben deze kinderen het ook vaak moeilijk op school. Momenteel wonen ruim een miljoen Moldaviërs in het buitenland, waardoor honderdduizenden kinderen alleen via de telefoon met hun ouders spreken. Volgens een rapport van Unicef missen ongeveer 350.000 kinderen in Roemenië minstens één ouder omdat ze in het buitenland werken.

ZILVEREN CAMERA 2024 | DOCUMENTAIR INTERNATIONAAL Serie 87

88 DOCUMENTAIR INTERNATIONAAL | ZILVEREN CAMERA 2024 DOCUMENTAIR INTERNATIONAAL | SERIE JELLE KRINGS IRON PEOPLE Iron People vertelt het verhaal van de oorlog in Oekraïne vanuit het perspectief van haar spoorweggemeenschap. Toen Rusland drie jaar geleden Oekraïne binnenviel, meldden 230.000 Oekraïense spoorwegmedewerkers zich voor hun dienst. Binnen enkele weken evacueerden ze meer dan zes miljoen mensen van de frontlinies naar het westen. In de grootschalige oorlog die volgde, werd het spoor in Oekraïne van onschatbare waarde voor het voortbestaan van het land. Met steun van hun families zorgen de spoorwegmedewerkers voor de instandhouding van civiele mobiliteit, en geven ze essentiële ondersteuning aan het leger. Dat heeft in belangrijke mate bijgedragen aan het vermogen van Oekraïne om de invasie te weerstaan. Er ligt meer dan 24.000 kilometer spoor in Oekraïne. Door het grote belang daarvan in oorlogstijd wordt de spoorweggemeenschap blootgesteld aan grote risico’s. Ze wonen vaak aan het spoor of op belangrijke knooppunten, die doelwit zijn van Russische aanvallen. Sinds het begin van de invasie raakten meer dan 1.100 spoorwegmedewerkers gewond en kwamen er ruim 450 om het leven.

ZILVEREN CAMERA 2024 | DOCUMENTAIR INTERNATIONAAL Serie 89

90 COLUMN NICOLE SEGERS | ZILVEREN CAMERA 2024 COLUMN De humanistische blik WIE SOCIALE FOTOGRAFIE ZEGT, ZEGT LEWIS HINE. IN OPDRACHT VAN HET AMERIKAANSE CHILD LABOR COMMITTEE FOTOGRAFEERDE HIJ BEGIN VORIGE EEUW KINDERARBEID IN DE VS. ZIJN BEELDEN VAN KINDEREN IN KATOENFABRIEKEN EN MIJNEN SCHOKTEN DE AMERIKANEN ZO DAT ZE UITEINDELIJK LEIDDEN TOT WETGEVING TEGEN KINDERUITBUITING. Nicole Segers, Documentair fotograaf en voorzitter van de categorie ‘Sociaal’ Eerder al maakte Hine portretten van de immigranten die aankwamen op Ellis Island. Daarmee wilde hij migratie een waardig gezicht geven, het moesten mensen worden ‘zoals jij en ik’. Hine beschouwde zijn werk als ‘fotointerpretaties’, subjectieve beeldverhalen. Hij geloofde in de kracht van de humanistische blik en zag zijn werk als aanjager voor sociale verandering. Ik heb zijn werk altijd fascinerend gevonden. Hine gebruikte zijn camera, in een tijd waarin fotografie vooral aan rijken was voorbehouden om reizen vast te leggen of portretten te maken, als instrument om een maatschappelijke boodschap uit te dragen. Het heeft mij als documentair fotograaf mede gevormd. In de traditie van Hine, en vele andere, grote fotografen na hem, ontstond in 2017 de Paul Peters Fotoprijs, een speciale onderscheiding voor uitzonderlijke sociaal-geëngageerde fotografie. Het heeft de afgelopen jaren belangwekkende series opgeleverd en de kwaliteit van inzendingen is er zeker niet minder op geworden nu deze discipline als categorie ‘Sociaal’ is opgenomen in de reguliere wedstrijd van de Zilveren Camera. In een tijd van onrust, politieke omwenteling en maatschappelijke verruwing blijft het hard nodig om de taaie kwesties van deze tijd in beeld te brengen; met fotoseries die iets zeggen over de tijdgeest, die een ander licht werpen op het nieuws, onthullend zijn of juist hoopgevend, of die een bestaand beeld doen kantelen. De betrokkenheid van de fotograaf daarbij is onontbeerlijk. De serie ‘Gewortelde kinderen’ van Mona van den Berg, die dit jaar de winnaar is van de categorie ‘Sociaal’, is er een schrijnend en fantastisch voorbeeld van. Van den Berg laat ongedocumenteerde kinderen zien die ‘ Het is hard nodig om de taaie kwesties van deze tijd in beeld te brengen’ gewoon kinderen zijn als alle andere. Zij betalen de prijs van een falend asielsysteem. Ze spelen, dromen, maken huiswerk of muziek, ze voelen zich ondanks alles thuis. Het zijn kinderen die geworteld zijn, maar zonder toekomst hier. Die wetenschap doet je anders kijken naar de schijnbare onschuld in haar foto’s.

91 Sociaal ZILVEREN CAMERA 2024

92 SOCIAAL | ZILVEREN CAMERA 2024 GENOMINEERD SOCIAAL | SERIE MONA VAN DEN BERG GEWORTELDE KINDEREN Gewortelde kinderen zijn kinderen die vijf jaar of langer in Nederland zijn, maar nog géén verblijfsvergunning hebben. Ze spreken Nederlands, zitten op school, sportclubs en hebben hier vrienden. Ze leven in onzekerheid en kunnen geen toekomstplannen maken omdat ze niet weten of zij mogen blijven. Het Kinderpardon werd in 2019 afgeschaft. In deze serie wil de fotograaf laten zien dat het gewoon kinderen zijn, gelijk aan alle andere kinderen.

ZILVEREN CAMERA 2024 | SOCIAAL Serie 93

94 SOCIAAL | ZILVEREN CAMERA 2024 SOCIAAL | SERIE JAN MULDERS DE TWEEDE HELFT Tony en Lan Wu verkochten in 2023 de snackbar in Tilburg waar ze hun leven lang hebben gewerkt. Tilburg kent nauwelijks een Chinese gemeenschap en voor het opbouwen van een netwerk was nooit tijd. Bovendien zat hun gebroken Nederlands dit in de weg. Bijna 75% van de Chinese ouderen in Nederland vereenzaamt in een land waar ze het merendeel van hun leven hebben gewoond en gewerkt. Maar Tony en Lan verhuisden naar Rotterdam en vonden een groep gelijkgestemden ouderen tussen de 60 en 85 jaar oud. Ieder weekend wordt er onder de vlag van de ‘Chinese Pine and Cypress Association' gegeten, gedanst, gelachen en gezongen.

ZILVEREN CAMERA 2024 | SOCIAAL Serie 95

VEILIG JE WERK KUNNEN DOEN Foto’s onthullen nieuws, vertellen verhalen, tonen verborgen plekken. Achter die foto’s zitten fotojournalisten die op elk moment van de dag gefocust en bereikbaar zijn. De NVJ/NVF is er om ervoor te zorgen dat jij je werk kunt doen. Of het nu gaat om veiligheid, juridische hulp, auteursrecht of betere tarieven. Met elkaar zorgen we ervoor dat we gewicht in de schaal leggen. Hoe meer fotografen zich aansluiten, des te sterker we staan. Maak je collega lid. NVJ.nl/maakjecollegalid beeld: sem van rijssel

97 Prijs voor Storytelling ZILVEREN CAMERA 2024

98 PRIJS VOOR STORYTELLING | ZILVEREN CAMERA 2024 WINNAAR PRIJS VOOR STORYTELLING ÇIĞDEM YÜKSEL JE MOEST EENS WETEN - DE EERSTE GENERATIE VROUWEN UIT TURKIJE IN NEDERLAND ‘Bir bilsen…’ - ‘Je moest eens weten…’ Zo beginnen veel vrouwen hun levensverhaal als Çiğdem Yüksel ze opzoekt. Vanaf eind jaren zestig kwamen de eerste vrouwen uit Turkije naar Nederland om hier een nieuw leven op te bouwen. Yüksel portretteerde 22 vrouwen van deze generatie. Ze tekende hun verhalen op, verzamelde foto’s uit hun familiealbums en maakte zowel krachtige als liefdevolle fotoportretten van hen. De verhalen vertellen over de pijn van migratie, heimwee, verdwaald raken en je weg vinden. Ze gaan over werken, zorgen voor de kinderen en de taal leren. Over liefde en ongelukkige huwelijken. Over beknot zijn als vrouw en emancipatie. Over hun bijdrage aan de Nederlandse economie als fabrieksarbeider of schoonmaker, en hun strijd voor vrijheid en gelijke rechten. De verhalen zijn divers, gelaagd en dubbelzinnig, zoals elke menselijke ervaring dat is. Yüksel miste in openbare bronnen beelden die recht doen aan de eerste generatie vrouwen uit Turkije, zoals haar oma. Zij vond in Nederland geen museum of archief waar zij of de generaties na haar kunnen zien en begrijpen wie deze vrouwen waren. Het ontbrak aan een representatief archief dat liet zien hoe hun levens eruitzagen en waar hun verhaal begonnen is. Met ‘Je moest eens weten’ geeft Yüksel deze verhalen een blijvende plek in de Nederlandse geschiedenis. Onder het weinige bestaande beeldmateriaal, is het boek ‘Vrouwen te Gast uit 1979’, van de vorig jaar overleden documentairefotograaf Bertien van Manen. Een aantal van de vrouwen die Van Manen fotografeerde, heeft Yüksel geportretteerd.

ZILVEREN CAMERA 2024 | PRIJS VOOR STORYTELLING Serie 99

100 PRIJS VOOR STORYTELLING | ZILVEREN CAMERA 2024 2E PRIJS PRIJS VOOR STORYTELLING KADIR VAN LOHUIZEN FOOD FOR THOUGHT, DE MONDIALE VOEDSELINDUSTRIE Nederland is de op één na grootste voedselexporteur ter wereld, na de Verenigde Staten. Ondanks de beperkte ruimte produceert Nederland voedsel voor de wereld door voorop te lopen op het gebied van technologie, innovatie en efficiënte voedselproductiemethoden. Die kennisgeving was voor fotograaf en filmmaker Kadir van Lohuizen de trigger om de mondiale voedselproductie en de processen die eraan ten grondslag liggen visueel inzichtelijk te maken. Hij onderzoekt waar ons voedsel wordt geproduceerd en hoe het de wereld rondreist. Als een ‘fly on the wall’ volgt Van Lohuizen het hele proces. Niet alleen in Nederland, maar ook in Kenia, de Verenigde Staten, de Verenigde Arabische Emiraten en China. De grootschaligheid en efficiëntie van de meeste voedselbedrijven roept evenveel respect als vragen op. Wat zijn de effecten van deze productie- en consumptieketens op de planeet? En hoe toekomstbestendig is dit? Food for thought, inderdaad.

ZILVEREN CAMERA 2024 | PRIJS VOOR STORYTELLING Serie 101

102 PRIJS VOOR STORYTELLING | ZILVEREN CAMERA 2024 3E PRIJS PRIJS VOOR STORYTELLING HESTER DEN BOER KAMP ERIKA. HET OORLOGSVERHAAL VAN MIJN OPA EN HET NEDERLANDSE KAMP DAT VERZWEGEN WERD Kamp Erika is het verslag van een persoonlijke zoektocht naar de gruwelijke geschiedenis van dit vrijwel vergeten Duitse concentratiekamp, gelegen in de bossen bij Ommen. De gevangenen, voornamelijk niet-Joodse mannen, werden hier niet bewaakt door Duitsers, maar door Nederlanders. Martelingen en excessief geweld waren aan de orde van de dag. Zeker 180 gevangenen kwamen om. Na de oorlog kwam op de plek van het kamp een camping – alsof er niets was gebeurd. Aan de hand van uitvoerig archiefonderzoek en tientallen interviews met ooggetuigen en nabestaanden ontrafelt Den Boer, vanuit persoonlijk motief, een verzwegen oorlogstrauma dat tot op de dag van vandaag doorwerkt.

ZILVEREN CAMERA 2024 | PRIJS VOOR STORYTELLING Serie 103

104 JURY PRIJS VOOR STORYTELLING | ZILVEREN CAMERA 2024 Juryrapport DIT JAAR REIKEN WE NAMENS STICHTING DE ZILVEREN CAMERA VOOR DE VIJFTIENDE KEER DE PRIJS VOOR STORYTELLING UIT. In deze categorie staat het verhalende aspect centraal. De vorm of uitvoering volgt daarop. De jury zag inzendingen met een stevige maatschappelijke relevantie en projecten die het publiek op verschillende wijze weten te bereiken. Onder de inzendingen troffen we campagnes, advertenties, films, fotoboeken, webdocumentaires, catalogi, installaties en tentoonstellingsconcepten. De jury keek naast maatschappelijke relevantie ook naar de communicatieve aspecten en de toegankelijkheid van de inzendingen. Veel van de inzendingen zijn projecten die een langere productieperiode hebben. Fotografen in deze categorie gebruiken verschillende media of werken nauw samen met anderen die hen daarin ondersteunen. De tendens daarin is dat bewegend beeld een steeds vanzelfsprekender onderdeel geworden is van de fotografische praktijk. Het is verder opvallend te noemen dat de inzet van Artificiële Intelligentie (AI), uitzonderingen daargelaten, in de meeste ingezonden projecten nog in de kinderschoenen staat. De jury verwacht dat er in de toekomst een meer volgroeide inbedding van AI in de praktijk van fotografen zal zijn. Zij voorziet ook dat AI op termijn de praktijk van fotojournalistiek steviger zal bevragen en mogelijk voorgoed zal veranderen. Het is opvallend dat een aantal van deze hoogstaande inzendingen binnen een opleidingstraject tot stand is gekomen. Deze werken doen wat betreft de jury niet onder voor andere inzendingen. Wij moedigen iedereen aan om te blijven inzenden voor deze mooie prijs! Uiteindelijk kwam de jury na lang beraad tot de volgende top drie: DERDE PRIJS KAMP ERIKA VAN HESTER DEN BOER Als een ware ontdekkingstocht laat de sterk vormgegeven en toegankelijke website de kijker het pad volgen van het verhaal dat Hester den Boer zo prachtig weet te vertellen. Het project combineert archiefmateriaal en hedendaagse realiteit op een gelaagde manier. Zo legt het de tegenstelling bloot tussen de huidige staat van de camping en het donkere verleden van die plek. De fotograaf toont hiermee een scherp oog voor beeld, taal en sterke vormgeving. Den Boer voegt met dit project een extra dimensie aan de geschiedenis toe.

ZILVEREN CAMERA 2024 | JURY PRIJS VOOR STORYTELLING 105 TWEEDE PRIJS FOOD FOR THOUGHT VAN KADIR VAN LOHUIZEN Als een ‘Don Quichot van de voedselindustrie’ informeert en activeert Van Lohuizen een breed publiek rondom onze relatie tot voedsel - een verwaterde algemene kennis. Bovendien blijkt er een ongrijpbare en omvangrijke industrie achter schuil te gaan. In dit ongelofelijk indrukwekkende project neemt Van Lohuizen de kijker mee naar slecht toegankelijke plekken en maakt daarmee het systeem achter ons voedsel inzichtelijk. Naast de fotografische kwaliteit is de omvang en gelaagdheid van dit project nauwelijks te bevatten. Dit project kon alleen tot stand komen dankzij een gedreven maker die met een gedegen journalistieke aanpak de onderste steen boven probeert te krijgen. EERSTE PRIJS JE MOEST EENS WETEN VAN ÇIĞDEM YÜKSEL Met 'Je moest eens weten' maakt Çiğdem Yüksel een onderbelicht deel van onze geschiedenis zichtbaar. Met dit werk slaat Yüksel een brug en werkt ze onvermoeibaar aan het bijsturen van onze maatschappelijke koers als het gaat om beeldvorming van de moslima en onze nationale identiteit. Met haar respectvolle en toekomstgerichte aanpak geeft Yüksel mensen een stem. De interviews en de stevige onderzoeksbasis in combinatie met archief en actueel beeld versterken elkaar en laten het project boven persoonlijke ervaringen uitstijgen. De maatschappelijke relevantie van 'Je moest eens weten' kruipt je onder de huid. De rondheid van het verhaal en de succesvolle inzet van verschillende elementen stuwen de impact van dit werk omhoog. EERVOLLE VERMELDING UNTIL WE MEET AGAIN VAN SELMA VAN DER BIJL EN STEPHANIE BAKKER Met dit zeer persoonlijke verhaal wordt in tekst en beeld, wat elkaar goed aanvult, verdieping gebracht in de discussies rondom euthanasie bij psychisch lijden. De samenwerking tussen fotograaf Selma van der Bijl, journalist Stephanie Bakker en hoofdpersoon Romy maakt het project stevig en gelaagd. De jury mag maar drie prijzen uitreiken, maar wil met deze eervolle vermelding toch ook de aandacht vestigen op deze geslaagde inzending. Namens de jury Storytelling 2024: Evelien Kunst Anaïs López Raffaella Huizinga Koen Hauser Lotte Sprengers (voorzitter)

Your story, our mission. Als beeldmaker weet jij als geen ander hoe krachtig beelden kunnen zijn. Een goedgekozen frame en compositie leggen niet alleen een moment vast, maar vertellen een verhaal. Waar woorden soms tekortschieten, zeggen beelden meer dan duizend woorden. Welk verhaal vertel jij? Bij Kamera Express begrijpen we jouw passie én het belang van de juiste apparatuur voor elke situatie. Of je met snelle primelenzen een straatbeeld vastlegt, een robuuste fullframe camera meeneemt naar een conflictgebied voor een documentaire of het nieuws van de dag verslaat met de nieuwste technologie: bij ons vind je de apparatuur die jouw visie tot leven brengt en services die jou optimaal ondersteunen. Bezoek een van onze 22 winkels in Nederland en België of bekijk ons aanbod online via www.kamera-express.nl. Klantwaardering: 4,5/5 Deskundig advies Altijd de scherpste prijzen 5 jaar garantie 22 winkels in Nederland en België

107 Publieksprijs ZILVEREN CAMERA 2024

108 PUBLIEKSPRIJS | ZILVEREN CAMERA 2024 Jij bepaalt! STEM OP JOUW FAVORIET VOOR DE PUBLIEKSPRIJS UIT DE INZENDINGEN VOOR DE ZILVEREN CAMERA HEEFT DE PUBLIEKSJURY EEN SPECIALE SELECTIE GEMAAKT VAN FOTO’S DIE DE HOOGTE- EN DIEPTEPUNTEN VAN HET JAAR OP INDRUKWEKKENDE WIJZE VASTLEGGEN. DEZE BEELDEN WEERSPIEGELEN DE KRACHT VAN DE FOTOGRAFIE, EN DOEN RECHT AAN DE DIVERSITEIT EN DE KWALITEIT VAN ALLE INZENDINGEN. Met jouw stem geef je erkenning aan het werk dat jou het meest raakt of inspireert. De prijs wordt georganiseerd in samenwerking met Kamera Express. De winnaar van de publieksprijs wordt aan het einde van de tentoonstelling in Museum Hilversum bekendgemaakt! Juryleden: Hans Aarsman (voorzitter), Pelin Tatli en Randy Fokke. ER KAN GESTEMD WORDEN TOT EN MET 9 APRIL ONLINE EN IN MUSEUM HILVERSUM. NATUUR & WETENSCHAP PUBLIEKSPRIJS TACO VAN DER EB UITGESTORVEN In een lade in het Naturalis Biodiversity Center in Leiden worden de laatste overblijfselen van de dunbekwulp bewaard. Jury: 'Ambtelijk, bijna bureaucratisch de resten vastleggen die van een uitgestorven soort overblijven, zo maakt Taco van der Eb het verlies van alweer een diersoort des te pijnlijker.'

ZILVEREN CAMERA 2024 | PUBLIEKSPRIJS 109 NIEUWS INTERNATIONAAL PUBLIEKSPRIJS RAMON VAN FLYMEN DONALD TRUMP OPNIEUW GEKOZEN ALS PRESIDENT VAN DE VERENIGDE STATEN Tijdens een afsluitend gebed leggen andere predikers hun handen op de schouder van Trump. Jury: 'Tijdens zo’n urenlange bijeenkomst net dat moment pakken, waarop het absurdistische trekken krijgt. Net daar gaan staan waarop het showelement onmiskenbaar is, Ramon van Flymen moet veel fotojournalistiek instinct hebben.' NIEUWS INTERNATIONAAL PUBLIEKSPRIJS BRAM JANSSEN OLEKSII YUKOV BRENGT DE DODEN NAAR HUIS Oleksii Yukov onderzoekt het lijk van een Russische soldaat. Jury: 'Een foto van een verschrikkelijke situatie om kippenvel van te krijgen, juist omdat Bram Janssen de essentie van wat er gebeurt fijnzinnig aanstipt.' NIEUWS INTERNATIONAAL PUBLIEKSPRIJS MARIJN FIDDER LEFT BEHIND Eugenia (66) zorgt voor tien kleinkinderen van haar beide dochters die in Italië werken. Jury: 'De tragiek van wat arbeidsmigratie mensen aandoet, heeft Marijn Fidder invoelend van een onverwachte kant belicht.'

110 PUBLIEKSPRIJS | ZILVEREN CAMERA 2024 PORTRET PUBLIEKSPRIJS NINA SCHOLLAARDT FAIRGROUND YOUTH, 2024 Door uitgebreid de tijd te nemen voor het poseren, worden tieners uit de turbulentie en hectiek van hun bestaan getrokken. Jury: 'Krijg pubers maar eens zo gek in de chaos van een kermis tijd te nemen voor een portret. En dan lukt het Nina Schollaardt ook nog ze op te tillen naar een andere werkelijkheid.' POLITIEK PUBLIEKSPRIJS REMKO DE WAAL KABINET-SCHOOF DREIGT TE VALLEN NA OPSTAPPEN NSC-STAATSSECRETARIS In de hectiek rond de kabinetscrisis na het opstappen van NSC-staatssecretaris Nora Achahbar rijdt Nicolien van Vroonhoven bijna een fotograaf omver. Jury: 'Op de goede plek staan, bijna overreden worden en toch de tegenwoordigheid van geest hebben om een veelzeggende foto te maken, zo vastberaden kijkt Remko de Waal de wereld in.' SPORT PUBLIEKSPRIJS REMKO DE WAAL OP WEG NAAR GOUD! Sifan Hassan tijdens de laatste kilometers van de Olympische marathon voor vrouwen. Jury: 'Is het een kwestie van mazzel dat het licht op Sifan Hassan valt en de rest in duisternis gehuld blijft? De jury denkt dat het een kwestie is van Remko de Waal.'

ZILVEREN CAMERA 2024 | PUBLIEKSPRIJS 111 NIEUWS NATIONAAL PUBLIEKSPRIJS ROBIN VAN LONKHUIJSEN FAMILIELEDEN BERGEN ZELF DIERBARE Drie dagen na de explosie, nemen familieleden het heft in eigen hand uit onvrede over het trage bergen van hun dierbare. Jury: 'Het is lang wachten tot zo’n moment zich voordoet. En dan moet je ook nog beseffen hoe uitzonderlijk is wat er gebeurt. Dat kunnen ware fotojournalisten als Robin van Lonkhuijsen.' DOCUMENTAIR INTERNATIONAAL PUBLIEKSPRIJS MARIJN FIDDER INCLUSIVE NATION Martin (12) kan zichzelf uitstekend bedruipen. Hij doet water in een teiltje voordat hij zich wast. Toen Martin vier jaar was, werd zijn been geamputeerd na een botsing met een fietser. Jury: 'Oeganda is geen land waarin het makkelijk is om te leven. Mensen die dat ondanks hun handicap vol goede moed doen, weet Marijn Fidder te vinden en in hun kracht te zetten.' PORTRET PUBLIEKSPRIJS TENGBEH KAMARA IN THE DAYS AFTER Een van de acht slachtoffers van politiegeweld die Tengbeh Kamara fotografeerde na afloop van de demonstratie. Jury: 'Met haar acht beelden van verwondingen heeft Tengbeh Kamara een veelzeggende, bijna forensische manier gevonden om te laten zien wat er heeft plaatsgevonden.'

Museum Hilversum feliciteert de winnaars van de Zilveren Camera 2024! En wij bedanken Stichting De Zilveren Camera voor de samenwerking en hun inzet voor nieuws- en documentairefotografie. Museum Hilversum is dé plek voor fotografie in Midden-Nederland. Hedendaagse fototentoonstellingen met beelden die raken en verhalen die je bijblijven. Meer weten? Blijf op de hoogte van ons volledige programma en alle evenementen. www.museumhilversum.nl

ZILVEREN CAMERA 2024 | COLOFON 113 Colofon BESTUUR Remco Dolstra, voorzitter Marc de Vries, penningmeester Evert-Jan Daniels, algemeen bestuurslid Sanne Dijkgraaf, algemeen bestuurslid Pauke van den Heuvel, algemeen bestuurslid TEKST- EN EINDREDACTIE Sanne Dijkgraaf Erik Vroons PRODUCTIE Veronique Jansen, producent Cees Hartman, wedstrijdtechniek Claudia Bergman, communicatie & PR VORMGEVING Tessa Jonker-Koudijs, TKCD concept & design DRUK Veldhuis Media, Meppel UITGEVER Stichting De Zilveren Camera Kerkbrink 6 1211 BX Hilversum OPLAGE 2.800 exemplaren PRIJS € 12,50 ©2025 Stichting De Zilveren Camera Alle rechten voorbehouden. Het auteursrecht van de foto’s berust tenzij anders vermeld bij de fotografen. In voorkomende gevallen is een enkele foto of serie gemaakt in opdracht van een organisatie. In die gevallen hebben we de opdrachtgever vermeld op de bijschriften bij de foto’s aan de hand van de informatie aangeleverd door de fotograaf. ISBN: 978-90-9039641-5

114 ZILVEREN CAMERA 2024 | SPONSOREN Sponsoren APPARATUUR VERZEKERING MEDIAPARTNERS

115

Dit boek geeft een uniek tijdsbeeld van 2024 en is een podium voor fotografen in Nederland, die elke dag weer hoogwaardige fotografie leveren aan kranten, magazines en online platformen. In een samenleving die zó visueel is ingesteld als de onze, is hun werk onontbeerlijk. © 2025 STICHTING DE ZILVEREN CAMERA

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  51. 51
  52. 52
  53. 53
  54. 54
  55. 55
  56. 56
  57. 57
  58. 58
  59. 59
  60. 60
  61. 61
  62. 62
  63. 63
  64. 64
  65. 65
  66. 66
  67. 67
  68. 68
  69. 69
  70. 70
  71. 71
  72. 72
  73. 73
  74. 74
  75. 75
  76. 76
  77. 77
  78. 78
  79. 79
  80. 80
  81. 81
  82. 82
  83. 83
  84. 84
  85. 85
  86. 86
  87. 87
  88. 88
  89. 89
  90. 90
  91. 91
  92. 92
  93. 93
  94. 94
  95. 95
  96. 96
  97. 97
  98. 98
  99. 99
  100. 100
  101. 101
  102. 102
  103. 103
  104. 104
  105. 105
  106. 106
  107. 107
  108. 108
  109. 109
  110. 110
  111. 111
  112. 112
  113. 113
  114. 114
  115. 115
  116. 116
Home


You need flash player to view this online publication