66

66 IN GESPREK MET DE JURY | ZILVEREN CAMERA 2024 “ Er is nog heel veel ongezien beeld” IN GESPREK MET DE JURY EEN JURY BESTAANDE UIT MEER DAN DERTIG MENSEN UIT DE NATIONALE FOTOWERELD ZET ZICH ELK JAAR IN DE EERSTE WEKEN VAN JANUARI BELANGELOOS IN OM DÉ ZILVEREN CAMERA, EN DAARMEE DE BESTE NIEUWSFOTO OF -FOTOSERIE VAN HET AFGELOPEN JAAR, TE SELECTEREN. VOORDAT ZE SAMENKOMEN IN HILVERSUM OM, ONDER LEIDING VAN VOORZITTER EVA DE VOS DE UITEINDELIJKE WINNAAR TE KIEZEN, DIENEN DE JURYLEDEN EEN OORDEEL TE VELLEN OVER DE INZENDINGEN VAN EEN SPECIFIEKE CATEGORIE DIE BINNEN HUN EXPERTISE VALT - DRIE JURYLEDEN PER CATEGORIE. WE SPRAKEN EEN AANTAL VAN HEN OM EEN BETER INZICHT TE KRIJGEN IN HUN OVERWEGINGEN, DE DILEMMA’S, EN HET ALGEHELE JURYPROCES. Tekst: Sanne Dijkgraaf RACHEL MORON (FOTOREDACTEUR NRC / JURYLID NIEUWS NATIONAAL) ‘Toen ik gevraagd werd om toe te treden tot de jury heb ik geen moment getwijfeld. Tijdens mijn studie werd al duidelijk dat de Zilveren Camera voor velen hét doel was om naartoe te werken. Nu, jaren later, voelt het bijzonder om vanuit een andere rol onderdeel te mogen zijn van dit proces, om werk van zoveel getalenteerde fotografen te beoordelen, maar ook om met de andere juryleden diepgaand te praten over het vak waar we ons allemaal op de een of andere manier mee bezighouden. Dat soort gesprekken over fotografie en fotojournalistiek, waarin je de inzichten van anderen aanhoort en elkaars perspectieven leert begrijpen, vinden niet vaak plaats - zeker niet op deze schaal. Het is verrijkend om samen die verdieping te zoeken en om zo tot weloverwogen keuzes te komen.’ ‘Wat me opviel aan de inzendingen van dit jaar was dat veel fotografen dicht op hun onderwerp zitten, waardoor de menselijke kant van complexe verhalen sterk naar voren komt. Dat zie je denk ik het beste in de serie ‘Gewortelde kinderen' van Mona van den Berg. Wat deze serie zo krachtig maakt, is hoe ze deze kinderen in al hun alledaagsheid en vrolijkheid weet vast te leggen. Juist in een tijd waarin de maatschappelijke discussies over migratie steeds scherper worden en een radicaal rechts kabinet het moeilijker maakt voor deze families om zich thuis te voelen in Nederland. De foto’s tonen hun veerkracht, menselijkheid en waardigheid op een bijna ontwapenende manier.’ ‘Een goede nieuwsfoto vertelt een verhaal dat verder gaat dan alleen een hard ‘nieuws’-moment. Het is een beeld

67 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication