50 ZILVEREN CAMERA & WORLD PRESS PHOTO | ZILVEREN CAMERA 2024 ‘ Er is een speciale plek voor fotografie in onze maatschappij’ ‘De Zilveren Camera is natuurlijk een nationale stichting’, gaat Remco verder. ‘Wij richten ons echt op fotografen uit Nederland, en ook op de diversiteit van de fotojournalistiek hier. Doordat we met zoveel verschillende categorieën werken, wordt ook de veelzijdigheid van het vak zichtbaar. Het gaat niet alleen om die ene hoofdprijs, de Zilveren Camera, maar vooral ook om de weergave van de stand van de fotografie in Nederland. Ik ben er supertrots op dat we op steeds meer plekken zichtbaar zijn met de tentoonstelling en dat we afgelopen jaar ook weer een stap gezet hebben richting fair pay voor fotografen. Een bescheiden stap weliswaar, met een betaling voor foto’s die in ons jaarboek en in de tentoonstelling zichtbaar zijn, maar toch. Zodra we tarieven voor bijdragen kunnen verhogen doen we dat.’ HOOP VOOR DE TOEKOMST ‘Wanneer ik zie dat bezoekers van onze tentoonstellingen echt de tijd nemen om stil te staan bij beelden raakt dat me’, aldus Joumana. ‘Bezoekers van over de hele wereld bekijken de beelden echt, lezen de bijschriften, luisteren naar de audiotours. Soms zie je tranen of een glimlach. Dat geeft me hoop voor de toekomst. Het geeft aan dat mensen zich nog steeds kunnen openstellen voor het perspectief van anderen.’ ‘Die zichtbaarheid, door het hele land en over de hele wereld, is super belangrijk’, vult Remco aan. ‘Vroeger waren er veel meer kranten en die hadden gewoon fotografen in dienst. Dat veld is enorm veranderd, maar het is zo belangrijk dat mensen weten wat er in de wereld gebeurt. Ik hoop dat men beseft dat het werk van een fotojournalist echt niet vanzelfsprekend is. Goede journalistiek is geen water uit de kraan maar iets wat je moet koesteren.’ ‘Het vak en de manier waarop mensen fotograferen zal ongetwijfeld blijven veranderen’, vervolgt hij. ‘Tegelijkertijd hoop ik dat dit blijft gebeuren vanuit onafhankelijkheid en creativiteit van de fotografen.’ Joumana: ‘Ik denk dat portretfotografie met de komst van AI op den duur misschien wel verdwijnt. Artificial Intelligence kan dat werk overnemen. Maar nieuwsfotografie en documentaire fotografie zullen nooit vervangen kunnen worden. Ik ben er heilig van overtuigd dat dit altijd zal blijven bestaan en relevant zal blijven. Voor mij zitten deze fotografen op hetzelfde niveau als artsen. We hebben ze nodig.’ •
51 Online Touch Home