Huisartsenverwijsbureau TIPP 12 Sinds 2012 zet Huisartsenverwijsbureau Tipp zich in voor persoonlijke patiëntbegeleiding van verwijzing naar vervolgzorg, voor het verbeteren van prestaties van zorgaanbieders en voor kostenreductie. Tipp bemiddelt patiënten tussen verwijzers en zorgaanbieders van verwijzing tot het inplannen van de afspraak. Kernbegrippen bij de uitvoering van dit proces zijn klantvriendelijkheid (inlevingsvermogen, flexibiliteit), integriteit, betrokkenheid (kwaliteit bewaken en handhaven), service gerichtheid en deskundigheid. Aan de kant van de verwijzers is het de bedoeling dat een verwijzing naar het verwijsbureau geen verstoring oplevert op het gebied van bestaande werkprocessen, uitsluitend verbetering. ONTWIKKELINGEN 2019 In 2019 hebben we bij Tipp 44.496 verwijzingen verwerkt, ten opzichte van 2018 is dit een groei van ruim 23%. Een enorme positieve ontwikkeling, het betekent dat vrijwel alle huisartsen uit onze regio Tipp weten te vinden voor verwijzingen in de Somatiek, GGZ en ELV. Om deze groei aan te kunnen moet Tipp continu kritisch kijken naar hun manier van werken. We zijn in 2019 stabiel gebleven met medewerkers. Het gaat om een team van 11 zorgbemiddelaars, 1 lokatiemanager en 1 accountmanager. Door de ervaring binnen dit team kunnen we verbeteringen in het proces doorvoeren zonder vertraging op te lopen in de dagelijkse taken. Sinds 2019 kunnen vrijwel alle huisartsen alle verwijzingen in sturen via de portal in het HIS. Nadat we al jaren een koppeling hebben in Tetra Bricks en CGM Mira, is in 2019 de koppeling met MicroHis gerealiseerd. De praktijken die met dit HIS werken kunnen nu ook de verwijzingen digitaal in het Tipp-format insturen. TIPP ZORGNAVIGATOR Sinds de start van Tipp in 2012 is het de wens geweest om patiënten informatie aan te kunnen bieden over o.a. wachttijden èn kwaliteit. In augustus 2018 is met steun van het ZorgInstituut Nederland gestart met het project ‘Gepast