Blauwe Zorg in de wijk 16 In de pilot ‘Blauwe zorg in de wijk’ geven zorg- en welzijnsaanbieders in Maastricht-Heuvelland en financiers vanaf het najaar 2016 vorm aan een programma voor vijf jaar. Er is een beweging in gang gezet met als doel meer gezondheid en een betere kwaliteit van leven voor de bewoners in vier Maastrichtse pilotwijken, met liefst afnemende, maar in ieder geval gelijkblijvende zorg- en ondersteuningskosten. ZIO is een van de initiatiefnemers van deze pilot. De pilot Blauwe zorg in de wijk is een leeromgeving in de regio/provincie en land en wordt gefinancierd door de gemeente Maastricht, VGZ en Provincie Limburg. ALGEMEEN RESULTAAT Binnen Blauwe zorg in de wijk wordt aan de hand van een negental projecten aan de ambitie gewerkt (zie ook www. blauwezorgindewijk.nl). Een belangrijk algemeen resultaat is dat het gelukt is om een samenwerking met de partijen op te zetten die domeinoverstijgend is. Ook alle ingrediënten (randvoorwaarden) zijn aanwezig om domeinoverstijgend te kijken naar de uitdagingen die voorliggen. Er is meer zicht op de casuïstiek en op de knelpunten binnen de systemen en de organisatie van de zorg. In september 2019 heeft het programmateam Blauwe Zorg in de wijk samen met het Dagelijks bestuur een strategische koers voor Blauwe zorg in de wijk uitgezet voor de jaren 20192021. Het strategisch plan geeft aan wat de missie, visie en doelstellingen zijn waar we naartoe werken richting 2021. Deze “Strategische Koers” wordt in 2020 geactualiseerd in verband met de ontwikkelingen in het kader van de doorontwikkeling naar de “Next Step”.