25

Speerpunt Patiënt empowerment De PlusPraktijk levert kwalitatief goede zorg op maat aan zijn patiënten in de eigen leefomgeving en is service gericht door actief gebruik te maken van informatie- en communicatietechnologie. Door de omslag te maken van Ziekte en Zorg naar Gezondheid en Gedrag kan de PlusPraktijk zijn patiënten beter begeleiden in het gehele traject van preventie tot nazorg. Onder dit speerpunt vallen interventies op het gebied van Positieve Gezondheid (o.a. scholingen in Positieve Gezondheid), actief aan de slag gaan met E-services (o.a. online een afspraak kunnen maken met de huisarts) en vroegtijdige zorgplanning (o.a. scholing advanced care planning). Speerpunt Wijkgerichte zorg De PlusPraktijk levert en coördineert zorg in de eigen leefomgeving van de patiënt. Vanuit dit speerpunt richt de huisartsenpraktijk zich meer op de wijk. Interventies binnen dit speerpunt zijn o.a. gericht op het optimaliseren van de samenwerking met de thuiszorg, sociale wijkteams en de jeugdzorg. Speerpunt Lean werken De PlusPraktijk werkt binnen 5 jaar volgens de lean principes. Door vanuit de lean filosofie te gaan werken en praktijkprocessen continue te verbeteren ontstaat ruimte voor het team om vooral bezig te zijn met activiteiten die waarde toevoegen voor de patiënt. Interventies binnen dit speerpunt bestaan o.a. uit scholingen in deze methodiek. Ook staat aandacht voor en het aanpakken van ervaren werkbelasting binnen de huisartsenpraktijk centraal. Betrokkenheid patiënten Op 15 augustus 2019 vonden 2 focusgroepen met patiënten plaats met als doel inzicht te krijgen in de ervaringen en mate van tevredenheid van patiënten met de huisartsenzorg en een aantal specifieke thema’s, zoals digitale bereikbaarheid en leefstijl. Wat leeft er bij de patiënt binnen de gekozen thema’s? Wat vindt de patiënt belangrijk? Zijn we met de reeds ingezette interventies op de juiste weg? Heeft de patiënt nog waardevolle aanvullingen? Voor meer informatie over de aanpak en bevindingen van deze focusgroepen, zie: Cox K, Huizing AR, et al. (2019) Ervaringen van patiënten met de huisartsenzorg. PlusPraktijken, regio Maastricht-Heuvelland. ZIO, Maastricht. Speerpunt Doelmatiger zorg De PlusPraktijk levert doelmatige, innovatieve, evidencebased zorg. Bij dit speerpunt staat transparantie en reflectie op het eigen handelen centraal. De huisartsen nemen deel aan intervisie bijeenkomsten om ervaringen met elkaar te delen. Binnen dit speerpunt gaat het o.a. om interventies op het gebied van doelmatig voorschrijven van medicatie (o.a. het gebruik van een elektronisch voorschrijfsysteem), doelmatiger verwijzen naar het ziekenhuis en het versterken van het GGZ team in de huisartsenpraktijk. Door de omslag te maken van Ziekte en Zorg naar Gezondheid en Gedrag kan de PlusPraktijk zijn patiënten beter begeleiden. 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication