Huisartsgeneeskundige GGZ 34 POH GGZ Binnen de huisartsgeneeskundige GGZ worden mensen begeleid met (een verhoogd risico op het ontwikkelen van) lichte tot matige psychische en/of sociale klachten. Uit de resultaten blijkt dat in 2019 5.577 unieke patiënten gezien zijn door de POH GGZ (in totaal 20.628 consulten) in de regio. De mensen worden in een kortdurend traject begeleid door de POH GGZ binnen de huisartsenpraktijken. Ook mensen met stabiel chronische psychische klachten kunnen laag frequent door de POH GGZ gezien worden. Net als voorgaande jaren zijn in de loop van 2019 verschillende huisartsenpraktijken uitgebreid in uren POH GGZ. In navolging van het Werkbelastingsonderzoek uit 2018 is er in 2019 veel aandacht besteed aan de kwaliteit van zorg die de POH GGZ levert aan de patiënten. Samen met de kaderhuisarts GGZ en in samenwerking met de BAC Kwaliteit is er dan ook een nieuwe set kaders en richtlijnen opgesteld in 2019. De werkwijze van de GGZ in de huisartsenpraktijk wordt in dit document omschreven, de verwijscriteria en kwaliteitsindicatoren komen hierbij ook aan bod. De kaders en richtlijnen hebben allen een basis in het bieden van kwalitatief hoogwaardige zorg. In december 2019 hebben de bestuursgroepvoorzitters de omschrijving van de kaders en richtlijnen goedgekeurd. POH JEUGD Enkele jaren geleden is de Jeugdzorg ondergebracht bij de gemeenten. ZIO heeft in samenwerking met de