Vanuit ‘Blauwe zorg’ is in oktober 2019 een pilot gestart met de digitale zorgklapper van de thuiszorg genaamd ‘Helder’. In 2020 zal deze pilot voortgezet worden. Met de komst van de AVG per 25-5-2018 werd veiligheid rondom ICT van cruciaal belang. Veiligheid op het gebied van medicatie, beveiligde overdracht van patiëntgegevens en gegevensuitwisseling, risico’s(analyse) op het gebied van datalekken waren in 2019 (en blijven in 2020) belangrijke te verbeteren, maar vooral noodzakelijk te realiseren issues voor en in de huisartspraktijken. In maart 2018 publiceerde Nictiz een rapport over de noodzaak van digitalisering in de eerstelijn. De LHV, Ineen en het NHG hebben als reactie daarop eind 2018 een visie digitalisering huisartsenzorg met bijbehorende agenda van activiteiten vastgesteld. In 2019 is deze visie door de BAC ICT vertaald naar een regionale visie voor de RHZ-huisarts. In mei 2019 is het landelijke versnellingsprogramma OPEN gestart van InEen, LHV en NHG om huisartsen te helpen bij het veilig online delen van medische gegevens met hun patiënt. De BAC ICT is in 2019 gestart met de voorbereidingen voor het OPEN programma. Dit zal in 2020 de volle aandacht hebben van de BAC ICT. BAC SAMENWERKING De opdracht van de BAC Samenwerking (zie bijlage Ib) is het RHZ bestuur te adviseren over de samenwerking en communicatie tussen de huisartsen van de Vereniging RHZ Heuvelland onderling en de zorgpartners in de regio. In 2019 fungeerde de BAC Samenwerking als toets groep voor Tipp en adviseerde, monitorde en/ of participeerde in de verdere uitbreiding van Tipp, de Stadspoli, de gebruikersraad Stadspoli, rationele diagnostiek, ‘Het roer moet om’, de ketenzorgproducten en palliatieve zorg. De BAC Samenwerking heeft structureel overleg met het stafconventbestuur van het MUMC+. In 2019 heeft de BAC Samenwerking als klankbord gediend en meegedacht over de samenwerking in de GGZ, de ouderenzorg en het sociaal domein. Zo heeft de BAC Samenwerking kritisch meegedacht en advies uitgebracht over de nieuwe entiteit MENS GGZ, over de kleinschalige woonvoorzieningen binnen ouderenzorg en diverse projecten binnen het sociaal domein. In 2020 zal de BAC Samenwerking een samenwerkingsmodel ontwikkelen en de samenwerking en communicatie met andere zorgpartners verder in kaart gaan brengen. BAC HAP De opdracht van de BAC HAP is het bestuur te adviseren (gevraagd en ongevraagd) zodanig dat de spoedeisende huisartsgeneeskundige zorg aan patiënten in avond, nacht en weekenden van hoogwaardige kwaliteit is en de 7x24 uurs huisartsenzorg in de regio gewaarborgd blijft. De BAC HAP bestaat uit waarnemende en gevestigde huisartsen uit de regio. In 2019 heeft de BAC HAP (zie bijlage Id) vanuit het ‘Anders Werken’ op de HAP vooral aandacht besteed aan tips voor huisartsen in de praktijk die kunnen leiden tot werkdrukvermindering op de HAP. Zoals bijvoorbeeld op tijd overdracht/memo maken, bereikbaar zijn voor consulten tot 17.00 uur, patiënten informeren over de HAP, maar ook over contract afspraken met de waarnemend huisarts. Aan de hand van de taakomschrijving is het rouleren tijdens de dienst ingevoerd en gemonitord. Verder is er aandacht geweest voor samenwerking met het MUMC+, de thuiszorg en de crisisdienst GGZ. Het thema werkdrukvermindering blijft ook voor 2020 een speerpunt, waarbij verder zal worden ingezoomd op het landelijke advies over Spoed is spoed. In 2019 is al een start gemaakt met het inzichtelijk maken van minder urgente zorg (U4) vragen. In 2020 zal gekeken worden op welke wijze minder urgente zorgvragen aandacht moeten krijgen. Het project Spreekuur Ondersteuner Huisarts (SOH) maakt hier onderdeel van uit en wordt vanuit de BAC HAP gemonitord en geëvalueerd. 47