Personeel & organisatie De afdeling P&O levert een bijdrage op strategisch, tactisch en operationeel niveau voor de interne organisaties. Het aantal FTE in dienst van ZIO was eind 2019 63,9 FTE. Dit is een kleine afname van 1,8 FTE ten opzichte van begin 2019. Hiermee is de bezetting enigszins stabiel gebleven. Binnen ZIO Eerstelijnszorg zijn er 6 medewerkers in dienst getreden. Er zijn 4 mensen uit dienst gegaan. De uitbreiding had betrekking op de administratie en praktijkmanagement. Binnen de Ketenzorg Somatiek zijn 2 praktijkondersteuners uit dienst gegaan. Deze praktijkondersteuners zijn in een andere regio meer uren gaan werken. Hiervoor in de plaats zijn 2 nieuwe medewerkers in dienst getreden. 1 van deze nieuwe medewerkers is later uit dienst gegaan en is rechtstreeks bij de betreffende praktijk een arbeidsovereenkomst aangegaan. Bij het onderdeel ZIO GGZ zijn in de loop van het jaar per saldo 6 POH erbij gekomen. Zeven POH GGZ zijn uit dienst gegaan en 13 nieuwe POH GGZ zijn gestart. In de loop van het jaar zijn 5 zorgbemiddelaars uit dienst gegaan bij Tipp en 2 nieuwe zorgbemiddelaars gestart. Er zijn meer mensen uit dienst gegaan dan in dienst gekomen door het uit dienst treden van langdurige zieken, de efficiency in de werkzaamheden en door met de nieuwe in dienst medewerkers meer contracturen af te spreken. Het aantal verwijzingen bij Tipp is toegenomen. Het gemiddeld ziekteverzuim was in 2019 8,7 % ten opzichte van 9,5 % in 2018. Dit is nog steeds hoog als gevolg van een aantal langdurig ziektegevallen. Voor 2019 zullen we de onderstaande punten oppakken: 1. Arbeidsmarkt beleid De krapte op de arbeidsmarkt met name voor doktersassistentes, POH Somatiek en GGZ is blijvend. Afspraken op het gebied van efficiënter werven en interessant blijven voor sollicitanten is al nader uitgewerkt in 2019. Echter is gebleken dat het belangrijker is om ook de werkprocessen binnen de praktijken anders in te richten. Hiervoor is nadrukkelijk ingezet op het vergroten van betrokkenheid van de praktijkhouders om daadwerkelijke resultaten in de komende jaren te behalen. 2. Uitzenden Vervangingsvragen zijn aan de orde van de dag. Ook hier kunnen we steeds moeilijker invulling aan geven. Het is natuurlijk een klein onderdeel van het arbeidsmarkt beleid, maar zullen we parallel oppakken. 9 3. Nieuwe opzet jaargesprekken In 2019 is binnen ZIO een nieuwe vorm opgesteld waarbij meer nadruk ligt op facetten die het functioneren van medewerkers beïnvloeden, in plaats van alleen het harde functie profiel met competenties te beoordelen. De aanpak voor de bedrijfsonderdelen POH GGZ en Somatiek, Tipp en de Stadspoli wordt in 2020 aangepast en zal verschillen van de ZIO aanpak. Per bedrijfsonderdeel ziet de personeelsinstroom en uitstroom er als volgt uit: In dienst Uit dienst EERSTELIJNSZORG 6 4 TIPP 2 5 GGZ 13 7 POH S 2 3 K&S 0 1 TOTAAL 23 20