13

Vertrouwenspersoon In 2022 hebben er twee meldingen plaatsgevonden bij de interne vertrouwenspersoon van ZIO. De externe vertrouwenspersoon heeft geen meldingen ontvangen. Dit is één melding minder dan het voorafgaand jaar 2021 waarin er drie meldingen zijn gedaan. Beide meldingen zijn afkomstig van medewerkers in dienst van ZIO. Er zijn geen meldingen gekomen vanuit de huisartspraktijken, de Stadspoli of TIPP. Een melding heeft te maken gehad met integriteit en bij de andere melding was sprake van problemen rondom de werksfeer, waardering, open communicatie en bejegening. Bij de laatste melding was tevens sprake van een onveilige werksituatie gekenmerkt door het ontbreken van vertrouwen. De rol van de vertrouwenspersoon bij beide meldingen is vooral informerend, adviserend en een luisterend oor geweest. In het gesprek met de vertrouwenspersoon is een aantal scenario’s aan de hand van de escalatieladder besproken die zouden kunnen leiden tot verbetering van de situatie. In 2022 heeft een gesprek plaatsgevonden met de praktijkmanagers en de vertrouwenspersoon over de werkwijze, rol en taak van de vertrouwenspersoon. Daarnaast heeft de directie van ZIO in 2022 besloten dat er naast de interne vertrouwenspersoon ook een externe vertrouwenspersoon is aangesteld om het melden van sociale onveiligheid voor de medewerkers laagdrempeliger te maken. Om de rol van de vertrouwenspersoon onder de aandacht te blijven houden is aan de afdeling P&O voorgesteld om bij nieuwe medewerkers altijd een gesprek met de vertrouwenspersoon te laten plaatsvinden. De vertrouwenspersonen zullen hierover een gesprek hebben met de afdeling P&O. Daarnaast is het plan om in 2023 een folder te ontwikkelen over de rol en taak van de vertrouwenspersoon binnen ZIO om hiermee ook de bekendheid onder de medewerkers te vergroten. 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication