geplande gezamenlijke activiteiten wegviel, grepen de praktijken aan voor reflectie op eigen handelen en de eigen praktijkvoering. Daarnaast maakte digitalisering van de zorg en Meer Tijd Voor de Patiënt (MTVP) gedurende deze periode een natuurlijke groei door binnen de PlusPraktijken. Eind 2020 is in overleg met zorgverzekeraar VGZ de vervolgaanpak voor de periode 1 januari 2021 t/m 30 juni 2023 vastgesteld. In 2022 werd dit verlengd tot 1 januari 2024. Met deze continuering van het project kon de implementatie van de in gang gezette innovaties en de gezamenlijke aanpak binnen de huisartsenpraktijken verder worden geoptimaliseerd en nader uitgewerkt. Concreet betekende dit dat eind 2020 met de betrokken huisartsen een aantal thema’s werd benoemd die in 2021 centraal stonden, namelijk: ‘De zorg voor kwetsbare patiënten vanuit de visie Positieve Gezondheid’, ‘Digitalisering in de zorg’, ‘Versterken GGZ in de huisartsenpraktijk’ en ‘Meer Tijd Voor de Patiënt (MTVP)’. In 2021 werd, naar aanleiding van een vergelijking en bespreking van spreekuren tijdens intervisie, gestart met het in kaart brengen van de haalbaarheid van MTVP bij de PlusPraktijken, o.a. door te starten met een praktijkscan uitgevoerd door VvAA. In 2022 werden de praktijkscans verder uitgevoerd en eind 2022 afgerond. Verder stond in 2022 de verdere uitwisseling van kennis en ervaringen op het gebied van praktijkvoering, aandacht voor het behouden en verhogen van werkplezier binnen het huisartsenvak en de verankering van de ingezette vernieuwingen door het stellen van praktijkgerichte doelstellingen op het programma. Het onderdeel intervisie, dat door de PlusPraktijk huisartsen als waardevol wordt ervaren, werd in 2022 verbreed naar alle huisartsen in de regio als onderdeel van de regioprestatie 2022-2023. In het jaar 2023 staat de afronding van de verschillende onderdelen van het project en de verbreding naar de regio centraal. Het is cruciaal om hierbij inzicht te krijgen in de succesfactoren en de belemmerende factoren die door de PlusPraktijken zijn ervaren. De 16 PlusPraktijken zijn namelijk een heterogene groep praktijken die allemaal op hun eigen wijze met innovaties omgaan en daarmee een mooie afspiegeling van de gehele regio vormen. Het verkrijgen van inzicht in de succesfactoren en belemmerende factoren maakt toekomstige verbreding van interventies naar andere huisartsenpraktijken in de regio mogelijk. SPEERPUNT PATIËNT EMPOWERMENT De PlusPraktijk levert kwalitatief goede zorg op maat aan zijn patiënten in de eigen leefomgeving en is service gericht door actief gebruik te maken van informatie- en communicatietechnologie. Door de omslag te maken van Ziekte en Zorg naar Gezondheid en Gedrag kan een PlusPraktijk zijn patiënten beter begeleiden in het gehele traject van preventie tot nazorg. Onder dit speerpunt vallen de interventies Positieve Gezondheid, leefstijl, digitalisering van de zorg en vroegtijdige zorgplanning. In 2022 werd voor het verkrijgen van inzicht in de haalbaarheid van meer tijd voor de patiënt een praktijkscan door VvAA uitgevoerd. Daarnaast stond in juni/juli 2022 het thema ‘meer tijd voor de patiënt in de huisartsenpraktijk’ centraal tijdens de regio intervisie. Dit gaf de PlusPraktijk huisartsen de kans om hun eigen ervaringen met collega huisartsen uit de regio te delen. Voor het optimaliseren van leefstijl in de eigen spreekkamer werd in mei 2022 de bijeenkomst ‘Een gezonde leefstijl voor patiënt en zorgverlener’ georganiseerd. SPEERPUNT DOELMATIGER ZORG De PlusPraktijk levert doelmatige, innovatieve, evidence-based zorg waarbij maximale transparantie, reflectie op het eigen handelen en continue aandacht voor deskundigheidsbevordering van het huisartsenteam centraal staat. Bij dit speerpunt staat transparantie en reflectie op het eigen handelen centraal. De 29
30 Online Touch Home