Personeel en Organisatie (P&O) De human resource (HR) afdeling levert op HR vlak een bijdrage op strategisch, tactisch en operationeel niveau voor de interne organisaties. Daarnaast heeft de HR afdeling (1,4 FTE) een adviserende rol richting de praktijkmanagers en huisartsenpraktijken met een P&O abonnement. In 2023 waren gemiddeld 64,4 FTE in dienst van ZIO (t.o.v. 61,32 FTE in 2022). Per bedrijfsonderdeel ziet de personeelsinstroom en uitstroom er als volgt uit: EERSTELIJNSZORG In dienst Uit dienst 10 7 TIPP 0 0 GGZ 8 6 TOTAAL 18 13 SPEERPUNTEN 2024 1. Arbeidsmarktbeleid In 2023 zijn we gestart met de BAC Arbeidsmarkt (Bijlage Ie). Hier zijn stappen gezet om regionaal beleid te maken rondom de krapte op de arbeidsmarkt. Samen met de andere zorggroepen is de ‘Limburgse huisarts academie’ opgezet. Deze richt zich in 2024 op het, in eigen beheer, opleiden van zijinstroom doktersassistentes als ondersteuning voor de huisartsenpraktijken. Het regionaal personeelsbestand is in 2023 in kaart gebracht. In 2024 blijven we adviezen formuleren voor de toekomstbestendigheid van de praktijken en zal de academie verder vorm krijgen. 2. Duurzaam inzetbaarheidsbeleid In 2024 willen we binnen ZIO vanuit HR een gedegen Duurzaam Inzetbaarheid (DI) beleid gefaseerd uitrollen. Deze zal zich focussen op vitaliteit, inzetbaarheid/werkvermogen en employability. Passend in dit DI beleid, stappen we in 2024 over op een nieuwe verzuimverzekering & Arbodienst. Bij stichting ZIO Eerstelijnszorg zijn er in 2023 iets meer collega’s in dienst gekomen dan dat er collega’s uit dienst zijn gegaan. Dit hangt nog samen met het grotere aantal uit dienst medewerkers van 2022. Ook binnen stichting ZIO GGZ zijn iets meer collega’s in dienst gekomen. Vanuit ZIO is bewust gekozen voor het aangaan van een flexibele schil om meer te kunnen voorzien bij onverwachte uitval. In 2023 is de eerste collega uit dienst door pensioen. Het gemiddeld ziekteverzuim over de stichtingen heen is in 2023 verlaagd naar 7,04% (t.o.v. 11,33% in 2022). 3. Hervorming P&O abonnementen In 2024 gaan we regionaal HR behoeftes vanuit de praktijken in kaart brengen om de P&O abonnementen te kunnen hervormen naar een HR menu. Dit om de expertise beter in te zetten en de dienstverlening te verbreden naar onder andere het aanbieden van coaching. 11