Cliëntenraad aan het woord Betty de Rooij-Stuiver en Coby van Eftrik Leden Cliënten-en Familieraad (CFR) en Centrale Cliënten-en Familieraad (CCFR) Betty de Rooij-Stuiver is voorzitter van de Cliënten- en Familieraad van ’t Kloosterhof. Zij nam zitting in de raad toen haar man bij ons kwam wonen. De moeder van Coby van Eftrik was ook bewoner van ’t Kloosterhof. Helaas is zij onlangs overleden. Beide dames zijn ook lid van de CCFR. Wat waren de belangrijkste ontwikkelingen voor de CFR/CCFR in 2023? Het locatiemanagement pakt de signalen die de CFR inbrengt goed op. Zo is de raad is in 2023 betrokken bij de verbouwing van ‘t Kloosterhof: er is rekening gehouden met de inbreng vanuit de CFR. Een voorbeeld hiervan is het inrichten van een spelletjes- en leeshoek om de brasserie gezelliger te maken; dit gebeurt onder meer met mooie borden met Aalsmeerse teksten. De CFR is heel blij met hoe de receptie van ’t Kloosterhof geworden is: ruim, licht en uitnodigend. Er is in 2023 veel georganiseerd voor de cliënten en de raad heeft meer leden gekregen. Het is nog wel een uitdaging om wijkcliënten bij de raad aan te laten sluiten. Op welke ontwikkeling zijn jullie het meest trots? Coby en Betty zijn het meest trots op de sfeer in de raad: de vergaderingen zijn gezellig, gemoedelijk en leuk. Maar dit is niet alleen in de raad: er is een fijne, dorpse sfeer onder de mensen, personeel en vrijwilligers van ’t Kloosterhof. Alles gebeurt in goede harmonie: ons kent ons! Wat hopen jullie in 2024 te bereiken als CFR? De CFR hoopt, samen met de activiteitenbegeleiding, in 2024 de aankleding van de welzijnshoek af te ronden en het Dementiepad te kunnen gaan gebruiken. Ook hoopt de raad dat de verbouwing soepel zal verlopen, met als resultaat een toekomstbestendig 't Kloosterhof. “Denk, doe en verander mee” Na 8 jaar neemt Hans van Rooijen in 2024 afscheid als voorzitter van de CCFR. Wat is zijn advies aan de Cliëntenraad voor de toekomst? “Mijn advies zou zijn: Denk, doe en verander mee. In deze veranderende maatschappij is het ondenkbaar dat we ons niet aanpassen. Toen ik in dit wereldje kwam heb ik veel moeten leren. Daarna aanpassen en gewoon meedoen.” Nu is de tijd gekomen dat er snel heel veel dingen gaan veranderen. Het is dan ook tijd om het stuur aan anderen over te geven. Ik wil hen heel veel succes en wijsheid wensen.” (Centrale) Cliënten- en Familieraad Elke locatie van Zorgcentra Meerlanden heeft een eigen Cliënten- en Familieraad (CFR). De Cliënten- en Familieraad is het leven geroepen om de belangen van de bewoners zo goed mogelijk te behartigen. De leden van de raad zijn geen medewerkers van Zorgcentra Meerlanden. Het zijn betrokken mensen die – vanuit het belang van de cliënt – meedenken over allerlei belangrijke kwesties. De Centrale Cliënten- en Familieraad (CCFR) bestaat uit twee leden van elke CFR en vertegenwoordigt niet één huis, maar de drie huizen samen. De bestuurder vraagt de Centrale Cliënten- en Familieraad om advies bij grote zaken, die over twee of meer locaties gaan. Voorbeelden hiervan zijn jaarplannen, besteding extra middelen, begroting en jaarrekening. De CCFR komt gemiddeld zes keer per jaar bijeen met de bestuurder en vergadert hiernaast nog een aantal keer met de Raad van Toezicht en Ondernemingsraad. JAARVERSLAG 2023 ZORGCENTRA MEERLANDEN PAGINA 18
19 Online Touch Home