104

troepen zich voorbereidden om Gaza binnen te gaan, in de nasleep van een ontvoering van een Israëlische soldaat door Hamas, verklaarde een schrijver op een Brits Moslim internetforum: "Ik ben deze vuile, smerige Israëlische honden zo zat. Moge Allah hen vervloeken en ze allemaal vernietigen, en mogen ze hetzelfde lot ondergaan als Banu Qurayzah!"29 Niemand beschuldigde hem van, van het onwettig toepassen van 7de eeuwse voorbeelden in de huidige tijd. De vrouwen van de Banu Mustaliq Mohammed was nu de onbetwiste meester van Medina, en hij als Profeet van Islam had hij een onmiddellijk economisch voordeel. Een hadith vermeldt dat "mensen een deel van hun dadelpalmen aan de profeet gaven (als een geschenk), totdat hij Bani Quraiza en Bani An-Nadir veroverde, waarna hij hun gunsten begon terug te geven."30 Maar degenen die zijn consolidatie van macht uitdaagden over heel Arabië bleven nog steeds bestaan. Hij kreeg bericht dat de Banu al-Mustaliq, een Arabische stam die verwant is aan de Quraish, zich in strijd aan het verzamelen waren tegen de Moslims, dus stuurde hij meteen de Moslims op pad om hen aan te vallen. En Allah, volgens Ibn Ishaq, "liet de Banu al-Mustaliq op de vlucht slaan, en doodde sommigen van hen en gaf hun vrouwen, kinderen en bezittingen als buit aan de apostel."31 Er waren, volgens een van de Moslimstrijders, Abu Sa'id al-Khadri, "een aantal uitstekende Arabische vrouwen" aanwezig onder de gevangenen van de Banu Mustaliq. “Wij verlangden naar hen, want wij leden onder de afwezigheid van onze vrouwen, (maar tegelijkertijd) wilden wij ook losgeld voor hen.” De Koran stond hen toe geslachtsgemeenschap te hebben met slavinnen die in de strijd gevangen waren genomen - "die gevangenen die je rechterhand bezit" (4:24) – maar als ze de vrouwen als slaven wilden houden, konden ze geen losgeld innen voor hen. “En dus”, legde Abu Sa'id uit, “hebben wij besloten om seks met hen te hebben, maar door ‘azl te praktiseren” – d.w.z. terugtrekking of coitus interruptus. Mohammed vertelde hen echter dat dit niet nodig was: "Het maakt niet uit als je het niet doet, want elke ziel die geboren zal worden tot aan de Dag der Opstanding zal geboren worden."32 Concepties en geboorten kwamn alleen aan Allah toe. Vanuit 21-ste eeuw perspectief, is dit een van de meest problematische aspecten van het gedrag van Mohammeds. In het bijzonder Mohammeds status als "een uitstekend gedragsmodel": de behandeling van vrouwen als oorlogsbuit, zonder rekening te houden met hun wil of hun rechten. Zelfs in een hedendaags Islamitisch juridisch handboek staat dat wanneer een vrouw gevangen wordt genomen, haar “vorige huwelijk onmiddellijk wordt ontbonden.”33 Als bijvoorbeeld een jihadstrijder haar gevangen neemt, heeft ze daar geen zeggenschap over. Het aantal vrouwen dat hierdoor slachtoffer is geworden in de loop van de eeuwen en als gevolg van Islam, kan niet worden berekend. En zelfs vandaag de dag worden vrouwen maar al te vaak behandeld als handelswaar in de hele islamitische wereld. Natuurlijk komt dit fenomeen in variërende mate tot uiting in allerlei culturen en samenlevingen, maar in de Islamitische wereld is het bijzonder moeilijk uit te roeien, vanwege de profetische bekrachtiging en wettiging die het fenomeen heeft ontvangen. Mohammed nam deel aan het in bezit nemen en houden van vrouwelijke gevangenen. En hij kreeg een vrouw uit de Banu Mustaliq, maar op een manier die laat zien dat een vrouw in gevangenschap in bijzondere omstandigheden soms wel iets te zeggen had over haar lot. Onder de gevangenen van de Mustaliq bevond zich een opvallend mooie vrouw genaamd Juwayriya, die de Profeet van de Islam door loting had toegewezen aan een van zijn neven, Thabit bin Qays 104

105 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication