bin al-Shammas. Juwayriya dacht dat dit beneden haar status was, omdat ze de dochter was van het hoofd van de Mustaliq. Dus ging ze naar Mohammed om beroep en bezwaar aan te tekenen: “Je kunt zien in welke staat ik ben gebracht. Ik ben door het lot toegewezen aan Thabit of zijn neef en heb hem een akte voor mijn losgeld gegeven en ben gekomen om je hulp te vragen in deze zaak." Mohammed antwoordde: "Wil je iets beters dan dat? Ik zal je schuld kwijtschelden en met je trouwen." Zijn huwelijk met Juwayriya maakte de Mustaliq-stam directe familie van de Profeet. En op de dag dat hij met haar trouwde, werden om deze reden 100 door de Moslims tot slaaf gemaakte familieleden vrijgelaten uit de slavernij.34 Mohammed veranderde de naam van de vrouw. Zij heette oorspronkelijk Barra, wat Vroom betekent. De Profeet van de Islam zei: "Ik vond het niet prettig om te zeggen: hij was uit Barra (vrome) gekomen."35 Abdullah bin Ubayy en het bidden voor iemands vijanden Kort na deze strijd, begon Abdullah bin Ubayy, een van de Hypocrieten, die de Profeet van Islam had geïrriteerd met zijn plannen en pleidooien voor de Joodse stammen van de Qaynuqa en Nadir, begon Mohammed meer openlijk uit te dagen. Hij riep de Medinanen op, om op te staan tegen de Moslims die uit Mekka waren gekomen en hen uit de stad te verdrijven. “Niets past zo goed bij ons en de rondzwervers van de Quraish,” riep hij uit, “zoals een oude gezegde: ‘Voer een hond en het zal je verslinden.’ Bij Allah, als wij terugkeren naar Medina, zullen de sterkeren de zwakkeren verdrijven.”36 Maar toen verschillende Moslims dit aan Mohammed meldden, ontkende Abdullah bin Ubayy dat hij dit had gezegd, en de Profeet van de Islam accepteerde deze ontkenning en geloofde hem. Umar twijfelde echter nog steeds aan Abdullah bin Ubayy en ging naar Mohammed met een aanbod: "Sta mij toe dat ik deze Hypocriet de nek zou doorslaan." Mohammed weigerde: "Laat hem (begaan), het volk mag niet zeggen dat Mohammed zijn metgezellen vermoordt."37 Toen kwam de Abdullah’s zoon naar Mohammed, en bood hem aan om zijn vader te vermoorden. De jonge man hoopte daardoor zichzelf te redden van het dilemma van het moeten wreken van de moord op zijn vader, door de man te doden die Mohammed stuurde om het leven van zijn vader te beëindigen: Ik heb gehoord dat je Abdullah b. Ubayy wilt doden, door datgene wat je over hem hebt gehoord. Als je het moet doen, beveel me dan om het te doen. En dan breng ik je zijn hoofd, want de al-Khazraj weten dat zij geen man hebben die meer plichtsgetrouw naar zijn vader is, dan ik. En ik ben bang dat als je iemand anders beveelt om hem te doden, dat mijn ziel mijzelf niet zal toestaan om de moordenaar van mijn vader onder ons te zien wandelen, en ik zal hem dan (misschien) doden, en zo kan dan een gelovige gedood worden voor een ongelovige, en zodoende zou ik naar de hel gaan.38 Opnieuw is hier de Islamitische loyaliteit veel groter dan de bloed- en familiebanden. Maar Mohammed weigerde en zei: "Nee, maar laten we vriendelijk met hem omgaan en veel (profijt) halen uit zijn gezelschap zo lang als hij nog bij ons is."39 De vriendelijkheid van Mohammed veranderde de houding Abdullah bin Ubayy niet, waardoor hij tot aan zijn dood op gespannen voet stond met de Profeet van Islam. Mohammed 105
106 Online Touch Home