60

Hedendaags in verlegenheid brengen Veel hedendaagse Moslims en woordvoerders van Islam worden werkelijk in verlegenheid gebracht door deze voorbeelden en dit materiaal – of zij willen pogingen ondernemen om de feiten te verdoezelen, of lezers hierover niets te laten weten. In het boek Life and Work of Muhammed (Het leven en de werken van Mohammed) van Yahiya Emerick, wordt het volgende verteld over Zaynab bin Jahsh, namelijk dat de Profeet haar alleen trouwde, omdat “zij net was gescheiden van Zayd bin Harithah, vanwege zijn nederige achtergrond.”(32) In het boek maakt de auteur geen enkele vermelding van de verwarring die Mohammed ervoer, toen hij haar bijna ongekleed in huis zag rondlopen, en de daarop volgende goddelijke openbaring in Soera 33. De schrijver vermeld Mohammeds adoptie van Zayd en zijn resulterende naamsverandering Zayd bin Mohammed (zoon van Mohammed), zonder iets te noemen over de verandering van zijn naam in Zayd bin Haritha.(33) Mohammed Husayn Haykal, in zijn boek Life of Muhammed (Leven van Mohammed) sputtert tegen in verontwaardiging tegen de “Oriëntalisten”, dat zij het verhaal van Zaynab gebruiken om de naam van Mohammed te besmeuren: Westerse Oriëntalisten en missionarissen, pauzeren in hun spreken, en denken diep na, om hun wrok en verbeelding te uiten en te ventileren. In dit hoofdstuk van Mohammeds biografie, doen sommigen buitensporige moeite om een beeld van een sensuele Zaynab neer te zetten. Zij zeggen dat toen Mohammed haar zag, zij half naakt was, en dat haar fijne haren de helft van haar lichaam bedekte, en dat elke curve van haar lichaam vol begeerte en passie was. Anderen verhalen dat toen Mohammed de deur opende, dat een windvlaag de gordijnen opzij waaide in de slaapkamer van Zaynab, waardoor Mohammed een glimp van haar halfnaakte lichaam kon opvangen in haar nachthemd. Zij vertellen hun lezers dat deze glimp die hij opving van haar, het hart van Mohammed op hol bracht, en dat hij extreem gepassioneerd was in zijn liefde en verlangen voor vrouwen. Zij vertellen dat Mohammed zijn geheime verlangen verborgen had, alhoewel hij het niet eens voor lang geheim kon houden! Deze en vele hierop lijkende beelden zijn moeizaam afgeschilderd door Oriëntalisten en missionarissen, en men kan ze lezen in de werken van Muir, Dermenghem, Washington Irving, Lammens en anderen. Men kan niet ontkennen dat deze verhalen gebaseerd zijn op verslagen van fantasievolle Moslim biografen en Hadith boeken. Maar deze boeken zijn twijfelachtig. En het is erg betreurenswaardig dat onze auteurs deze verhalen zonder nader onderzoek hebben overgenomen. Het is onvergeeflijk dat deze geleerden deze “Fata morgana’s” hebben afgebeeld, met betrekking tot Mohammeds relaties met vrouwen, en luchtspiegelingen waarvan men dacht dat die voldoende gerechtvaardigd waren door het feit dat Mohammed een meervoud van vrouwen had getrouwd, meest waarschijnlijk negen, of zelfs meer volgens sommige versies. De schrijver Haykal reageert hierop door te beweren dat zelfs als het verhaal van Zaynab’s huwelijk met Mohammed waar zou zijn, dat het nog steeds “geen fout of gebrek vormt in het profeetschap van Mohammed, in zijn eigen grootheid, of dat van zijn boodschap.” Waarom niet? Omdat “de regels die wetten zijn voor de mensen (mensheid) in zijn algemeen, niet van toepassing zijn voor de groten (der aarde). Sterker nog, zij zijn niet van toepassing op 60

61 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication