73

Hoofdstuk 6 Mohammed wordt een krijgsheer Het echte begin van Islam: Mohammed wordt een militaire leider Het verbond tussen Moslims en Joden, en hoe de relaties verbroken werden De overval en rooftocht op Nakhla en het begin van het Islamitisch geweld De definitieve breuk met de Joden Mohammeds bevelen om overspelers te stenigen De Hijra IN HET JAAR 622, NA JAREN VAN SPANNINGEN MET DE QURAISH, VLUCHTTEN MOHAMMED en zijn volgelingen vanuit Mekka naar een naburige stad Yathrib – wat nu bekend staat als Medina (wat een afkorting is van Medinat al-Nabi, of Stad van de Profeet). Dit deed hij op uitnodiging van enkele Moslimbekeerlingen in die stad. Dit was 13 jaar na het begin van zijn profetische carrière.1 De vlucht of emigratie (Hijra of Hidjra) van Mohammed en de Moslims van Mekka naar Medina is een keerpunt in de geschiedenis van de Moslimgemeenschap. Zij zouden niet langer een kleine vervolgde minderheid vormen. Mohammed was nu veel meer dan alleen een apocalyptische prediker: hij was nu een politieke en militaire leider. Het is opmerkelijk dat het jaar van de Hijra, het eerste jaar is van de Moslim kalender, en niet het jaar bijvoorbeeld van Mohammeds geboorte of van zijn eerste openbaring; zaken waarvan men zou kunnen verwachten dat deze het begin markeren van de Moslim-kalender. Het begin van de Islam als politieke en sociale entiteit is het begin van de kalender – voor moslims een gebeurtenis die bijna net zo belangrijk is als de Uittocht voor Joden. Eenmaal gevestigd in Medina, begon het karakter van Mohammeds openbaringen te veranderen. De korte en pakkende poëtische apocalyptiek van de eerste Mekkaanse soera's van de Koran – (die zich nu voornamelijk achterin het boek bevinden, aangezien de Koran niet chronologisch is, maar gerangschikt is van het langste hoofdstuk naar het kortste) – begon plaats te maken voor lang, prozaïsch materiaal, met telkens terugkerende redeneringen die vaak van het onderwerp afdwalen. Veel teksten betroffen het maken van wetten voor de nieuwe gemeenschap. Veel van deze wetten zijn opgesteld in dialoogvorm en in de vorm van een debat 73

74 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication