Sommige tradities vermelden dat enkele rabbijnen op dat moment naar Mohammed toe kwamen en hem vertelden dat ze hem als profeet zouden accepteren en Islam zouden accepteren, als hij de gebeden van zijn volk terug naar Jeruzalem zou keren.22 De profeet van de Islam weigerde dit te doen en ontving een andere openbaring: "De dwazen onder de mensen zullen zeggen: 'Wat heeft hen afgewend van de Qibla (richting) waaraan ze gewend waren?' Zeg: Aan Allah behoren zowel het oosten als het westen: Hij leidt wie Hij wil naar een rechte weg" (2:142). Vertrekkend van zijn eerdere neiging om de Joden als autoriteiten aan te spreken op wat Allah had geopenbaard, begon Mohammed hen te bekritiseren, omdat ze delen van die openbaring verborgen hielden. Bij een gelegenheid daagde de Profeet van de Islam hen uit voor een gepaste straf bij een tweetal dat beschuldigd werd van overspel: "Wat vind je in de Thora," vroeg Mohammed hen, "over de wettelijk voorgeschreven straf van Ar-Rajm (steniging)?" De Joden antwoordden: “We verkondigen hun misdaad (hardop) en geven hen (zweep)slagen.” Op dit punt echter, haastte Abdullah bin Salam, de voormalige rabbijn en bekeerling van Islam, zich tot Mohammeds hulp. “Je vertelt een leugen,” zei Abdullah. “De Thora bevat het bevel tot steniging (Rajm).” Een van de Joden begon toen voor te lezen uit de Thora, maar hij sloeg het vers over dat steniging voor overspel voorschreef, en bedekte het met zijn hand.23 "Steek uw hand op!" riep Abdullah, en, in het vers dat naar behoren werd gelezen, riep Mohammed uit: "Wee u Joden! Wat heeft u ertoe gebracht het oordeel van God (in de Geschriften), dat u in uw handen houdt, naast u neer te leggen?" En hij beweerde: "Ik ben de eerste die het bevel van God en Zijn Boek nieuw leven inblaast en in praktijk brengt.”24 Mohammed beval het echtpaar te stenigen tot de dood intrad. En een andere Moslim herinnerde zich, “” Ik zag de man over de vrouw leunen om haar te beschermen tegen de stenen."25 Dit voorval onthult niet alleen het scherpe onderscheid tussen Joodse en Islamitische concepten van mededogen, maar ook het contrast tussen Mohammeds leer en dat van Jezus ("laat hij die zonder zonde is, de eerste steen werpen") kon niet duidelijker zijn. En dit verschil heeft de Islamitische en Christelijke geschiedenis en cultuur gevormd, en hun bijbehorende ideeën van barmhartigheid en rechtvaardigheid. 82
83 Online Touch Home