126

bestaan. Deze principes zijn immers wel voortgekomen uit de Christelijke maatschappijen en zijn het product van de Christelijke beschaving. Deze principes conflicteren heel duidelijk met de Islamitische wet op talloze manieren, zoals vandaag de dag heel duidelijk te zien is in de Moslimlanden. Casestudy: De Assyriërs Het is hetzelfde verhaal met de Assyrische Kerk van het Oosten. Dit is de oude Kerk van Edessa, een stad die het centrum was geworden van het eerste Latijnse koninkrijk, dat gevestigd was door de Kruisvaarders. In de vierde en vijfde eeuw kwam de Assyrische Kerk steeds meer op gespannen voet te staan met de kerken verder naar het Westen, totdat uiteindelijk de Kerk van het Oosten in 424 een synode uitriep, waarin de kerkleider van Seleucia-Ctesiphon (de Perzische hoofdstad) verklaarde dat men niet langer onderworpen was aan de kerken van Rome of Antiochië, en dat zij hetzelfde waren in autoriteit. Later adopteerden de Assyriërs een dogma, dat een visie op Christus had, dat vergelijkbaar was aan dat van de Nestorische Kerk. In 431 werd Nestorius, de patriarch van Constantinopel, door de derde Oecumenische Raad afgezet als een ketter. Hierdoor raakten de Assyriërs nog meer vervreemd van de Byzantijnse en Latijnse Christenen. NA 424 hadden de Assyriërs eeuwenlang weinig tot geen contacten met de grote Kerken van Constantinopel en Rome. De eeuwen daarna, lieten de Assyriërs zien, dat zij een Mohammed versus Jezus “En jullie zullen door iedereen gehaat worden omwille van Mij. Maar als volhoudt tot het einde zal je ziel worden gered.” Jezus (Marcus 13:13) Er is een goed voorbeeld voor u in Abraham en degenen die met hem waren toen zij tegen hun volk zeiden: "Wij hebben niets uitstaande met u en wat jullie buiten Allah aanbidden. Wij verwerpen jullie verworpen, en er is tussen jullie en ons eeuwige vijandschap en haat ontstaan, tenzij jullie in Allah geloven, en in Hem alleen” (Koran 9:29) (Koran 60:4) van de meest energieke missionarissen waren die het Christendom ooit had gekend. Op een moment strekte de kerk zich uit van de Middellandse Zee tot in Azië bij de Grote Oceaan. Nestorische Christenen kon men vinden in Centraal-Azië, maar ook in het Byzantijnse Rijk, in het Midden-Oosten en in Egypte. Op hun hoogtepunt hadden de Assyriërs grootstedelijke dienaars in Azerbeidzjan, Syrië, Jeruzalem, Beijing, Tibet, India, Samarkand (Oezbekistan), Edessa en Arabië (in Sana in Jemen), en zij hadden kerken van Aden in Jemen tot Bombay in India en tot Shanghai in China. De Nestoriaanse missionaris Alopen bracht het Evangelie tot China in 635, en de eerste kerk in China was drie jaar later voltooid. In de achtste eeuw waren er genoeg Nestorianen in China om daar verschillende bisdommen te starten, en een Chinese keizer noemde het Christendom een “verlichtende doctrine” en moedigde de groei zelfs aan. Maar voorbij de horizon waren er zich donkere wolken aan het samenpakken. Aan het einde van de zevende eeuw begon kalief Muawiya II (683-684) de Christenen te vervolgen, en vernietigde vele kerken nadat de Catholicos zijn vordering op het goud weigerden in te willigen. De vervolging werd voortgezet tijdens de regeerperiode van kalief Abd al-Malik (685-705). De Abbasid kalief al-Mahdi (775-786) had zelfs gemerkt dat de Assyriërs verschillende kerken hadden gebouwd sinds de verovering van het gebied door de Moslims, en dit was in overtreding met de dhimmi-wetten die van kracht waren, waardoor hij beval dat de kerken afgebroken zouden worden. Hij dacht blijkbaar dat de Christenen de voorwaarden van de dhimmi-status hadden geschonden, het ‘contract’ voor 126

127 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication