140

gedachtengoed los te trekken van zijn basis, en in plaats daarvan gedachtengoed van westerse cultuur te planten. Alleen een ding zal het probleem oplossen Een nieuwe Kalief en een herstelde Islamitische eenheid, is voor hen de enige optie om deze verkeerde situatie op te lossen. Als Allah het wil, zegt het Hizb ut-Tahrir document, “dat de Islamitische Oemma opnieuw zal opwaken, en opleven uit haar verval, en realiseren dat haar redding alleen gerealiseerd kan worden door het Kalifaat [Khilafah].”5 Toen de jihadstrijders het land massaal binnenstroomden in 2003, gretig voor een krachtmeting met de Amerikaanse legertroepen, gaf de leider van de Moslim terroristische groep Ansar al-Islam, Mullah Mustafa Kreikar, een toespraak. Vanuit Noorwegen als zijn veilige haven, bracht hij hun strijd in een breder religieus context, door te zeggen: “Het verzet is niet alleen een reactie op de Amerikaanse invasie, het is een deel van de aanhoudende Islamitische strijd sinds de val van het Kalifaat. Sindsdien is elke Islamitische strijd een onderdeel van het terugbrengen van het kalifaat.6 De intellectuele vader van alle moderne hedendaagse Moslimradicalen, de Egyptische Hasan al-Banna (19061949) verordende het einde van het kalifaat, omdat het “de staat van religie scheidt in een land dat tot voor kort de plaats was van de Commandant van de Trouwen.” AlBanna karakteriseert het einde van het kalifaat als een grotere “Westerse invasie, dat gewapend en toegerust was met alle destructieve invloeden van geld, welvaart, prestige, uiterlijk vertoon, macht en propaganda middelen.”7 Al-Banna stichtte de eerste moderne terroristische organisatie, de Moslim Broederschap. Een andere invloedrijke Moslim theoreticus Sayyid Theoloog John Wesley over Islam: “Sinds de religie van Islam op het wereldtoneel verscheen, de aanhangers ervan … zijn als wolven en tijgers geweest in andere landen, alles verscheurend en open rijtend wat in hun genadeloze poten viel, en vermaalde hen met hun ijzeren tanden. Talloze steden zijn van hun fundamenten gerukt, en alleen hun naam blijft over. En vele landen, die eens de tuinen van God waren, zijn nu een verlaten wildernis. En eens zo talrijke en machtige naties zijn van de aardbodem verdwenen! Dusdanig was, en is tot vandaag, de razernij, de woede, de wraak, van deze vernietigers van de mensheid.” Uit: The Doctrine of Original Sin, Works, p. 205 (1841) Abul A’la Maududi (1903-1979), stichter van de extreme partij Jamaat-e-Islami (Moslimpartij) had de visie van een verenigde Islamitische staat dat zich gestaag zou uitbreiden door het subcontinent en verder: “De Moslim Partij zal uiteindelijk de uitnodiging uitreiken naar de inwoners van andere landen om het geloof aan te hangen, dat de belofte in zich draagt van ware redding en echte welvaart voor hen. En zelfs als de Moslim Partij voldoende middelen inzet, zal het niet-Islamitische regeringen ontmantelen en elimineren, en daarvoor in de plaats de macht van Islamitische Regeringen vestigen.” Dit was volgens Maududi exact wat Mohammed en de eerste kaliefen deden. “Het is hetzelfde beleid dat werd uitgevoerd door de Heilige Profeet (vrede zij met hem) en zijn vermaarde opvolgers en Kaliefen (moge Allah genoegen in hen hebben). Arabië, waar 5 Hizb ut-Tahrir, The Khalifah was destroyed in Turkey 79 years ago, so let the Righteous Khilafah be declared again in Turkey, inmiddels weggehaalde website islamicstate.org 6 Neil MacFaruhar, Rising Tide of Islamic Militants See Iraq as Ultimate Battlefield, New York Times, 13 Augustus 2003 7 Brynjar Lia, The Society of the Muslim Brothers in Egypt, Ithaca, NY, Ithaca Press, 1998, 28 140

141 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication