57

De grote Islamitische cover-up De Koran dicteert vrouwen om “hun blik naar beneden richten, en hun bescheidenheid te bewaken; dat zij hun schoonheid en versieringen niet mogen laten zien, behalve wat gewoonlijk zichtbaar moet zijn; dat zij een sluier moeten doen over hun boezem en hun schoonheid niet moeten laten zien, behalve aan hun echtgenoot of vader” en een paar anderen (Koran 24:31). Mohammed was meer specifiek toen Asma, dochter van een van zijn leidinggevende kompanen (en eerste opvolger) Abu Bakr, bij hem kwam, terwijl zij “dunne kleding droeg.” “O Asma,’ riep de Profeet uit, “wanneer een vrouw de leeftijd van menstruatie bereikt, dan is het niet passend voor haar om delen van haar lichaam te laten zien, behalve dit en dit, en hij wees haar handen en gezicht aan.”7 In onze eigen moderne tijd, is deze bedekking van vrouwen het voornaamste symbool geworden van de plaats van vrouwen in de Islam. Net als vandaag: meisjes sterven voor de boerka Kindhuwelijken De Koran neemt kindhuwelijken als vanzelfsprekend in zijn voorschriften over scheiding. Bij het behandelen van de vereiste wachtperiode om te bepalen of een vrouw zwanger is, zegt het: “Als je twijfelt met betrekking tot jullie vrouwen die zijn gestopt te menstrueren, weet dat hun wachtperiode 3 maanden zal zijn. Hetzelfde zal worden toegepast voor degenen die nog niet gemenstrueerd hebben” (Koran 65:4, nadruk toegevoegd). Met andere woorden, Allah is hier een scenario aan het schetsen, waarin een niet-geslachtsrijpe (prepuberaal) vrouw, niet alleen getrouwd is, maar zelfs gescheiden is door haat echtgenoot. Een reden waarom zo’n vers “geopenbaard” zou zijn aan Mohammed, is dat hijzelf een kindbruid had: De Profeet “trouwde ‘Aisha toen ze een meisje was met de leeftijd van 6 jaar, en zij volbracht (consumeerde) het huwelijk toen zij 9 jaar oud was.”8 Kind-huwelijken waren gebruikelijk in het 7eeeuws Arabië – en hier neemt de Koran opnieuw een gebruik over, dat al lang afgeschaft zou moeten zijn door de bekrachtiging van goddelijke openbaring. Een treffend voorbeeld van de onderdrukking is dat Islamitische kleding-voorschriften voor het vrouwelijke geslacht in Maart 2002 in Mekka kwam, toen 15 meisjes werden gedood in een brand op hun school. De religieuze politie van Saoedi-Arabië, de Mutaween (muttawa), liet de meisjes niet uit het gebouw. Omdat alleen meisjes in de school waren, hadden alle vrouwen hun volledig bedekkende kleding opgeborgen. De religieuze politie prefereerde de dood van de meisjes boven de overtreding van de Islamitische wet – zelfs tot het punt waarin zij met de politie en brandweer vochten, die probeerden de deuren van de school open te krijgen.6 6 Zie Christopher Dickey en Rod Nordland, The Fire that won’t die out, Newsweek, 22 juli, 2002, 34-37. Ook op Wikipedia “brand in meisjeschool te Mekka” 7 Abu Dawud, boek 32, nr. 4092 8 Bukhari, Vol. 5, boek 63, nr. 3896, Bukhari, vol. 7, boek 67, nr 5158 (gerespecteerde geschriften Sahih) 57

58 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication