zelf slachtoffer zijn van verkrachting.29 Verschillende opvallende zaken in Nigeria in de jaren 2000 speelden rond beschuldigingen van verkrachting die uiteindelijk uitmondden in beschuldigingen voor overspel. De Islamitische autoriteiten veranderden de beschuldigingen in een aanklacht tot overspel, en dit resulteerde zelfs tot verschillende doodstraffen, die uiteindelijk weer ingetrokken werden na internationaal protest.30 Vrouwenbesnijdenis Vrouwenbesnijdenis is weer een andere bron van ellende voor vrouwen in sommige Islamitische landen. Dit is niet alleen een Islamitisch gebruik, maar het komt voor in een aantal culturele en religieuze gemeenschappen in Afrika en Zuid Azië. Onder Moslims komt het voornamelijk voor in Egypte en de landen erom heen. Ondanks het feit dat er (op zijn best) heel karig wordt gesproken over deze afschuwelijke praktijk in de Koran of de Hadieth, de Moslims die het wel praktiseren, omgeven het met religieuze gewichtigheid. Een Islamitische wettelijke handleiding verklaart dat besnijdenis vereist is voor “zowel mannen als vrouwen.”31 Voor Sheik Mohammed Sayyed Tantawi, de grote Een boek dat je niet geacht wordt te lezen Voices Behind the Veil: The World of Islam Through the Eyes of Women, bewerkt door Ergun Mehmet Caner. Grand Rapids, MI, Kregel Publications, 2004 Sheik van al-Azhar (overleden in 2010), is vrouwelijke besnijdenis “een prijzenswaardige praktijk die eer bewijst aan vrouwen.”32 Als de grote imam van al-Azhar Moskee in Cairo, is de Tantawi – in de woorden van een BBC reportage “de hoogste spirituele autoriteit voor bijna een miljard Soennitische Moslims.”33 Misschien alleen in de ogen van Sheik Tantawi, is de pijn die vrouwenbesnijdenis veroorzaakt voor Islam Ontsluierd, Ergun Mehmet Caner. Nederlandse uitgave. Gideon, 2005 de slachtoffers het resultaat waard: de meeste autoriteiten zijn erover eens dat vrouwenbesnijdenis bedoeld is om de seksuele respons van een vrouw te laten verminderen, zodat ze minder snel tot overspel overgaat Lange termijn vooruitzichten? Beroerd Zo lang men de Koran leest en gelooft, zullen vrouwen geminacht worden, tweederangs burgers zijn, onderworpen zijn aan een hartbrekende en mensonterende polygamie, de dreiging hebben van een snelle en wispelturige scheiding, of zelfs nog erger – inclusief mishandeling, valse beschuldigingen, en het verlies van praktisch gezien de meeste basale mensenrechten. Dit zijn geen verschijnselen van alleen een enkele groep, of een partij of iets wat tijdelijk is. Zij zijn de consequentie van het beschouwen van de Koran als een absolute, eeuwig geldende, en perfecte woord van Allah. Zolang als men de Koran letterlijk neemt, zullen vrouwen risico lopen. 29 Zie Sisters in Islam, Rape, Zina and Incest. 6 April 2000, www.muslimtents.com 30 Zie Stephen Faris, In Nigeria, A Mother faces Execution, www.africana.com, 7 Januari 2002 31 ‘Umdat al-Salik, e4.3 32 Geciteerd in Geneive Abdo, No God but God: Egypt and the Triumpf of Islam, Cambridge, Oxford University Pr., 2000, 59 33 Frank Gardner, Grand Sheikh condemns suicide bombings, BBC News, 4 December 2001 63
64 Online Touch Home