74

het niet te ontkennen dat al-Khwarizmi invloedrijk was. Het woord algebra zelf, is afkomstig van het eerste woord van zijn verhandeling Al-Jabr wa-al-Muqabilah; en het woord algoritme is afkomstig van zijn naam. Al-Khwarizmi’s werl opende nieuwe wegen van wiskundige en wetenschappelijke onderzoek in Europa, dus waarop deed het dat niet in de Islamitische wereld? De resultaten zijn voelbaar: Europeanen gebruikten uiteindelijk algebra, in samenwerking met andere ontdekkingen, om aanzienlijke technologische vooruitgangen te boeken. En de Moslims deden dit niet. Waarom? Winston Churchill over Islam: “Hoe vreselijk zijn de vloeken die de Mohammedanisme legt op zijn aanhangers! Afgezien van fanatieke waanzin, wat net zo gevaarlijk is in een mens als hydrofobie in een hond, is er deze vreselijke fatalistische apathie. De effecten zijn klaarblijkelijk in veel landen. Ondoordachte gewoonten, slordige landbouwsystemen, trage commerciële methoden, en de onzekerheid van bezittingen overal waar volgelingen van de Profeet heersen of leven. Een gedegradeerd sensualisme berooft dit leven van zijn gunst en verfijning; het volgende van zijn waardigheid en heiligheid. Het feit dat elke vrouw moet toebehoren tot een zekere man in Mohammedaanse wet, als zijn absolute bezit, of als een kind, als vrouw of als een bijvrouw, moet wel de uitroeiing van slavernij vertragen, totdat het geloof van Islam gestopt is om een grote macht te zijn onder de mensen. Individuele Moslims kunnen voortreffelijke kwaliteiten laten zien – maar de invloed van de religie verlamd de sociale ontwikkeling van degenen die het navolgen. Geen sterkere teruggaande kracht bestaat er in de wereld. Verre van uitstervend, is Mohammedanisme een militant en bekerend geloof. Het is alreeds verspreid door Centraal Afrika, en het laat onbevreesde strijders opstaan bij elke trede; en als het Christendom niet beschut werd door de sterke armen van de wetenschap, dan zou de wetenschap ertegen ijdel gestreden hebben, de beschaving van het moderne Europa zou kunnen vallen, net zoals de beschaving van het antieke Rome is gevallen.” Een antwoord is dat Europa een al lang bestaande intellectuele traditie had, die zulke innovaties mogelijk maakte, terwijl de Islamitische wereld dat niet had. Dit betrof zelfs het gebruik maken van Arabische woorden, op zo’n manier waarop Moslims dat zelf niet deden: Aristoteles, tezamen met zijn Moslim commentators Avicenna en Averroes, hadden in Europese universiteiten gestudeerd in de twaalfde eeuw, en hun werken werden grotendeels genegeerd in de Islamitische wereld, en zeker niet op scholen onderwezen. De scholen en universiteiten daar, concentreerden zich voornamelijk, net als tegenwoordig, op het memoriseren en studeren van de Koran. Er waren andere opmerkelijke Islamitische filosofen, maar waarom werden de werken van Avicenna en Averroes gelezen in het Westen, en waren deze in hun eigen tradities meer een afwijkende abnormaliteit? Waarom werd filosofie nooit onderwezen in Islamitische scholen in die dagen? Veel van de verantwoordelijkheid hiervoor moet gelegd worden aan de voeten van de Soefi met de naam Abu Hamid al-Ghazali (1058-1128). Alhoewel hij een grote denker was, werd hij niettemin een soort woordvoerder van de anti-intellectuele houding die veel van het Islamitische filosofische en wetenschappelijk denken verstikt heeft. Sommige filosofen, merkte al-Ghazali op, waren wat te twijfelachtig om de geopenbaarde waarheden van de Koran te omarmen: Abu Yussuf Yaqub ibn Ishaq 74

75 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication