manier, als gevolg de oorlogszucht en onverzettelijkheid van de Moslims, is voor Europa de weg geopend naar Amerika. Een andere consequentie van de val van Constantinopel, en de lange trage dood van het Byzantijnse Rijk dat daaraan vooraf ging, was de emigratie van Griekse intellectuelen naar West Europa. De territoriale expansie van de Moslims, ten koste van de Byzantijnen, leidde ertoe dat zoveel Grieken hun toevlucht zochten in het Westen, en zo werden Westerse universiteiten als het ware overspoeld door ongeëvenaarde hoeveelheid Platonisten en Aristotelianen. Dit leidde tot een herontdekking van klassieke filosofie en literatuur, en tot een intellectuele en culturele opbloei die de wereld nog nooit eerder had gezien (en sindsdien nooit heeft gezien). Het kan goed zijn dat de neergang en de val van het Byzantijnse Rijk een grotere bijdrage was van de kant van de Moslims voor et opbloeien van de filosofie en het intellectuele leven in de Westerse wereld, dan het Arabische in bewaring nemen van de ideeën en boeken van Aristoteles. Natuurlijk zijn beide niet echt Islamitische “successen”. Zij zijn de consequentie van het toepassen van de gewelddadige doctrines van Islam, die wij eerder onderzocht hebben. Maar in termen van hun echte effecten op de wereld op grote schaal, betekenen ze meer dan een hele stapel van Islamitische filosofische verhandelingen en een bootlading vol kalligrafie. Een boek dat je niet geacht wordt te lezen (Engels) The Rise of Early Modern Science: Islam, China and the West, door Toby E. Huff, Cambrigde University Press, 2de editie. Huff verklaart waarom het niet toevallig was dat moderne wetenschap zich niet in de Islamitische wereld ontwikkelde of China, maar in het Westen. 77
78 Online Touch Home