12

DE TRINTELLA 50, MET EEN STUURPOSITIE VAN WAARUIT ALLE BEDIENING ONDER HANDBEREIK IS. Illustraties TY/Frers TECHNISCHE SPECIFICATIES TRINTELLA 50 De band die Joop Doomernik heeft met de Trintella werf van Anne Wever, gaat ver terug. De watersportvereniging waar hij ooit lid van werd, zat naast de werf en later liep hij er stage. “Anne Wever was een inspirator voor mij”, vertelt Doomernik, “toen ik eenmaal voor mijzelf begon, huurde ik van hem de mastenloods op het terrein.” In 2002 werden de activiteiten van de Trintella werf gestaakt. Niettemin bleef de naam voortleven, met name de Trintella IA en IIA worden gekoesterd, en de jachten worden blijvend geassocieerd met kwaliteit. DNA “Ik heb vroegtijdig besloten dat ik het merk wilde kopen zodra dat vrij zou komen”, aldus Doomernik, “en een paar jaar terug was dat zover. Tevens had ik het plan om een ultiem cruising-zeiljacht te bouwen. Dat had ik natuurlijk onder mijn eigen naam kunnen doen, maar het merk Trintella verdient het om voort te bestaan. Ik heb gekeken wat nu het DNA is van Trintella en dat is toch in de eerste plaats kwaliteit. Anne Wever zei ooit: ‘Er is simpelweg geen alternatief voor kwaliteit. Enkel en alleen perfect is goed genoeg.’ De nieuwe Trintellalijn, voorlopig bestaande uit de Trintella 45 en Trintella 50, is ontworpen door beroemde Germán Frers. Qua zeilprestaties zijn het moderne Trintella’s met rechte boeg, maar wel met een fraaie klassieke zeeg, geveegde kont en teakhouten afwerking.” Het zijn volgens Doomernik geen dagzeilers; daarmee worden de ontwerpen tekort gedaan. Het zijn ‘gentlemen’s yachts’, waarop ook overnacht kan worden. “Oogstrelend, met een laag vrijboord. Je zit lekker laag op het water, voor intens zeilplezier”, aldus Doomernik. Lengte ex boegspriet: 15,24 m. LWL: Breedte: Diepgang: Zeilen: Motor: Waterverplaatsing: CE-klasse: 13,02 m. 3,69 m. 2,48 m. grootzeil 77,8 m2, fok 61,4 m2 zelfkerende fok 54,2 m2 gennaker 251,8 m2 . Yanmar 4JH57 4-cilinder diesel, 57 pk, saildrive met drieblads Flexofold klapschroef 11,1 ton. B. STERKE CONSTRUCTIE Romp en dek bestaan uit een sandwich met Corecell schuim en e-glas/epoxy, met behulp van vacuüminfusietechnologie. Plekken gebouwd met hoge belasting, zoals de kielophanging en puttings, zijn verstevigd met carbon. Het levert een sterke, stijve en lichte constructie op, die bovendien onderhoudsarm is. Het dek wordt belegd met teakhout. Mast en giek zijn van carbon; een giek met zeilberging behoort tot de opties. De mast wordt gestaagd door vaste verstaging. Op de boegspriet kan een gennaker of Code 0 worden gevoerd. Voor het grootschootsysteem is gekozen voor ‘vangsheeting’: via een grondblok in de kuip loopt de grootschoot terug naar de giek, waar hij bij het lummelbeslag via blokken aan dek onderdeks naar lieren wordt geleid. Het hydraulisch achterstag en de neerhouder zijn verstelbaar door drukknoppen in de kuip, binnen handbereik van de stuurman. De Trintella is dan ook te zeilen door een kleine bemanning en zelfs solo. Bedieningsgemak is een belangrijk uitgangspunt op het nieuwe ontwerp. De Trintella vaart vlot, maar wel comfortabel; het is , , Code 0 141,2 m2 , 12 JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2020

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication