11

Tekst en foto’s Rens Groenendijk LIMBURGS FAMILIEBEDRIJF VIERT 70-JARIG BESTAAN DE SHOWROOM VAN LINSSEN YACHTS IN MAASBRACHT Linssen Yachts houdt koers vast Het familiebedrijf Linssen Yachts in het Limburgse Maasbracht viert dit jaar het 70-jarig bestaan. In heel Europa en zelfs daarbuiten varen zo’n 3.500 stalen motorjachten tot circa 15 meter lengte die de werf heeft gebouwd. Dankzij een strak geleide seriematige productie worden jaarlijks circa 70 schepen gebouwd. Revolutionaire nieuwe modellen mogen we in de toekomst niet van Linssen verwachten, vertelt Yvonne Linssen, directeur Sales & Marketing. “Wel werken we doorlopend aan de ontwikkeling van de bestaande lijnen.” “Linssen heeft een bepaald DNA en daar willen we graag aan vast houden. Het mag best iets anders zijn, maar moet wel herkenbaar een Linssen blijven, wat bij ons past en onze klanten”, aldus Linssen. De werf is bezig met duurzame aandrijving. “In samenwerking met internationale partijen werken we aan de ontwikkeling van een volledig elektrische Linssen voor de verhuurmarkt. Binnen drie jaar willen we dat realiseren, want infrastructureel moet er wel het een en ander gebeuren om elektrisch varen mogelijk te maken.” “Snel varen past helemaal niet bij ons”, aldus Linssen. “We voelen ons comfortabel in het displacementsegment. Daar willen we de beste en grootste in blijven. Heel veel meren en rivieren zijn prima met een waterverplaatsend schip te bevaren. We zijn in de Verenigde Staten weer opnieuw van start gegaan. Er zijn twee boten geleverd waarmee we in het beurzenseizoen gaan meedraaien aan de oost- en westkust.” De grootste afzetmarkt vindt Linssen in Duitsland, goed voor 40% van de verkoop. De rest wordt verdeeld over West-Europa. Linssen doet de overkoepelende reclame en marketing van de verhuur, die in handen is van zelfstandige organisaties in tien landen, waaronder Nederland, Duitsland, België en Frankrijk, die een groot aantal Linssen-jachten in de verhuur hebben. “Als we door onze marketing helpen om een schip 20 weken te verhuren, dan is dat een boot. Zo creëer je een stabiele vraag. De verkoop aan particulieren kent een veel grilliger verloop.” GEEN PERSONEELSTEKORT Opmerkelijk genoeg heeft de werf weinig problemen om aan personeel te komen. “Dat komt door het soort bedrijf dat we zijn; mensen willen hier graag werken. Veel personeelsleden hebben een lang dienstverband van 25, regelmatig 40 jaar en dit jaar vieren we zelfs een 50-jarig jubileum. Door de seriematige productiewijze is het werk aan de jachten in kleine stukjes uiteen te rafelen, en dat maakt het misschien gemakkelijker dan bij werven die op een ambachtelijke manier een boot bouwen, waarbij je alles nog moet bedenken. Alles is bij ons helemaal tot in het detail uitgewerkt. Net over de grens YVONNE LINSSEN: “HET MOET WEL HERKENBAAR EEN LINSSEN BLIJVEN.” met België zijn goede technische scholen, met ook Nederlandse leerlingen. We zitten in de examencommissies en pikken er goede gemotiveerde leerlingen uit, die leren hier bij ons intern precies wat ze moeten doen.” DISCIPLINE VOOR TOELEVERANCIERS Linssen Yachts eist van leveranciers discipline. Stipt twee weken voordat een onderdeel wordt gemonteerd, moet het in het magazijn aanwezig zijn. Linssen: “Dat is een veiligheidstermijn die met elke leverancier duidelijk is besproken, dat mag niet mis gaan, want dan is er een probleem op onze productielijn. Een foutje kan altijd gebeuren, maar als de leverancier niet betrouwbaar is, houdt het op, dan zoeken we een andere. We zoeken partners, geen leveranciers die alleen maar leveren. En als het even kan gebruiken we lokale bedrijven.” www.linssenyachts.com JACHTBOUW NEDERLAND AUGUSTUS 2019 11

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication