35

ook niet de efficiëntie in bouwen zoals we die nu wel hebben. De nieuwe 6.50 bijvoorbeeld bouwen we tegenwoordig in minder dan de helft van het eerdere aantal bouwuren. Bovendien viel er als kajuitboot nauwelijks te concurreren tegen de massa-geproduceerde boten in kunststof. En daar kwam bij: ik zat op een gegeven moment te praten over de kleur van de gordijnen en de inrichting. Dat is niets voor mij; ik had er geen lol in. We hebben de orders, een stuk of vijf, afgemaakt en zijn met de 32 gestopt. Een harde les. We hebben de bakens verzet en ons daarna helemaal toegelegd op de daysailers waarbij de zeilprestaties, comfort en kwaliteit voorop staat.” De Se 26 betekende de internationale doorbraak. Foto Saffier Yachts Kansen signaleren. Aan de start ligt geen minutieus uitgekiend marketingplan ten grondslag. Het begon op een natuurlijke manier. Ergens in de jaren negentig kwam Dennis terug van alweer een zeereis en zag dat zijn vader een boot voor zichzelf aan het bouwen was. Een model dat er op dat moment nog niet was: een open kielboot geschikt voor kustwateren. Het was Dennis die zich op dat moment realiseerde: ‘Daar moeten we iets mee doen!’ En vervolgens daadwerkelijk actie ondernam. De 6.50 werd op de HISWA-beurs gepresenteerd. Met succes: er werden orders genoteerd. Zo beleefde Saffier een vliegende start. En wat van meet af aan meespeelde: de kwaliteit van alle producten is top. Dat is de norm tot op de dag van vandaag. De kracht van publiciteit. In 1999 had Dennis een brainstorm met toenmalig Waterkampioen-redacteur Jan Briek. Het resulteerde in een Noordzee-oversteek naar Engeland met de 6.50. Dennis: “Het kwam niet voort uit het streven naar promotie, maar uit het idee om grenzen te verleggen, om het avontuur. Voor vertrek had ik wel gezien dat er een kleine depressie bij Ierland lag, maar dat leek mij geen probleem. ’s Nachts daalde de temperatuur hard en nam de wind toe. Om 10 uur ’s morgens zaten we in 28 knopen wind en twee meter hoge golven. Natuurlijk heb ik overwogen om terug te gaan, maar ik had zoiets van ‘we zullen het halen ook!’ Ik heb alle opties doorgenomen: zijn we in gevaar? Nee. Maken we voortgang? Ja. Hebben genoeg eten en drinken? Ja. Wordt het weerbeeld nog slechter? Nee. Dus besloot ik door te gaan en we hebben Engeland bereikt.” Het leverde een zinderend verslag op in de Waterkampioen, dus naamsbekendheid voor Saffier en vooral vertrouwen bij de consument in de boot. Dennis: “Ik word nu – twintig jaar later – nog steeds aangesproken op dat verhaal. Het was een ‘turning point’ in ons bestaan als bedrijf.” Bakens verzetten. Niet alles is per definitie een succes bij Saffier. Het leek een logische stap om ook een kajuitboot, de Saffier 32, in de markt te zetten. Dennis: “De boot zelf was een prima product, maar kostentechnisch bleek het een moeilijk verhaal. We hadden hem vergelijkbaar geprijsd als de kleinste Hallberg Rassy. Alleen was het voor ons het grootste model… We verdienden er amper iets aan, terwijl we kei- en keihard werkten. Onze marges waren gewoon te klein. We hadden toen Internationale prijs. Was de publicatie over de oversteek met de 6.50 een keerpunt, dat geldt ook voor de internationale prijs die de Se 26 won. Hennevanger: “Nadat we met de 32 waren gestopt, hebben ons afgevraagd wat we dan wel moesten maken. Daar kwam de Se 26 uit: met alle lijnen naar achteren geleid en een groot stuurwiel. Dat concept werd aanvankelijk verketterd 35 Stille getuigen van succes: twee van de vele behaalde prijzen. Foto Laurens van Zijp Bij de introductie deed de Se 33 weinig; nu is bouwnummer 53 afgeleverd. Foto Saffier Yachts Jachtbouw Nederland 1 februari 2019

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication