25

WATERBOUW Verdieping Nieuwe Waterweg Botlek klaar voor superschepen Door Marga van Zundert De Botlek is sinds begin oktober toegankelijk voor new-Panamaxschepen, schepen tot 15 meter diepgang. Verdieping van de watergeul vond plaats terwijl de scheepvaart op de Nieuwe Waterweg en het drukke havengebied volop doordraaiden. Door de verdieping van de Nieuwe Waterweg kunnen de grootste zeeschepen met een diepgang van 15 meter het Botlekgebied in de Rotterdamse haven goed bereiken. Het baggerproject werd begin oktober feestelijk afgesloten (foto: Havenbedrijf Rotterdam/Danny Cornelissen). Het wrak van de Chryssi wordt met een grijper in stukjes boven water gehaald. De tijd dringt, want in Afrika is al een olietanker vertrokken die gepland staat om als eerste door de verdiepte Nieuwe Waterweg te varen (foto: Havenbedrijf Rotterdam/ Ries van Wendel de Joode). “Je ziet het verschil pas echt goed als zo’n schip aan de kade ligt”, vertelt Edwin Hupkes van het Havenbedrijf Rotterdam. “Ze zijn flink groter, maar dat zit grotendeels onder water. Aan de kade zie je hoeveel langer ze zijn.” Hupkes was namens het Havenbedrijf projectmanager van de verdieping van de Nieuwe Waterweg en Botlekhavens, waar sinds oktober de zogeheten new-Panamaxschepen welkom zijn. Zeeschepen met een Edwin Hupkes (Havenbedrijf Rotterdam): “We zaten op een strak tijdschema. Het eerste new-Panamaxschip was al onderweg vanuit Afrika en zou binnen drie weken arriveren.” maximumdiepte van 15 meter, die de nieuwe standaard zijn in de zeevaart sinds het Panamakanaal in 2016 is verdiept. “Groot is niet alleen een erekwestie, maar ook een voorwaarde om te kunnen overleven in een moordende mondiale concurrentiestrijd”, stelde minister Cora van Nieuwenhuizen bij de opening. Hupkes: “Een new-Panamaxschip verscheept volgeladen 120.000 ton lading, dat is het dubbele van wat we gewend waren. Die extra anderhalve meter die we hebben uitgebaggerd betekent dus echt een enorm verschil.” Rivierzandmotor Het uitbaggeren van 25 kilometer aan vaargeulen en havenbekkens startte in maart 2018 en duurde ongeveer een jaar. De kosten bedroegen circa 70 miljoen euro. Uitvoerders waren Van der Kamp (Hoek van Holland tot Maassluis) en Koninklijke Boskalis Westminster (Maasluis tot Beneluxtunnel en de Botlekhavens). Zij voerden in totaal zeker vijf miljoen kuub baggerspecie af - tweeduizend olympische zwembaden vol. De scheepsvaart op de Nieuwe Waterweg ging ondertussen gewoon door, terwijl het een van de meest drukbeWATERFORUM DECEMBER 2019 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication