26

WATERBOUW Meer containers, meer olie en gas, minder kolen. Dat meldde het Havenbedrijf Rotterdam met de derdekwartaalcijfers van dit jaar. In september werd de Rotterdamse haven aangedaan door het grootste containerschip Gülsün van MSC Mediterranean Shipping Company. Het schip is een nieuwe Panamax-klasse en zo breed dat het 24 containers naast elkaar kan herbergen (foto: Kees Torn/Creative Commons). Twee kapiteins, één project Het initiatief voor de verdieping van de Nieuwe Waterweg en Botlek kwam van Havenbedrijf Rotterdam. Projectmanager Edwin Hupkes: “Verschillende bedrijven wensten toegang voor grotere schepen. Daarop startten we een voorstudie naar de economische en civieltechnische haalbaarheid.” Het antwoord luidde ‘doen’, waarop Rijkswater staat logischerwijs in beeld kwam als projectpartner, omdat ze beheerder is van de toegangsweg tot het Botlekgebied: de Nieuwe Waterweg. Edwin Stofbergen werd projectmanager vanuit Rijkswaterstaat: “Omdat het initiatief vanuit het Havenbedrijf kwam, stapten wij als het ware op een rijdende trein. De MER was al afgerond bijvoorbeeld, maar alle zaken rondom aanbesteding en contracten hebben we samen geïnitieerd en verzorgd. In die fase hadden we vrijwel dagelijks overleg.” Is werken met ‘twee kapiteins op het schip’ niet lastig? Stofbergen: “Nee, er zijn geen tegengestelde belangen, we willen hetzelfde bereiken: een toegankelijkere haven. Ook was het altijd duidelijk wie waarvoor eindverantwoordelijkheid droeg. Dat ligt geografisch vast: het Havenbedrijf voor de Botlek, wij voor de Nieuwe Waterweg.” En twee Edwins aan het roer was geen probleem? Stofbergen: “Haha, nee hoor, al hoorde je weleens ‘bedoel je mijn Edwin?’” Als de Edwins toch iets moeten noemen wat complex was aan de samenwerking, is het de verschillende inrichting van Havenbedrijf en Rijkswaterstaat. Hupkes: “Iedere organisatie heeft een eigen wijze van werken met eigen procedures die doorlopen moeten worden. Die moet je leren kennen voor een goede afstemming en planning.” Stofbergen: “Bij ons moesten bijvoorbeeld enkele procedures echt de stempel prioriteit krijgen om het tijdspad niet in gevaar te brengen omdat we op die rijdende trein sprongen.” varen waterwegen is: jaarlijks meer dan 15.000 zeeschepen. Edwin Stofbergen, projectmanager vanuit Rijkswaterstaat: “De scheepvaart werd uiteraard geïnformeerd over de aanwezigheid van de baggerschepen, maar de uitvoerders werkten om al dat verkeer heen.” Schone baggerspecie is verspreid op de Noordzee, ter versterking van het kustfundament, maar ook is een deel bovenstrooms teruggestort in de Oude Maas. Natuurlijke stroming moet ervoor zorgen dat dit zand ongewenste kuilen in de rivierbodem weer opvult: de eerste, experimentele rivierzandmotor. Dwars over de Nieuwe Waterweg en door het Botlekgebied lagen een aantal leidingen en kabels die met het oog op de nieuwe vaardiepte te ondiep lagen. Het ging om leidingen voor gas, stoom, kerosine en water, en stroom- en datakabels. Onder de Botlek is een nieuw, dieper tracé voor leidingen en kabels geboord. De leidingen dwars onder de Nieuwe Waterweg waren op één na al buiten gebruik en zijn in stukken gezaagd en verwijderd. Hupkes: “Eén gasleiding moet nog worden verwijderd, maar de Gasunie wacht nog op de vergunning in verband met de PFAS-problematiek.” Edwin Stofbergen (Rijkswaterstaat): “Het was altijd duidelijk wie waarvoor eindverantwoordelijk was. Dat ligt geografisch vast: het Havenbedrijf voor de Botlek, wij voor de Nieuwe Waterweg.” 26 WATERFORUM NR 7

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication