51

Vaarwegmarkering bij werkzaamheden bij Obbicht. Veilig navigeren en recreëren in Nederland Waterland Vaarwegmarkering: van boei tot ballenlijn Nederland en water zijn natuurlijk onlosmakelijk met elkaar verboden. Ons land wordt doorkruist met rivieren en kanalen en is een lappendeken van meren, plassen en zandputten. We maken volop gebruik van al dit water, zowel beroepsmatig als recreatief. Om dit veilig te kunnen doen, worden tal van middelen ingezet. Van vaarwegmarkering voor de beroeps- en recreatiescheepvaart tot veiligheidslijnen voor zwemmers en andere recreanten die genieten van een dagje aan en in het water. Nederland heeft 5046 kilometer aan vaarweg, waarvan 4800 kilometer gebruikt wordt voor goederenvervoer. De hoofdtransportassen nemen daarvan 1400 kilometer voor hun rekening. Zeven dagen per week varen daar schepen die gemiddeld 2500 ton lading vervoeren. Alleen al voor de Rijn zijn dat gemiddeld 600 schepen per dag. De beroepsscheepvaart maakt gebruik van verschillende navigatiemiddelen om veilig over de waterwegen te laten varen, waaronder: • Boeien en tonnen die de vaarweg voor schepen markeren. • Kribbakens voorzien van een radarreflector die langs de rivieren staan om de kribben te markeren. • Scheepvaartborden, nautische verlichting, (haven)opstanden en aanvullende markering. • Navigatiesystemen aan boord die de schipper ondersteunen. • Marifoon en/of andere communicatiemiddelen waarmee de schipper communiceert met andere schippers, sluiswachters, brugwachters, havenbeheerders en met diverse verkeersposten van vaarweg- en havenbeheerders. Verduurzaming navigatiemiddelen De laatste decennia is het scheepvaartverkeer op de vaarwegen toegenomen. Onder andere door de economische voorspoed is er meer goederenvervoer. De schepen zijn ook WATERFORUM DECEMBER 2019 51

52 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication