27

27 Na het verlies van het adidasaccount (‘Impossible is nothing’) verdween 180 Amsterdam goeddeels van de radar. Wat doen ze eigenlijk nog in Amsterdam? Het Amerikaans-Canadese duo Dave Canning (33) en Dan Treichel (34) – volgens sommigen de ‘beste creatieven in Nederland’ – geven antwoord. DOOR NILS ADRIAANS BEELD MENNO DE KOK De tekst op de gouden plaquette naast de voordeur, twee deuren naast de burgemeesterswoning aan de Amsterdamse Herengracht, is een statement: ‘Whenever you get into trouble, keep going. Do a 180 degree turn. Turn the situation halfway round. Don’t look for the secure solution. Don’t pull back from the passion. Turn it on full force.’ Het citaat, afkomstig van filmregisseur Francis Ford Coppola (bekend van onder meer de Godfather-trilogie en Apocalypse Now) zegt natuurlijk iets over het dna van 180 Amsterdam. En die aansporing ‘keep going’ was de afgelopen jaren geen overbodige luxe. Want het leek helemaal de verkeerde kant op te gaan met het bureau. Koud twee maanden na zijn aanstelling in 2010 werd toenmalig én huidig roerganger Al Moseley (destijds managing partner en executive creative director, nu president en chief creative officer) geconfronteerd met het verlies van het adidas-account, waarvoor 180 met ‘Muhammad Ali vs Laila Ali’ misschien wel de allermooiste sportreclame ooit maakte. In één klap ging 80 procent van de inkomsten in rook op. In de jaren erna overleefde 180 Amsterdam met werk voor Asics en DHL en vanaf 2013 op projectbasis voor PlayStation – inmiddels ook volwaardige klant. Kortom, 180 heeft het overleefd. En Al Moseley ook. En internationale klanten als Benetton, HP, Qatar Airways, Dave Canning

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication