5

voorwoord / inhoud 05 start 06 12 Ode aan de stille kracht 26 Het is kwart over zes, ergens in januari. De dag zit erop, alleen nog niet voor jou. De creatieve afdeling stroomt leeg, het salesteam roept in het voorbijgaan nog een snelle groet en zelfs de laatste stagiairs klokken uit. Maar jouw werk gaat nu pas beginnen. Overdag heb je eerst je ‘normale werkzaamheden’ afgerond, met in het achterhoofd de met rasse schreden naderende inschrijf-deadlines. Of het nu gaat om een Lamp, Accent of zelfs een Webby, elke case dient met evenveel aandacht en liefde te worden verzorgd, wil hij straks boven de andere kanshebbers uit stijgen. 42 En nee, met een dik boekwerk alleen win je geen prijzen, zelfs niet als er een flinke koffiekring op zit. Een case moet flitsend verwoord van een scherm afspatten. Het liefst met lekker veel cijfertjes. Dat doet het altijd goed, hoorde je de baas eerder zeggen. Met de deadline in zicht, komt de twijfel: moet ik voor een casevideo een hip ‘videoproductiebedrijf’ inschakelen, of flansen we zelf wat in elkaar? En zelfs na de deadline is er nog geen tijd voor ontspanning. Tot het moment waarop de lijst van de genomineerden bekend wordt gemaakt, voel je de onzekerheid knagen – heb ik alles wel goed ingestuurd? En wanneer dan in april de nominaties binnenstromen, kun je een vreugdedansje bijna niet onderdrukken wanneer je jouw cases ertussen ziet staan. Dat één case daarbij meedingt in meerdere categorieën, doet er niet toe. Het zijn de nummers die tellen. Wellicht mag je als beloning mee naar de uitreiking, biertjes drinken met reclamebobo’s en merkbazen in je net te strakke maatpak. In the end staat bij een bekroning jouw bureaubaas te zwaaien met de prijs en mag jij van een afstandje toekijken. Sander Beekman is redacteur creatie van Adformatie sanderbeekman@ adfogroep.nl @sander_beekman Daarom opteer ik voor een miniatuurversie van elke prijs voor de case-samensteller. Zodat niet alleen de bazen bij (potentiële) klanten, maar ook de case- samenstellers bij eventuele sollicitaties, met hun prijzen kunnen zwaaien. Moge de beste winnen. 15 ADCN LAMPEN 2016 38 6-11 Update 12 Interview met de nieuwe ADCN-voorzitters 15 ADCN Lampenoverzicht 2016 26 Hoe Dan Treichel en Dave Canning 180 Amsterdam terug op de kaart zetten 31 Column Harry Obdeijn 32 Innovatie: de stand van zaken in 'digital transformation' 35 Column Ebele Wybenga 36 Adsociety 38 Strictly Business: waarom Goud en Uberconnected samengaan 40 Strictly Personal: Jona Honer 42 Oogst 45 Digital Design 46 Service en colofon

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication